۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
پدر، روند دادوستد مصنوعات طلا را نسبتا صعودی کرد| قیمت طلا در جهان در شرایط ثبات و آرامش
بازار آخر سال طلا چگونه خواهد بود؟

پدر، روند دادوستد مصنوعات طلا را نسبتا صعودی کرد| قیمت طلا در جهان در شرایط ثبات و آرامش

داد و ستد مصنوعات طلا ‌در بازار تهران در اوایل هفته جاری بسیار اندک بود اما در روزهای پایانی هفته با توجه به ثبات قیمت ارز و آرامش نسبی در بازار خرید و فروش طلا به نسبت وضعیت بهتری داشت.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: در مجموع در هفته جاری به خصوص در دو روز آخر هفته خریداران بیشتری به بازار مراجعه کردند و پیش بینی می شود اگر ثبات و آرامش در بازار تداوم یاید هفته آینده وضعیت خرید و فروش طلا بهتر شود.

از طرفی با توجه به ثبات و آرامش در اقتصاد جهانی، قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز همچنان در کانال ۱۸۰۰ دلار در هر اونس باقی ماند و زیاد دچار نوسانات و تحولات قیمت نشد و آرامش در این بازار حفظ شد.

در آخرین روز هفته جاری قیمت سکه کامل بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران به ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید، قیمت نیم سکه ۶ میلیون و۳۵۰ هزار تومان، قیمت ربع سکه ۴ میلیون و۱۰۰ هزار تومان و قیمت سکه یک گرمی دو میلیون و۴۰۰ هزار تومان بود و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران به یک میلیون و ۹۵ هزار تومان رسید.

نرخ ارز نیز در بازار روز چهارشنبه ۶ اسفندماه سال جاری، دلار به رقم ۲۵  هزار تومان، یورو به قیمت ۳۰ هزار و۴۰ تومان، پوند ۳۶ هزار تومان، درهم امارات ۷ هزار تومان و لیر ترکیه به ۳ هزار و۵۶۰  تومان رسید.

با توجه به وضعیت بازار ارز و طلا در بازارهای داخلی و قیمت طلا در بازارهای جهانی، رئیس اتحادیه سازندگان و  فروشندگان طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: در هفته جاری هر دو روز آن، داد و ستد مصنوعات طلا در بازار تهران وضعیت متفاوتی داشت.

«ابراهیم محمد ولی» با بیان اینکه اگر وضعیت خرید و فروش طلا را درصدی بگویم در دو روز نخست(شنبه و یکشنبه) معاملات مصنوعات طلا در حدود ۲۰ درصد و بسیار اندک بود.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران بیان کرد: در ۲ روز دوم هفته جاری (دوشنبه و سه شنبه) ارزیابی شما چیست، گفت: اگر هفته گذشته معاملات مصنوعات طلا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بود در هفته جاری این به ۳۰ تا ۳۵ سطح معاملات مصنوعات طلا در بازار به حدود ۳۰ درصد رسید و در روز آخر هفته (چهارشنبه و پنجشنبه) به حدود ۳۵ درصد رسید.

محمد ولی با اشاره به میلاد با سعادت حضرت علی (ع) ضمن تبریک سالروز تولد اولین امام شیعیان جهان گفت: روز مرد و روز پدر به مناسبت تولید حضرت امیر در افزایش نسبی داد و ستد طلا در بازار طلا بی تاثیر نبود.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه روز پدر معاملات مصنوعات طلا را به چه میزانی افزایش داد، بیان کرد: «هیچ موقعی ندیدیم برای پدران که زحمتکشان بزرگ جامعه ما هستند، روز پدر طلا بخرند»

معاملات مصنوعات طلا در بازار تهران در هفته آینده
به گفته این مقام مسئول در اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص وضعیت بازار طلا در هفته آینده نیز گفت: اگر قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومان خود را حفظ کند و بازار نیز دچار التهاب نشود انتظار ما این است که معاملات مصنوعات طلا در هفته آینده نیز به همین روال ۲ روز آخر این هفته باشد.

محمد ولی اظهارداشت: با توجه به اینکه تا پایان سال جاری بیش از ۲۰ روز باقی مانده است و در آستانه سال نو اگر تا آخر اسفند ماه آرامش در بازار حفظ شود، خریداران بیشتری برای خرید طلا به بازار مراجعه خواهند کرد.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران یادآورشد: از طرفی اگر در قیمت ارز شاهد نوساناتی باشیم و بازار دچار التهاب شود در این صورت مردم معتقدند که نباید برای خرید اقدام کنند و بیشتر منتظر ثبات قیمت ها در بازار می مانند.

محمد ولی با بیان اینکه در هفته جاری قیمت اونس جهانی در بازار ثابت ماند و تنها یک و یا ۲ درصد افزایش و یا کاهش را تجربه کرد، گفت: بعضا شایعاتی در جهان منتشر می شود که ممکن است قیمت ها را دچار تغییر و تحولات  کند و این در افزایش قیمت طلا و ارز نیز در داخل بسیار تاثیر گذار است.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران اظهارداشت: بدون شک نوسانات قیمت ها به بازار ثبات نمی دهد، بلکه ثبات قیمت ها در بازار آرامش ایجاد خواهد کرد و این در فروش مصنوعات طلا در بازار و افزایش چرخه تولید موثر است.

این مقام مسئول در اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران تصریح کرد: زمانی بازار رونق دارد که ثبات و آرامش در بازار حاکم باشد و در این شرایط خریداران بیشتری برای خرید مصنوعات طلا به بازار مراجعه می کنند.

قیمت اونس جهانی طلا ۱۸۰۵ دلار
همزمان با روند کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، یک کارشناس اقتصادی در حوزه و طلا و جواهر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در هفته جاری نسبت به هفته قبل قیمت هر اونس طلای جهانی با کاهش حدود ۱۰ دلاری به ۱۸۰۵ دلار رسید که نسبت به روزهای  گذشته روند آن کاهشی شد.

«اکبر نقوی نیا» بیان کرد: سکه در روزهای پایانی هفته با توجه به قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی به کانال ۱۱ میلیون تومانی بازگشت و اگر اونس جهانی طلا هفته آینده در این قیمت ها بماند، قیمت طلا در بازارهای داخلی همچنان خود را حفظ خواهد کرد.

وی اظهارداشت: بازار جهانی در هفته جاری و به احتمال زیاد در هفته آینده همچنان ثبات و آرامش خود را حفظ خواهد کرد که در این صورت ما شاهد دادوستد بیشتر مصنوعات طلا در کشور خواهیم بود.

طلا همواره به عنوان فلزی گرانبها مورد توجه بشر بوده ‌است، ویژگی‌های خاص طلا مانند ارزش ذاتی آن، اکسیده نشدن در مقابل هوا، تقسیم پذیری بدون از دست دادن ارزش، مقبولیت عمومی، قدرت نقد شوندگی و هزینه پایین نگهداری آن باعث شده‌است تا طلا تبدیل به یک پول کالایی (و در شرایط تورمی و رکودی یک سپر تورمی) و پشتوانه ارزی شود. بنابراین طلا در کنار نفت یکی از کالاهای استراتژیک در بازارهای بین المللی محسوب می‌شود و در نتیجه عوامل متعددی بر روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

نظر سنجی هفتگی کیتکو نیوز از آینده قیمت طلا 
نظرسنجی طلای هفتگی کیتکو نیوز نشان داد فضا در بازار طلا پس از این که قیمت‌ها تحت تاثیر رشد بازده اوراق خزانه به پایین‌ترین حد در ۸ ماه اخیر نزول کردند، منفی شده است.

تحلیلگران وال استریت قاطعانه نسبت به روند قیمت طلا در کوتاه مدت بدبین شده‌اند و خوش بینی سرمایه گذاران غیر حرفه ای به پایین‌ترین میزان در چند سال اخیر افت کرده است.

در حالی که تحلیلگران می گویند قیمت طلا در کوتاه مدت همچنان فضا برای پایین‌تر رفتن دارد، بازده بالاتر اوراق قرضه ممکن است بانک مرکزی آمریکا را به دخالت و کنترل منحنی بازده وادار کند.

آدریان دی، رئیس و مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی به کیتکونیوز گفت: افت طلا طولانی تر و عمیق تر از آنچه انتظار داشتم، بوده است اما ما به مرحله ای نزدیک شده‌ایم که در آن افراد فروشنده هستند و سرمایه گذاران بلندمدت تصمیم می گیرند صرف نظر کرده یا کنار بایستند.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکو نیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۸ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۳ نفر معادل ۷۱ درصد به کاهش قیمت طلا و سه نفر معادل ۱۷ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند و دو نفر معادل ۱۱ درصد نظر خنثی داشتند.

در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران خُرد، ۱۲۹۲ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۵۵۳ نفر معادل ۴۳ درصد به افزایش قیمت طلا و ۵۱۲ نفر معادل ۴۰ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۲۲۳ نفر معادل ۱۷ درصد نظری نداشتند.

سرمایه گذاران جهانی به افزایش قیمت طلا زیاد خوشبین نیستند
خوش بینی به افزایش قیمت طلا در میان سرمایه گذاران غیرحرفه ای از اوایل ماه مه سال ۲۰۱۹ به این طرف تا این حد اندک نبوده است اما اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک می گوید: حتی اگر بازار شاهد حمایت عوامل بنیادین قوی باشد، نسبت به دورنمای کوتاه مدت قیمت طلا نظر منفی دارد.

وی به کیتکونیوز گفت: دوست دارم به طلا خوش بین باشم اما سرمایه‌گذاران باید رنج بیشتر را پیش از تغییر اوضاع بپذیرند. ما به طور قطع متقاعد شده ایم که تورم روند صعودی خواهد داشت و به محض اینکه این اتفاق روی دهد، بازده واقعی تثبیت خواهد شد.

از طرفی  دیوید میدن، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "سی ام سی مارکتس" گفت: انتظار دارد قیمت طلا تحت تاثیر بازده اوراق قرضه کاهش بیشتری پیدا کند با این حال همچنان نسبت به این فلز ارزشمند در کوتاه مدت خوش بین مانده است. وی گفت: رشد بازده توجه بیشتری را به افزایش نرخهای بهره جلب خواهد کرد اما هیچ بانک مرکزی در دنیا فعلاً چنین چیزی نمی خواهد بنابراین همچنان پتانسیل برای صعود قیمت طلا وجود دارد.

میدن خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران باید بدانند که اونس طلا بین ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰ دلار خواهد ماند و انتظار ندارد که قیمت‌ها به دو هزار دلار برگردد، زیرا اقتصاد جهانی نشانه‌های بهبود را نشان می‌دهد.

 کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت سرمایه SIA گفت: علاوه بر اعتماد بالای سرمایه گذاران به دورنمای اقتصادی، تصور می کنم بخشی از تقاضا برای طلا به عنوان جایگزینی برای پول کاغذی، به سمت بیت کوین و سایر رمزارزها رفته است به خصوص که بیت کوین به بالای ۵۰ هزار دلار صعود کرده است.

برخی از تحلیلگران اقتصادی بانک سوسایت جنرال فرانسه همچنان بر این باورند که قیمت طلا در بلند مدت روندی نزولی خواهد داشت و افزایش ارزش دلار و بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا موجب کاهش بیشتر قیمت این فلز زرد خواهد شد.  

استفانی آیمس تحلیلگر سوسایت جنرال در این باره می گوید: چشم انداز قیمت طلا همچنان نزولی و کاهشی است و تا زمانی که طلا نتواند به بالاتر از سطوح ۱۲۲۵ تا ۱۲۴۰ دلار در هر اونس برسد این فلز زرد به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.

استراتژیست های موسسه جی پی مورگان نیز قبلا آینده خوبی برای طلا پیش بینی نکرده بودند اما در آن زمان آنها تنها گروهی بودند که نظر منفی به آینده قیمت طلا داشتند.

حال استراتژیست های بلومبرگ نیز به این گروه اضافه شده اند و می گویند آینده بازار طلا روشن نیست و این بازار جان بالا آمدن قیمت را ندارد و برخی تحلیل های فنی از بازار طلا در جهان حاکی از روند کاهش قیمت این فلز زرد در بازار است.

کد خبر: ۷۵٬۸۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha