۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
سقوط بورس در ادامه روند نزولی هفته گذشته بود | نرخ سود بانکی، مهم‌ترین اتفاق اثرگذار بر تعادل بازار
تحلیل روزانه بورس؛

سقوط بورس در ادامه روند نزولی هفته گذشته بود | نرخ سود بانکی، مهم‌ترین اتفاق اثرگذار بر تعادل بازار

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سقوط امروز بورس در ادامه روند نزولی هفته گذشته بود، مطرح کرد: نرخ سود بانکی مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند بازار را به حالت تعادل درآورد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: در روز آغازین هفته شاخص بازار سرمایه باز هم روی خوش سهامداران خود را ندید و فشار فروش را بیشتر روی دوش خود احساس کرد؛ به طوری که امروز شاخص کل این بازار از همان ابتدای معاملات، با شیبی تقریباً تند به پایین سقوط کرد. هفته‌های گذشته که قیمت‌های جهانی رو به بالا حرکت می‌کردند، بورس ریزشی بود و شکی در این نیست که با توجه به قیمت‌های ریزشی فلزات اساسی و نفت در جهان، شاهد افت شدید شاخص باشیم. کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که بازار این هفته در جو ناآرام بین دولت و مجلس و مشخص نشدن تکلیف مذاکرات، با تلاطم بیشتری دنبال خواهد شد.

امروز شاخص کل بورس از همان ابتدا وارد شوک فروش شد و با بیرون کشیدن پول‌های خارج شده حقیقی از این بازار روی ریل نزولی با یک شیب تند قرار گرفت و تا انتهای معاملات ۱۱ هزار و ۸۵۵ واحد کاهش یافت تا در ارتفاع یک میلیون و ۱۹۳ هزار و ۹۷۶ واحدی قرار بگیرد و از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد پایین‌تر بیاید. شاخص کل هم‌وزن نیز با نماگر اصلی بازار همراه بود و در نهایت با هزار و ۱۰ واحد سقوط، رقم ۴۳۳ هزار و ۳۸۵ واحد را نشان داد.

گروه فلزات اساسی در معاملات روز جاری می‌توانست لقب کم‌اقبال‌ترین را کسب کند. با کاهش قیمت طلا، مس، فولاد و دیگر فلزات در جهان، هیچ انتظاری جز این نمی‌رفت که بازار نسبت به سهم‌های این گروه واکنش منفی نشان دهد و از طرفی، مشخص نبودن تکلیف قیمت محصولات فولادی در بورس کالا روی این گروه هم اثر منفی گذاشته است و به طور کلی، شاخص فلزات اساسی امروز ۱۴ هزار و ۵۹۷ واحد افت کرد تا به ۸۸۲ هزار و ۹۷۵ واحد برسد.

نمادهای «بوعلی»، «فولاد»، «سیتا»، «امین»، «وبملت»، «ثشرق» و «شبندر» فهرست نمادهای پرتراکنش امروز بازار سرمایه را به خود اختصاص دادند و نمادهای «فملی»، «فولاد»، «فارس»، «شستا»، «کگل»، «تاپیکو» و «شپنا» به ترتیب بیشترین تأثیر را روی شاخص کل داشتند و باعث افت آن شدند.

در سوی زره‌پوشان فولادی بازار سرمایه، تمامی سهم‌ها زره سرخ خود را انتخاب کرده بودند. امروز نمادهای اصلی فولادی در بورس یعنی «فولاد»، «فخوز» و «فخاس» حدود ۲ درصد افت قیمت داشتند، دو نماد معدنی «کگل» و «کچاد» هم به همین ترتیب ضرر دادند و دو نماد «ذوب» و «ارفع» هم قرمز پررنگ بودند.

علاوه بر گروه فلزات اساسی، سهام شاخص‌ساز دیگر هم چندان وضعیت مناسبی نداشتند و در بازار امروز، دو خودروساز بزرگ بازار یعنی سایپا و ایران خودرو هم وضعیت قرمز را پشت سر گذاشتند. در کنار این سهم‌ها، سهام فرآورده‌های نفتی با افت قیمت جهانی هم‌پا شدند و در مسیر خاک سرخ قدم برداشتند. روی هم رفته، وضعیت امروز بازار با توجه به مسائل مختلف ابری، همراه با بارش سنگین بود که ذره ذره پول سهامداران را با خود می‌شست و می‌برد.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز این بازار اظهار کرد: اتفاق تأثیرگذاری که منفی شدید امروز را توجیه کند، در بازار وجود نداشت و امروز در ادامه روند هفته گذشته،  به واسطه خرید و حمایت حقوقی‌ها در منفی کامل، قیمت‌های پایانی اعمال شدند و شاخص بیشتر کاهش یافت، البته محدودیت دامنه منفی به مزمن شدن این اصلاح و اثر روانی آن در تحریک به فروش مؤثر بوده است.

وی در ادامه تشریح عوامل اثرگذار روی شرایط بازار تصریح کرد: شایعات مبنی بر قصد دولت در تحویل اقتصاد کشور به دولت بعدی با دلار ۱۷ هزار تومانی، اتفاقات در دریای عمان و سوریه در کنار کاهش جزئی در قیمت‌های جهانی هم می‌توانند مؤثر باشند.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: به نظرم بازار تا اواسط هفته متعادل شده و در انتهای هفته بهتر می‌شود. در کل در سطح فعلی، نرخ بهره و ارز ۲۵ هزار تومانی، به شرط حفظ قیمت‌های فعلی کامودیتی‌ها، ارزش ذاتی کل بازار بورس دستکم ۴.۵ میلیون میلیارد تومان است؛ یعنی اختلاف زیادی با ۴.۸ میلیون میلیاردی فعلی ندارد و بعید است بیش از ۶ درصد دیگر افت کند و البته، اگر ارز یا قیمت‌های جهانی به هر نسبتی کاهش یا افزایش یابد، این محاسبات را متأثر می‌کند.

قلی‌پور با اشاره به اینکه کاهش نرخ سود بانکی مهمترین اتفاق اثرگذار برای بازگشت بازار سرمایه به حالت تعادل است، تأکید کرد: نکته دوم عدم دخالت در بازار ارز و عدم نرخ گذاری دستوری کالاها توسط دولت است. در  کنار این‌ها حذف محدودیت‌های معاملاتی در بورس برای به تعادل رسیدن سریع بازار می‌تواند بازار را به حالت عادی برگرداند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سهام اثرگذار با صف فروش کارشان را به اتمام رساندند و قیمت‌های آخرین معامله عموما کمتر از پایانی بودند و احتمالا فردا هم بازار منفی است، ولی تا پایان هفته با اصلاح قیمت‌ها انتظار می رود اول متعادل، سپس مثبت شود.

کد خبر: ۷۶٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha