۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
آیا واکسن ها از ابتلای ما به بیماری کرونا جلوگیری می کنند؟
محققان پاسخ می دهند:

آیا واکسن ها از ابتلای ما به بیماری کرونا جلوگیری می کنند؟

گرچه واکسن احتمال انتقال ویروس را از افراد واکسینه شده از بین نمی برد، اما واکسن میزان خروجی ویروس از بینی و دهان افراد ناقل را به شدت کاهش می دهد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، «دبورا فولر»، استاد مدرسه پزشکی دانشگاه واشنگتن در یادداشتی تلاش داشته تا به این سوال پاسخ دهد که آیا واکسن ها خواهند توانست از ابتلای ما به بیماری ناشی از ویروس کرونا جلوگیری کنند؟

این استاد دانشگاه پزشکی در پاسخ به سوال یاد شده می گوید: پاسخ کوتاه است؛ خیر.

فولر در ادامه یادداشت خود می گوید: بعد از واکسیناسیون هنوز احتمال آلوده شدن به ویروس کرونا و ابتلا به بیماری ناشی از آن وجود دارد، اما احتمال بیماری جدی و کشنده تقریبا نزدیک به صفر می شود.

در بیشتر موارد مردم گمان می کنند که واکسن های کرونا به مانند یک سپر محافظتی باعث عدم آلودگی آن ها به ویروس می شود، اما این تصور اشتباه است، چون افراد واکسینه شده در واقع در برابر ابتلا به بیماری کشنده مصون می شوند و نه آلودگی به ویروس. لذا افراد واکسینه شده هم ممکن است به ویروس آلوده شوند، اما این آلودگی باعث بیماری کشنده افراد واکسینه شده نخواهد شد.

از سوی دیگر سیستم ایمنی هر فرد با هم متفاوت است. وقتی که گفته می شود نوع خاصی از واکسن کرونا ۹۵ درصد کارایی دارد، این بدان معنی است که ۹۵ درصد از افرادی که این واکسن را دریافت کرده اند، در برابر بیماری ایمنی خواهند داشت و در واقع بیمار نخواهند شد، اما همچنان احتمال دارد که ۵ درصد از افراد دریافت کننده واکسن نیز به بیماری ناشی از ویروس کرونا مبتلا شوند، اگرچه بیماری این گروه ۵ درصدی نیز به ندرت کشنده و حاد خواهد بود و در میان ۵ درصد باقی مانده نیز بیماری چندان پپیشرفته نمی شود که کار آن ها به بیمارستان کشیده شود.

براین اساس می توانیم عنوان کنیم که هیچ کدام از واکسن های تائید شده کرونا به صورت صد در صدی مانع ابتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا نخواهند شد، اما این واکسن ها به سیستم ایمنی بدن نحوه مقابله با ویروس مهاجم کرونا را آموزش خواهند داد و بدن در صورت واکسینه شدن پس از مواجه با ویروس کرونا عملکرد بهتری از خود نشان خواهد داد.

موضوع دیگر در ارتباط با واکسینه شدن آن است که آیا افراد واکسینه شده همچنان ناقل ویروس کرونا خواهند بود؟

پاسخ این سوال آن است که افراد واکسینه شده همچنان به صورت بالقوه ناقل ویروس کرونا به شمار می روند، اما واکسن احتمال انتقال ویروس را تا حدودی کاهش می دهد.

این بدان معناست که اگرچه واکسن احتمال انتقال ویروس را از افراد واکسینه شده از بین نمی برد، اما واکسن میزان خروجی ویروس از بینی و دهان افراد ناقل را به شدت کاهش می دهد.

براین اساس از آن جا که واکسن به صورت صد درصدی انتقال ویروس کرونا و احتمال ابتلا به بیماری ناشی از این ویروس را کاهش نمی دهد، کارشناسان همچنان در بسیاری از کشورهایی که فرایند واکسیناسیون آغاز شده خواستار آنند که محدودیت های بهداشتی درجهت قطع زنجیره همه گیری کرونا با وجود واکسن همچنان حفظ شود.

در واقع بسیاری از کارشناسان توصیه کرده اند که با وجود ساخت و استفاده از واکسن های کرونا، اما همچنان نمی توان با قطعیت ریشه کنی این ویروس کشنده را پیش بینی کرد و شاید حتی ریشه کنی بیماری ناشی از این ویروس در انسان ها اگر غیرممکن نباشد، اما به سال های سال زمان نیاز داشته باشد.

در همین ارتباط نیز محققان دانشگاهی گفته اند که ساخت واکسن موثر کرونا اگرچه نوید بسیار خوبی برای جامعه است، اما نباید یک اطمینان خاطر کاذب در افراد ایجاد کند که ساخت واکسن  منجر به شکست یا عدم رعایت پروتکل های بهداشتی حداقل در کوتاه مدت شود.

به عبارت دیگر به نظر می رسد که علیرغم آغاز فرایند واکسیناسیون در کشورهای مختلف، اما همواره درصد کمی از این جوامع همچنان در خطر ابتلا به این ویروس خواهند بود و پیش بینی می شود که این ویروس خواهد توانست طولانی مدت در جوامع مختلف به حیات خود ادامه دهد.

پیش از این نیز، مایک رایان مدیر برنامه های اورژانسی سازمان بهداشت جهانی هشدار داده بود:به احتمال زیادی ویروس کرونا یک ویروس شایع دیگر در بین جوامع ما خواهد بود و این ویروس شاید هرگز از بین نرود.

همچنین پیدایش گونه های جدیدی از ویروس کرونا در انگلیس، آفریقای جنوبی و برزیل نشان داده است که این ویروس می تواند خودش را در برابر بهترین روش های دفاعی و واکسن ها، منطبق کند و این شواهد نشان می دهد که شاید واکسن های موجود هیچگاه برای ریشه کن کردن کامل و صد در صدی ویروس کرونا کافی نباشند.

کد خبر: ۷۶٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha