۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
سفرهای نوروزی؛ کمک به گردشگری یا شروع موج چهارم کرونا؟
اتاق ایران گزارش می‌دهد؛

سفرهای نوروزی؛ کمک به گردشگری یا شروع موج چهارم کرونا؟

مونسان، وزیر گردشگری، بر این باور است که مدیریت سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ باعث درآمدزایی برای فعالان حوزه گردشگری، بعد از یک سال رکود، می‌شود. انجام سفر به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایطی مطرح می‌شود که متخصصان درباره خیز کشور به موج چهارم کرونا هشدار می‌دهند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، پنجم اسفند ماه سال جاری، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: «اجازه مختصری را برای سفرهای نوروزی مشروط به رعایت پروتکل‌ها گرفته‌ایم. آقای مونسان هم برای سفرهای نوروز به صورت محدود و کنترل‌شده به ستاد کرونا قول داده است». تصمیمی که گفته شده با هدف حمایت از فعالان صنعت گردشگری اتخاذ شده است.

با شیوع ویروس کرونا در جهان بخش‌های اقتصادی کشورها در کمتر از یک ماه دستخوش رکود قابل‌توجهی شد. در این میان، صنعت گردشگری جزو اولین مشاغلی بود که به دلیل محدودیت‌های تردد و سفر برای مسافران داخلی و خارجی خسارت‌های فراوانی را متحمل شده است. به موازات کاهش سفرهای داخلی و خارجی، پذیرش مسافران در هتل‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است و برخی از هتلداران به دلیل عدم تامین هزینه‌های جاری خود مجبور به توقف فعالیت‌های خود شده‌اند.

«۲۲ هزار میلیارد تومان خسارت صنعت گردشگری»، تازه‌ترین رقم اعلام شده از سوی علی اصغر مونسان، وزیر گردشگری و صنایع دستی است که او در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی مطرح کرد.

به گفته او، در گردشگری داخلی تحول به حدی رو به جلو است که با وجود هشدارها در دوران کرونا برای سفر نرفتن، دیدیم که عده‌ای آن را در سبد خانوار خود قرار داده‌اند.

 به همین منظور، برنامه‌ریزی سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ با هدف جبران بخشی از خسارت‌های فعالان صنعت گردشگری در سال گذشته، از جمله مهم‌ترین برنامه‌های در دستور کار این وزارت‌خانه است.

مونسان در خصوص برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ می‌گوید: «سه نوع سفر تعریف شده که سفرهای نوع اول و دوم مدیریت شده است و در قالب تورهای گردشگری یا اقامت‌ها در محل‌های مجاز گردشگری برگزار می‌شود؛ دغدغه وزارت بهداشت در خصوص این مکان‌ها کمتر است چرا که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و بر عملکرد آنها نظارت می‌شود.»

او اما با ابراز نگرانی در خصوص سفرهای انبوه بدون برنامه گفت: «برای کنترل و مدیریت اینگونه سفرها به همه استانداران ابلاغ‌هایی شده است؛ مثلاً در عید نوروز کمپینگ، چادر زدن و اجتماع ممنوع است.»

مونسان بیان کرد: «سفرهای نوع یک و دو که باعث درآمدزایی برای فعالان حوزه گردشگری بعد از یک سال رکود در ایام نوروز دنبال می‌شود. در نوع سوم سفر هم تدابیر لازم به کار گرفته می‌شود تا تجمع و سفر بدون برنامه و پروتکل بهداشتی انجام نشود».

سفر به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایطی مطرح می‌شود که متخصصان درباره خیز کشور به موج چهارم کرونا هشدار می‌دهند و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به صراحت می‌گوید: «باید نگران باشیم. با توجه به اینکه پیک بعدی بیماری ممکن است در فروردین ماه رخ دهد سفرها می‌تواند پیک را بسیار شعله‌ور کند.»

از طرفی، افت تدریجی رعایت پروتکل‌های بهداشتی دیگر موضوعی است که مسئولان با بیان آمار و ارقامی، با نگرانی از آنها یاد می‌کنند. طبق توضیحات، علیرضا رئیسی رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حدود ۹۰ درصد رسیده بود که مدتی بعد افت کرد و به حدود ۸۴ درصد رسید. برای نمونه در هفته اول اسفند، رعایت پروتکل‌ها به حدود ۶۸ درصد رسید و الان حدود ۷۲ درصد است. در استانی مانند استان خوزستان و برخی شهرهای شمالی کاهش رعایت پروتکل‌ها به کمتر از ۲۰ درصد هم رسیده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به صراحت اعلام کرده است: «به نظر من سفرهای نوروز تقریبا منتفی است مگر اینکه در دو تا سه هفته آینده رعایت پروتکل‌ها افزایش یابد و تعداد شهرهای آبی خیلی زیاد شود، این در حالی است که متاسفانه تعداد شهرهای آبی روزبروز در حال کاهش است. البته در هر حال ما بر اساس محدودیت هوشمند عمل می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد کسی به شهر قرمز یا نارنجی یا شهرهای زرد مسافرپذیر  وارد شود.»

با وجود اظهارنظرهای غیرقطعی درباره انجام سفرهای نوروز ۱۴۰۰، اما پیش فروش بلیت قطارهای نوروزی از سه‌شنبه هفته گذشته شروع شده و سعید رسولی، معاون راه‌آهن در نشست خبری که به همین منظور برگزار شد، اظهار کرد: «ایام پیک سفرهای نوروزی امسال از ۲۵ اسفند آغاز می‌شود و تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه می‌یابد. از ماه گذشته با صدور ابلاغی ستادی سفرهای نوروزی تشکیل شد، جلسات متعددی برگزار شده و همه مسائل مربوط به انجام سفرهای ضروری در ایام نوروز بررسی شده است.»

به گفته او، امسال روزانه ۲۳۰ قطار برای کل دوره ۲۱ روزه تردد  ۴۸۲۷ قطار پیش بینی شده است. آماری که حاکی از رشد ۷ درصدی در مقایسه با سال ۹۸ است و هر روز حدود ۱۰۳ هزار نفر مسافر در شبکه ریلی جابجا می‌شود و در مجموع ۲ میلیون و ۱۷۶ هزار نفر در ایام نوروز ظرفیت ایجاد شده است.

کد خبر: ۷۶٬۱۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha