۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
شاه‌بیت اصلی تأمین منافع ملی، توسعه اقتصادی است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز:

شاه‌بیت اصلی تأمین منافع ملی، توسعه اقتصادی است

رازقی جهرمی، رئیس اتاق شیراز با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به تولید و صادرات، گفت: همه شعار جبران معیشت مردم سر می‌دهند؛ اما رفاه جامعه در سایه توسعه اقتصادی شکل می‌گیرد و توسعه اقتصادی هم در گروی رشد تولید و صادرات است که این مهم نیز فقط با پشتیبانی واقعی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان محقق می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز با طرح این سؤال که امروز کدام سیاست‌مدار جوابگوی وضعیت معیشت مردم است، گفت: برای جبران معیشت و رفاه مردم، همه‌روزه سیاسیون در تلاش هستند تا این بخش خصوصی نحیف را روزبه‌روز کوچک‌تر کنند و جالب اینکه به بهانه تقویت بخش خصوصی و اخیراً به بهانه تقویت بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی کشور، تغییر قانون و دخالت بیشتر سیاسیون در این تشکل را برنامه‌ریزی کرده‌اند.

جمال رازقی در آیین بیست و چهارمین سالروز ملی صادرات و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان فارس، افزود: صادرات نوک پیکان توسعه تولید و اقتصاد هر کشوری است و گرچه رهبر معظم انقلاب بارها بر نقش صادرات در اقتصاد کشور صحبت کرده‌اند ولی مسئولان اجرایی کشور هنوز اهمیت آن را چنان‌که شاید و باید درک نکرده‌اند.

او بیان کرد: بر اساس گزارش دریافتی از گمرک در ۹ ماهه سال جاری، ۳۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۲۹ میلیون دلار از استان فارس صادرات داشته‌ایم که ازلحاظ وزنی ۳۰ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۰ درصد افزایش داشته‌ایم و در مقایسه با کشور که رشد ۱۸ و نیم درصدی داشته، از میانگین کشوری بالاتر بوده‌ایم.

رازقی اظهار کرد: تلاش همه فعالان اقتصادی منجر به این نتیجه شده است گرچه هم کشور و هم استان فارس با پهناوری عظیمی که دارد و با توان بسیار بزرگی که دارد لیاقت اعداد بالاتری دارد.

رئیس اتاق شیراز افزود: دولت‌ها به‌عنوان مهم‌ترین اهداف خود از رفاه جامعه، عدالت اجتماعی، بهبود معیشت، اشتغال، درآمد سرانه و غیره صحبت می‌کنند اما سؤال اینجاست که راه رسیدن به این اهداف چیست.

رازقی با بیان اینکه بهبود معیشت مردم، سطح اشتغال، رفاه جامعه در سایه توسعه اقتصادی شکل می‌گیرد و توسعه اقتصادی هم در گروی تولید و صادرات است، گفت: به‌بیان‌دیگر توسعه تولید و صادرات، در گروی پشتیبانی واقعی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان است.

رئیس اتاق شیراز اظهار کرد: آنچه امروز به‌عنوان شاخص‌های اقتصادی در کشور با آن‌ها مواجه هستیم یقیناً به معنای ضرورت حمایت از تولید و صادرات است.

او با طرح این سؤال که چرا همین سیاسیون جواب معیشت امروز مردم را نمی‌دهند و چرا هر گروه سیاسی، مقصر را گروه مقابل معرفی می‌کند، گفت: دهه‌های متوالی است که مسئولیت اداره کشور به عهده جناح‌های شناخته شده سیاسی کشور بوده است. همه آن‌ها باید در قبال معیشت امروز مردم که نتیجه عدم‌حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی بالأخص در تولید و صادرات است، جوابگو باشند.

رازقی با تصریح اینکه سهم کشور ما از بازارهای صادرات ۱۵ کشور همسایه تنها ۲ درصد است و طرف‌های خارجی به تعهدات ما اعتماد ندارند، گفت: سیاست‌های تجاری و ارزی کشور با یکدیگر هماهنگ نیستند. فعالان اقتصادی ریشه‌دار کشور از چرخه فعالیت خارج و در مقابل سوءاستفاده کنندگان رشد می‌کنند.

در ادامه این جلسه استاندار فارس نیز گفت: با تأکید بر اینکه باید در راستای حفظ منافع ملی حرکت کرد گفت: شاه‌بیت اصلی تأمین منافع ملی، توسعه اقتصادی است.

عنایت‌الله رحیمی بیان کرد: کشورهایی که در دنیا حرفی برای گفتن در عرصه اقتصاد دارند، در وهله نخست تعریف منافع ملی را مشخص کرده‌اند. اگر این منافع ملی به وفاق رسید و همه کسانی که تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز و مجری هستند بر آن اتفاق کردند و ملت آن را می‌خواهد.

رحیمی خطاب به فعالان اقتصادی اظهار کرد: اینکه اقتصاد دچار مشکل شده و صنوف مردم کوچک شده است، در اثر کدام سیاست و قانون‌گذاری است. کدامین نهاد یا گروه یا صنف چنین قانونی را تصویب، انشا یا تحمیل کرده است. این‌ها را باید به مردم بگوییم چراکه مردم صاحبان اصلی این نظام هستند و هدف غایی این نظام آسایش و رفاه مردم است و حکمرانی مناسب هم این را حکم می‌کند که در همین چارچوب حرکت کنیم.

او با تأکید بر اینکه عملکرد فعالان اقتصادی فارس موجب شده است که علی‌رغم تحریم‌های همه‌جانبه و بالا رفتن نرخ دلار تأثیر مثبتی در امر صادرات داشته‌ایم، گفت: همچنین تحریم صادرات نفت منجر به این شد که کالاهای دیگر مثل پتروشیمی، خشکبار و غیره سرعت بیشتری برای صادرات داشته باشیم.

رحیمی از افزایش ۲۱ درصدی صادرات و کاهش ۲۴ درصدی واردات در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: نکته مثبت کاهش واردات این است که بیشتر بر منابع داخلی خود تکیه کنیم و آن درخواست‌هایی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم در بحث سیاست‌های اقتصادی اشاره کردند بیشتر به آن دست پیدا کنیم.

استاندار فارس بیان کرد: علی‌رغم همه این مباحث دولت تلاش کرده است که صحنه‌گردان قضایا باشد و توانستیم در سال ۹۹ رشد اقتصادی مثبت را ازنظر آماری رقم بزنیم به‌عنوان‌مثال یک و چهاردهم رشد اقتصادی بدون نفت داشته‌ایم که فعالیت‌های کشاورزی و نفت و گاز و خدمات بیشترین سهم را در این رشد داشته‌اند.

به بخش خصوصی اعتماد داریم
در ادامه این مراسم حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم گفت: در سال جاری برای اولین بار تجربه فرایند انتخاب صادرکننده نمونه استانی به‌صورت رسمی به اتاق بازرگانی واگذار کردیم چون به بخش خصوصی اعتماد داریم.

او افزود: همچنین در همین راستا و در جهت سیاست‌های کلان وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری استان فارس به‌عنوان یک استان پیشرو مراحل صدور جواز تأسیس واحدهای صنعتی را به خانه صنعت، معدن و تجارت واگذار کرد و تمام این‌ها نشان‌دهنده آن است که در واگذاری امور به تشکل‌های بخش خصوصی ثابت‌قدم هستیم.

ایزدی با بیان اینکه در این قضایا در کشور جزو استان‌های پیشرو بودیم و امیدواریم این فرایند و تفویض اختیارها در سال‌های آینده گسترش یابد، گفت: در دو سال گذشته شاهد شدیدترین تحریم‌ها علیه کشورمان بوده‌ایم و خاک‌ریز اول این حوزه بخش تجارت خارجی، صادرات و واردات بوده است.

رئیس سازمان صمت فارس با تصریح اینکه در این برهه تعیین‌کننده اصلی نیازهای ارزی کشور توسط بخش خصوصی انجام شد، گفت: با توجه به اینکه تحریم‌های نفتی به‌صورت بسیار گسترده‌ای انجام شد، تأمین نیازهای ارزی توسط صادرات بخش خصوصی صورت گرفت و در این خصوص فعالان اقتصادی استان عملکرد بسیار خوب و قابل قبولی داشتند.

او اظهار کرد: در استان فارس بیش از ۷۵ درصد شاهد برگشت ارز حاصل از صادرات بوده‌ایم که عدد بزرگی نسبت به سایر استان‌هاست و فعالان اقتصادی استان تلاش بسیار خوبی در این زمینه کرده‌اند، اگرچه بنا به سیاست‌های کلان اقتصادی کشور مکلف به تأیید کارت‌های بازرگانی بوده‌ایم که بحث بازگشت ارز حاصل از صادرات انجام شود اما هیچ کارت بازرگانی واحدهای تولیدی را تعلیق نکردیم و تمام آن‌ها در حال انجام صادرات و واردات هستند.

کد خبر: ۷۶٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha