۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
قیمت گذاری جهاد کشاورزی با مشاوره تشکل ها؛ بهترین روش قیمت گذاری
حضور نماینده کشاورزان در جلسه قیمت گذاری شدنی است؟

قیمت گذاری جهاد کشاورزی با مشاوره تشکل ها؛ بهترین روش قیمت گذاری

در حالی که پیشنهاد حضور نمایندگان کشاورزان و بهره برداران در جلسه قیمت گذاری محصولات کشاورزی مطرح شده است برخی فعالان این بخش معتقدند: بهترین راهکار این است که وزارت جهاد کشاورزی با گرفتن مشاوره از تشکل های فعال بخش قیمت گذاری را خود انجام دهد و نرخ اعلامی تا پایان سال معیاری برای تولیدکنندگان باشد.

بازار؛ گروه کشاورزی: قیمت محصولات کشاورزی طی سال های اخیر از جمله موارد مورد اختلاف بخش دولتی و بخش خصوصی است که از یکسو مطابق با خواسته تولیدکنندگان نیست و از سوی دیگر خریداران و مصرف کنندگان نهایی هیچ گاه قیمت ها را واقعی و منطبق با توان خرید خود نمی دانند. این در حالی است که تولیدکنندگان و کشاورزان معتقدند دولت به دلیل آگاه نبودن از مصائب و مشکلات بخش تولید تصمیم گیرنده خوبی در زمینه قیمت گذاری و اعلام قیمت نهایی محصولات نبوده و نیست و لذا بهتر است کار قیمت گذاری را به تشکل ها و انجمن های مربوط به این بخش واگذار کند. با این وجود بخش دولتی هیچگاه چنین خواسته ای را برآورده نکرده است و همیشه قیمت گذاری محصولات را خود بر عهده داشته است. با این تفاسیر با مطرح شدن پیشنهاد حضور نمایندگان کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی در جلسات قیمت گذاری، بسیاری از فعالان بخش معتقدند دولت هیچگاه چنین امری را محقق نخواهد کرد. اگرچه برخی دیگر می گویند به حقیقت پیوستن چنین اقدامی می تواند از تصمیم گیری های غیرمنطقی که منطبق بر واقعیت های تولید نیست جلوگیری کند.

پوریان: روند قیمت گذاری در سال های قبل اینگونه بود که وزارت جهاد کشاورزی برای هر محصول یک قیمت از تشکل های فعال بخش می گرفت و در نهایت یک قیمت ثابت را تعیین و اعلام می کرد که همان قیمت ملاک تولید تولیدکننده در کل طول سال می شد

سید احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور در خصوص مطرح شدن این پیشنهاد به «بازار» گفت: تا به حال که هیچ دعوتی از ما برای حضور در چنین جلساتی صورت نگرفته اما اگر چنین ادعایی محقق شود قطعا با حضور کشاورز و تولیدکننده در شرایطی که در جریان تمام امور و مشکلات، هزینه و چالش های قرار دارد هستند، تصمیمات بهتری اتخاذ خواهد شد.

مقدسی افزود: به عبارت دیگر چون کشاورز و بهره بردار بخش کشاورزی مسائل تولید را از نزدیک لمس می کند سعی می کند نظرات کارشناسی بدهد و می توان انتظار داشت که روند قیمت گذاری محصولات عادلانه تر پیش برود.

تولیدی موفق است که بازارش را عرضه و تقاضا مشخص کند
منصور پوریان، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام نیز در رابطه با قیمت گذاری محصولات کشاورزی بدون حضور تشکل های و نمایندگان بهره برداران به «بازار» گفت: به اعتقاد بنده تولیدی موفق است که عرضه و تقاضا بتواند بازارش را مشخص کند. اما الان متاسفانه به دلیل اینکه عرضه و تقاضای مناسبی وجود ندارد عواملی مثل قیمت گذاری ها ورود می کند و عملا دیده می شود که گاهی قیمت کالایی زیاد و قیمت کالای دیگری کمتر از قیمت واقعی آن تعیین می شود و این امر سبب به هم ریختن بازار می شود.

پوریان با بیان اینکه در حال حاضر  یک قیمت ثابت در بازار وجود ندارد، افزود: متاسفانه از ابتدای سال تا به الان که کمتر از یک ماه به پایان سال باقی مانده است انواع تصمیمات در بحث قیمت گذاری محصولات کشاورزی را مشاهده کرده ایم که همه این ها سبب شد که یک قیمت ثابت روی تولید تعیین نگردد و به همین دلیل در برخی محصولات قیمت ها حتی به صورت ساعتی پیش می رود.

تولیدی موفق است که عرضه و تقاضا بتواند بازار آن را مشخص کند نه اینکه بحث قیمت گذاری به میان بیاید و با قیمت گذاری های غیر منطبق بر ماقعیت های تولید بازار به هم بریزد

وی ادامه داد: این نوسان قیمت ها و بالا رفتن ساعتی قیمتها در حالی رخ می دهد که وزارت جهاد کشاورزی خود می تواند به عنوان یک مرجع مهم برای تعریف قیمت  برای کالاهای استراتژیک باشد. چرا که این وزارت خانه ارتباط تنگاتنگی با مجموعه ها، واحدها، انجمن ها و تشکلات مختلف کشاورزی دارد و به راحتی می تواند  با مشورت گرفتن از این تشکلها در همان جا قیمت را تعیین کند و بعد برای تصویب آن به ارگانی که وظیفه تثبیت قیمت ها را به عهده دارد مراجعه کند.

با روند فعلی قیمت گذاری هیچگاه ثبات قیمتی نخواهیم داشت
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم برای قیمت گذاری به پروسه ای که الان وجود دارد اکتفا کنیم هیچ قیمت ثابتی را در مورد هیچ محصول کشاورزی نخواهیم داشت. به طوری که به عنوان مثال در بخش مرغ و گوشت قرمز از ابتدای سال تا به الان هیچ قیمت مشخص را نداشته ایم و دائما در حال تغییر و نوسان بوده است. البته در بخش گوشت حتی گاهی دیده ایم ۴۵ روزه قیمت ها تغییر می کرد و به همین دلیل الان گوشت قیمت واحدی در بازار ندارد.

پوریان افزود: از سوی دیگر امسال در بخش تامین نهاده یا کالای استراتژیک انواع قیمت ها را تجربه کردیم چون بازار حوزه یک کالا بسیار فراوان است و نگاه همه آن حوزه ها به قیمت نهایی بوده که چقدر در بازار نهایی فروش می رود. به عبارت دیگر فروشنده نهاده های کشاورزی بر اساس قیمت نهایی گوشت در بازار قیمت‌ها خود را تغییر می دهند!

مقدسی: در صورت حضو نمایندگان بهره برداران در جلسه قیمت گذاری چون مسائل تولید را از نزدیک لمس کرده اند سعی می کنند نظرات کارشناسی بدهند و می توان انتظار داشت که روند قیمت گذاری محصولات عادلانه تر پیش برود

وی تصریح کرد: نبود یک قیمت ثابت باعث می شود کل حوزه ها تغییر قیمت بدهند که غالبا هم این تغییر قیمت ها به سمت بالا و افزایشی است و هیچ گاه قیمت ها کاهشی نبوده و نیست.

وزارت جهاد کشاورزی با مشاوره گرفتن از تشکل ها، باید قیمت گذاری کند
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام در پاسخ به این سوال که بهترین راهکار برای قیمت گذاری عادلانه محصولات کشاورزی، چیست، گفت: روند قیمت گذاری در سال های قبل اینگونه بود که وزارت جهاد کشاورزی برای هر محصول یک قیمت از تشکل های فعال بخش می گرفت و در نهایت یک قیمت ثابت را تعیین و اعلام می کرد. به این ترتیب این قیمت در کل سال ملاک تولیدکننده می شد و تولیدکننده بر اساس این قیمت اعلامی تولید و قیمت نهایی خود را تعریف و به بازار عرضه می کرد. به همین دلیل به ندرت جهش قیمتی اینچنین در بازار می دیدیم.  

کد خبر: ۷۶٬۰۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha