۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
ایران رکورد رشد تولید فولاد را شکست؛ افزایش رشد در سال ۲۰۲۰ با وجود بحران‌های زیاد
بازار گزارش می‌دهد؛

ایران رکورد رشد تولید فولاد را شکست؛ افزایش رشد در سال ۲۰۲۰ با وجود بحران‌های زیاد

در سال قبل تولید فولاد دنیا ۰.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرد که با توجه به چالشهای اقتصادی سال ۲۰۲۰ کاملا قابل پیش بینی بود. نکته مهم این است که ایران با وجود تمامی این چالشها توانست تولید فولاد خود را افزایش دهد و روی افزایش کیفیت محصولاتش هم کار کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سال ۲۰۲۰ با چالشهای زیادی همراه بود ولی این چالشها نتوانست زمینه را برای کاهش تولید فولاد در ایران فراهم کند. بعد از انتشار گزارش اتحادیه بین المللی آهن و فولاد بازهم قدرت ایران در این صنعت کلیدی مشخص شد و در رسانه های دنیا در مورد تولید فولاد ایران و بزرگترین شرکتهای تولید کننده فولاد در کشور صحبت شد. بر مبنای این گزارش ایران در سال قبل ۲۹ میلیون تن فولاد تولید کرد که نسبت به سال ۲۰۱۹ با افزایش ۱۳.۴ درصدی همراه بود.

نکته مهم این است که ایران رکورد بالاترین رشد تولید سالانه را در سال ۲۰۲۰ شکست و توانست جایگاه ویژه ای در بازار فولاد خاورمیانه به خود اختصاص دهد. این رکورشکنی در سالی که دنیا با چالشهای اقتصادی زیادی دست به گریبان بود و همه گیری کرونا بخشهای مختلف  اقتصاد دنیا را تضعیف کرده بود، مهمترین خبر در دنیای فولاد بود.

گزارش منتشر شده توسط اتحادیه بین المللی آهن و فولاد نشان می دهد در سال قبل ۴۵.۵ میلیون تن فولاد در خاورمیانه تولید شد که نسبت به سال ۲۰۱۹ با افزایش ۲.۵ درصدی همراه بود. ایران بالغ بر ۶۵ درصد از فولاد تولید شده در خاورمیانه را تولید کرده است و سهم این کشور در تولید فولاد در خاورمیانه نسبت به سال ۲۰۱۹ با افزایش ۸ درصدی همراه بوده است. به همین دلیل این  اتحادیه ایران را برنده بازار فولاد دنیا در سال گذشته معرفی کرد. نشریه اس اند پی گلوبال در این مورد نوشت:«در سالی که بحران در اقتصاد دنیا وجود داشت و شرکتهای فولادسازی با چالشهای زیادی روبرو بودند، ایران توانست رکورد رشد تولید و رکورد سهم بالای تولید در خاورمیانه را به خود اختصاص دهد و جهان را شگفت زده کند.»

تولید فولاد دنیا در سال قبل کاهش یافت
بر مبنای گزارش ارایه شده توسط اتحادیه بین المللی آهن و فولاد، در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱.۸۶ میلیارد تن فولاد در دنیا تولید شد که نسبت به سال قبل از آن ۰.۹ درصد کمتر بود و تمامی کشورهای دنیا به استثنای سه کشور ایران و ترکیه و چین، کاهش تولید را تجربه کردند. این سه کشور با افزایش حجم تولید خود توانستند بخش زیادی از افت تولید دنیا را جبران کنند و بار ایجاد توازن نسبی در بازار را به دوش بکشند.

 در سال گذشته تولید فولاد در کشورهای آسیایی ۱.۵ درصد رشد کرد و به ۱.۳۷ میلیارد تن رسید در حالیکه نرخ رشد تولید درکشور چین بالغ بر ۵.۲ درصد بود و این کشور ۱.۰۵ میلیارد تن فولاد را وارد بازار کرد که معادل ۷۷ درصد از کل فولاد تولیدی در این قاره است. ترکیه هم در این سال ۳۵.۸ میلیون تن فولاد تولید کرد که ۶ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ بود.

از طرف دیگر سهم چین در کل فولاد تولیدی در دنیا از ۵۳.۳ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۵۶.۵ درصد در سال ۲۰۲۰ رسید.درسالی که دنیا درگیر همه گیری کرونا بود تولید فولاد در کشور هند ۱۰.۶ درصد، در ژاپن ۱۶.۲ درصد و در کره جنوبی ۶ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است.

سقوط تولید فولاد در امریکا در سال ۲۰۲۰
در بررسی آمارهای مربوط به نرخ تغییر حجم تولید نسبت به سال ۲۰۱۹، به آمارهای مربوط به کشور امریکا می رسیم. این کشور در سال قبل ۷۲.۷ میلیون تن فولاد تولید کرد که ۱۷.۲ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ بود. امریکا رکورددار بالاترین نرخ کاهش تولید فولاد در یک سال بود و در نتیجه توانست از نظر حجم فولاد تولیدی در یک سال بعد از کشورهای چین و هند و ژاپن، جایگاه چهارم دنیا را به خود اختصاص دهد.مجموع فولاد  تولیدی در قاره امریکای شمالی در سال قبل برابر با ۱۰۱.۱ میلیون تن بود که نسبت به سال ۲۰۱۹ با کاهش ۱۵.۵ درصدی همراه بوده است.

در اتحادیه اروپا هم شرایط چندان بهتر از امریکا نبود. تولید فولاد در این اتحادیه در سال گذشته ۱۱.۸ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرد  و به ۱۳۸.۸ میلیون تن رسید . در اتحادیه اروپا، آلمان رکورددار کاهش تولید سالانه بود و ضمن عرضه ۳۵.۷ میلیون تن فولاد به بازار، رکورد افت ۱۰ درصدی تولید در یک سال را از آن خود کرد.

باید در نظر داشت که دنیا در سال گذشته به دلیل کاهش تقاضای فولاد و تعطیلی های گسترده با چالشهای زیادی روبرو بود و در اغلب کشورهای تولید کننده هم تاثیر این بحران حس شده است. نکته مهم این است که آیا در سال جاری می توانیم شاهد بازسازی کامل صنعت فولاد باشیم یا خیر؟

کد خبر: ۷۵٬۹۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha