۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
دست کوتاه واحدهای خرد از بسته حمایتی دولت؛ دیوار بی اعتمادی در شهرک صنعتی بیرجند
بازار گزارش می دهد؛

دست کوتاه واحدهای خرد از بسته حمایتی دولت؛ دیوار بی اعتمادی در شهرک صنعتی بیرجند

بیرجند- واحدهای خرد و کوچک تولیدی خراسان جنوبی فارغ از مشکلات بیمه ای و مالیاتی، از انحراف تسهیلات حمایتی به واحدهای بزرگ رنج می برند.

بازار، گروه استان ها: این روزها نوشتن از مشکلات واحدهای تولیدی خراسان جنوبی قصه تازه ای نیست چراکه از دیرباز موانع زیادی بر سر راه شان سد شده و فعالان اقتصادی را گلایه مند کرده است.

علی رغم تاکیدات رهبری بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی، واحدهای تولیدی خراسان جنوبی حمایتی بر خود ندیده و روز به روز در گرداب مشکلات فرو می روند. 

گذشته از موانع بیمه ای، مالیاتی و سنگ اندازی بانک ها در پرداخت تسهیلات، بی توجهی متولیان به واحدهای کوچک و متوسط در اعطای تسهیلات حمایتی از دیگر گلایه هایی است که پای فعالان اقتصادی را به میدان نارضایتی ها باز کرده است.

امروزه ۵۰ درصد از واحدهای کوچک، متوسط و بعضا بزرگ بیرجند در حالی از خاموش شدن چراغ کارخانه رنج می برند که اندکی توجه و حمایت از سوی مسئولان می تواند آن ها را از وضعیت پیش رو خارج کند.

بنا به گفته فعالان اقتصادی، انحراف تسهیلات حمایتی به سمت واحدهای بزرگ در خراسان جنوبی به ویژه چند واحد خاص، سهم واحدهای کوچک را پایمال کرده و این دوگانگی ها آن ها را در مضیقه گذاشته است.

عملکرد ناموفق مسئولان در اعطای تسهیلات
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند آذر ماه سال جاری در جمع خبرنگاران بیان کرد: متأسفانه در سال جهش تولید انتظاری که در حمایت از صنایع کوچک و متوسط داشتیم محقق نشده است.

محسن احتشام افزود: بخش اعظم اشتغال استان در واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط است اما در اعطای تسهیلات طی سال‌های اخیر برای این واحدها موفق عمل نشده و اعتبارات به سمت واحدهای بزرگ سوق داده شده است.

وی خواستار ایجاد انگیزه و مشوق برای تولیدکننده شد و افزود: این انگیزه‌سازی به رشد و جهش تولید منجر می‌شود.

احتشام با اشاره به موانع پیش روی فعالان اقتصادی بیان کرد: متأسفانه با موانعی که بر سر راه تولیدکننده ایجاد می‌شود سوداگران و دلالان بیشترین سود را می‌برند.

وی با بیان اینکه بروکراسی بانکی در سال جهش تولید برای کمک به تولیدکنندگان هیچ تغییری نکرده است، گفت: بانک‌ها در خراسان‌جنوبی همواره حامی تولیدکنندگان بوده‌اند اما در هر حال تابع بخش نامه‌های بانک مرکزی هستند.

دست کوتاه واحدهای خرد از بسته حمایتی دولت؛ دیوار بی اعتمادی در شهرک صنعتی بیرجند

تسهیلاتی که به جهش تولید نرسید
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند و صنعتگر فعال استان در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان کرد: علی رغم نامگذاری سال با عنوان جهش تولید، روند مثبتی در این راستا نداشته ایم و در مسئولان استانی هیچ انگیزه ای برای تغییر وجود ندارد. 

محمد علی رمضانی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی بیان کرد: در سال جاری تسهیلات قابل توجهی به واحدها به ویژه صنعتگران خرد پرداخت نشده است.

وی با انتقاد از نادیده گرفته شدن واحدهای تولیدی کوچک در پرداخت تسهیلات، اظهار کرد: در خراسان جنوبی، برخی مسئولان تمام امکانات استان را برای یک واحد تولیدی بسیج کرده و سهم صنعتگران خرد و کوچک و متوسط ضایع شده است.

رمضانی در پاسخ به گفته خبرنگار بازار مبنی بر اینکه مسئولان صنعت و معدن از اعطای تسهیلات به برخی واحدها و افزایش میزان تولید آن واحد سخن می گویند، گفت: آن دسته از واحدهایی که تسهیلات اخذ می کنند، شبه دولتی هستند.

در حال حاضر ۵۰ درصد واحدها در شهرک صنعتی به طور کامل تعطیل بوده و توسط شرکت هایی از سایر نقاط ایران خریداری شده که به عنوان انبار از آن استفاده می کنند

دیوار بلند بی اعتمادی در شهرک صنعتی
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه برخی واحدها مانند کارخانه تولید مواد شوینده هم به لطف تسهیلات کرونا تاکنون پا برچا مانده اند، افزود: از رسانه ها خواستاریم به جد پیگیر مشکلات واحدها بوده و بر اساس شواهد و آمارهای واقعی و موجود قلم بزنند. 

رمضانی با اشاره به وضعیت شهرک صنعتی بیرجند بیان کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد واحدها در شهرک صنعتی به طور کامل تعطیل بوده و توسط شرکت هایی از سایر نقاط ایران خریداری شده که به عنوان انبار از آن استفاده می کنند.

وی ادامه داد: شرکت های پخش غیر بومی،  استان خراسان جنوبی را به اندازه ای بکر و پر سود دیده اند که در توزیع محصولاتشان سرمایه گذاری ثابت کرده اند. 

رمضانی با بیان اینکه علت ۳۰ درصد از واحدهای تولیدی بدهی مالی نیست بلکه دیگر اعتمادی در آن ها وجود ندارد، گفت: دیوار بی اعتمادی روز به روز بلندتر می شود چراکه مسئولان به حرفایشان عمل نمی کنند. 

دست کوتاه واحدهای خرد از بسته حمایتی دولت؛ دیوار بی اعتمادی در شهرک صنعتی بیرجند

مسئولان به وعده هایشان پایبند نیستند
وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی در خراسان جنوبی دلسوزی ندارند چراکه مسئولان به حرف خودشان پایبند نیستند، افزود: مسئولان می دانند که قرار نیست به خاطر حرفای قشنگ شان کاری انجام دهند در غیر این صورت چطور می شود که مسئولی حرفی را بارها تکرار کرده اما پیگیر صحبت خودش نباشد.

رمضانی با بیان اینکه با روند فعلی نمی توان صنعت را حمایت کرد، افزود: نتیجه عملکرد فعلی مسئولان به جایی می رسد که دیگر استان ها حدود شش هزار واحد تولیدی و صنعتی را اداره می کنند اما خراسان جنوبی نمی توانند به ۵۰۰ واحد رسیدگی کنند.

وی اظهار کرد: در صورت همکاری و همیاری می‌توانیم هشت هزار فرصت شغلی دیگر ایجاد کنیم تا بتوانیم گامی در راستای پیشگیری از وقوع جرم مد نظر عزیزان در دادگستری داشته باشیم.

رمضانی با بیان اینکه دستگاه‌های خدمات‌رسان گاه در ارائه خدمت به واحدهای تولیدی ضعیف عمل می‌کنند، گفت: به عنوان مثال ممکن است یک واحد تولیدی درخواست انشعاب گاز داشته باشد ولی رسیدگی به درخواست او مدت‌ها طول بکشد.

آمار مسئولان از پرداخت تسهیلات
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با بازار بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداخت شده است.

عباس جرجانی با بیان اینکه از این میزان ۶۹۴ میلیارد و ۵۷۳ میلیون تومان به صورت مستقیم توسط بانک ها پرداخت شده است، افزود: همچنین ۲۱ میلیارد و ۷۹۵ میلیون تومان تسهیلات رونق تولید در اختیار واحدها قرار گرفته است.

جرجانی با بیان اینکه ۱۳۳ میلیارد و ۹۲۲ میلیون تومان هم از طریق تبصره ۱۸ در سال جاری به واحدهای تولیدی اعطا شده است، اظهار داشت: مجموع این تسهیلات به هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی در استان اعطا شده است.

وی با بیان اینکه برخی از واحدهای تولیدی با حمایت های صورت گرفته به ظرفیت خوبی در تولید رسیده اند، اظهار کرد: واحد تولیدی کویرتایر در سال جاری ۲۴ هزار و ۹۶۲ تن تولید داشته است.

جرجانی از تولید هشت هزار و ۳۶۸ تن کالا در واحد تولیدی مواد شوینده خبر داد و افزود: از این میزان ۲۰۲ تن به ارزش ۴۳ هزار و ۴۸۷ دلار صادر شده است.

وی صادرات سیمان را هم ۲۲۲ هزار تن عنوان کرد و افزود: این میزان صادرات دو میلیون و ۶۳۸ هزار دلار ارزآوری داشته است.

آمار میزان تسهیلات پرداختی از سوی مسئولان دولتی در حالی است که نماینده بخش خصوصی از پرداخت تسهیلات اطلاعی نداشته و از انحراف مشوق ها به سمت واحدهای بزرگ گلایه مند است.

بدیهی است شرایط پیش رو نه تنها روز به روز سکوت و تعطیلی را به واحدهای تولیدی فرا می خواند بلکه بیش از پیش فعالان اقتصادی را از فعالیت در عرصه تولید منصرف می کند. 

کد خبر: ۷۶٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha