۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
برچسب تحریمهای ایران از سوی بایدن قابل تغییر است| آمریکا دنبال مذاکره قبل از انتخابات ۱۴۰۰
استاد دانشگاه جرج تاون آمریکا در گفتگو با بازار:

برچسب تحریمهای ایران از سوی بایدن قابل تغییر است| آمریکا دنبال مذاکره قبل از انتخابات ۱۴۰۰

پروفسور «مهران کامروا» استاد دانشگاه جرج تاون آمریکا می گوید تغییر برچسبهای تحریمهای هسته ای ایران از سوی ترامپ به وسیله بایدن قابل تغییر است.

بازار؛ گروه بین الملل: متعاقب سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران بیانیه مشترکی از سوی ایران و این نهاد منتشر شد که بر اساس آن ۱. ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقتنامه جامع پادمان خود با آژانس، همانند قبل، ادامه خواهد داد؛ ۲. یک تفاهم فنی دوجانبه موقت، سازگار با قانون، که به‌موجب آن آژانس به فعالیت‌های ضروری راستی‌آزمایی و نظارت خود (طبق فهرست فنی پیوست) برای مدت تا سه ماه ادامه خواهد داد و ۳. مرور منظم این تفاهم فنی با هدف اطمینان از حصول به اهداف آن.

«رافائل گروسی» هم بعد از صدور بیانیه مشترک گفت: «متأسفانه پروتکل الحاقی لغو خواهد شد اما ما روی یک ترتیبات خاص دوطرفه تفاهم کردیم که بتوانیم از این دوران پلی بزنیم به حفظ نظارت خود. دسترسی ما کم‌تر خواهد شد اما آن سطح از نظارت خود را که نیاز داشتیم با این توافق حفظ کردیم. در واقع به یک راه‌حل موقت رسیدیم. آنچه تغییر می‌کند بازه زمانی فعالیت‌های آژانس خواهد بود اما تعداد بازرسان کاهش نمی‌یابد و بازرسی‌های سرزده امکان‌پذیر است.»

در خصوص توافق اخیر ایران و آژانس و چگونگی رفع تحریمها خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «مهران کامروا» رئیس مرکز مطالعات بین المللی و منطقه‌ای دانشگاه جرج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

«کامروا» مدیر بخش مطالعات ایران مرکز تحقیقات و مطالعات سیاسی مرکز عرب و رئیس پیشین مرکز مطالعات بین المللی و منطقه‌ای دانشگاه جرج تاون آمریکا است. وی دکترای خود را در علوم اجتماعی و علوم سیاسی از دانشگاه کمبریج اخذ کرده و صاحب مقالات و کتابهای زیادی است. کتابهای «قطر؛ کشور کوچک، سیاست بزرگ»، «خاورمیانه معاصر، تاریخ سیاسی پس از جنگ جهانی اول» و «انقلاب فکری ایران» از جمله آثار وی به شمار می‌رود.

*با توجه به اینکه ۴ ماه از عمر دولت کنونی در ایران باقیمانده است آیا بایدن منتظر خواهد ماند با دولت آتی ایران وارد مذاکره شود؟

بایدن و تیمش مشتاقانه وارد مذاکره با ایران می شوند و من فکر نمی کنم آنها لزوماً بخواهند صبر کنند تا پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران مذاکرات با تهران دوباره آغاز شود. مشکلی که واشنگتن اکنون دارد این است که هنوز همه پرسنل اصلی این کشور در کار نیستند و بنابراین وزارت امور خارجه آمریکا هنوز در موقعیتی نیست که بتواند بحث های عمیق با ایران را آغاز کند. به عنوان مثال، به دلیل محاکمه استیضاح دوم ترامپ، و لایحه تخفیف کرونا، کنگره ایالات متحده هنوز جلسات تأیید را برای بسیاری از سمت های اصلی مانند مدیر سازمان سیا یا سایر مناصب وزارت خارجه برگزار نکرده است که نیاز به تأیید کنگره دارد. البته یک لابی ضد ایران نیز وجود دارد که در ایالات متحده، به ویژه در نهادهای مختلف دولت ایالات متحده، بسیار قوی است. به همین دلیل است که ایالات متحده در شروع بحث با ایران کند عمل کرده است.

*«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد آمریکا هیچ یک از اهرم های فشار علیه ایران را کنار نگذاشته و تحریم ها علیه تهران به قوت خود باقی است. به نظر می رسد دولت بایدن همچنان به تحریم به عنوان ابزار فشار می اندیشد علیرغم اینکه در کمپین انتخاباتی از بازگشت به برجام سخن گفته بود؟

 هر دو طرف می خواهند قبل از نشستن برای گفتگو درباره مسائل، قدرت خود را به حداکثر برسانند. «بلینکن» در تلاش است تا از سیاست های ترامپ برای تقویت دست ایالات متحده در مذاکره با ایران استفاده کند. این نیز بخشی از ذهنیت بزرگتری در ایالات متحده است که می گوید این تحریم ها در توقف اقتصاد ایران موثر است. این محاسبه ساده باعث شده آمریکایی ها فکر کنند این تحریم ها ابزاری مفید برای فشار بر ایران است.

*برخی معتقد هستند دولت آمریکا به کارایی تحریمهای ثانویه علیه ایران پی برده است و بعید است این ابزار را به راحتی از دست دهد. مساله اساسی در حال حاضر این است که آیا دولت بایدن حتی با تطابق کامل ایران با برجام، حاضر است تمامی تحریمهایی که ترامپ اعمال کرده را بردارد؟

برای دانستن پاسخ این سوال خیلی زود است. در حال حاضر، بایدن گفته است که می خواهد به تعهدات بین المللی آمریکا که توسط ترامپ کنار گذاشته شد، عمل کند. چه مقدار از این واقعیت و چقدر لفاظی است باید دیده شود، مخصوصاً وقتی صحبت از ایران می شود. تصور من این است که دولت جدید واشنگتن می خواهد به برجام برگردد. سوال اصلی این است که آیا این کشور جرأت انجام تعهدات خود را طبق قوانین بین المللی دارد یا اینکه پشت کنگره پنهان می شود تا به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکند.

*آمریکا اعلام کرده در نشست غیر رسمی برجام به دعوت اروپا مشارکت می کند. اگر ایران بپذیرد در این نشست حضور داشته باشد، چشم انداز آنرا چگونه ارزیابی می کنید؟

حتی دشمنان هم باید صحبت کنند. جلسه غیررسمی گامی در مسیر درست است. البته این بار ایران نیاز به اقدامات مشخص و زودهنگام برای تحقق تعهدات بین المللی از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا، به ویژه فرانسوی ها دارد که بسیار سرسخت صحبت می کنند، و لازم است سکوت کنند و به تعهدات خود عمل کنند. طرف مقابل ایران اعتبار خود را با بی عملی و ریا در بهترین حالت و با کنار گذاشتن تعهدات قانونی خود در بدترین حالت از دست داده است. مسئولیت حسن نیت و گام های مشخص برای بازگرداندن اعتبار خود را بر دوش آنها می گذارد.

*ترامپ برخی از تحریمهای هسته ای را از برچسب هسته ای ذیل عناوین تروریسم و سلاح کشتار جمعی ایران قرار داده است. اگر بایدن بخواهد به برجام بازگردد آیا تمام این تحریمها رفع خواهد شد یا آنها را به موضوعات موشکی و سیاست منطقه ای ایران گره خواهد زد؟

«برچسب» فقط «برچسب» است. همیشه می توان برچسبی جدید بر چیزها زد. در هر مذاکره، طرفین روشن می کنند که چه چیزهایی قابل مذاکره است و چه چیزهایی نیست. موضع ایران روشن است. سیستم دفاعی کشور قابل مذاکره نیست. البته باید یک توافق نامه امنیتی جداگانه وجود داشته باشد که شامل همه ارتشهای منطقه از جمله ارتش عربستان سعودی و امارات باشد. اگر برنامه موشکی ایران مورد مذاکره باشد، سخت افزار نظامی همه کشورهای منطقه نیز باید مورد بحث و مذاکره باشد.

کد خبر: ۷۵٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha