۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
از سرگیری مطالعات سانوفی و GSK برای تولید واکسن

از سرگیری مطالعات سانوفی و GSK برای تولید واکسن

شرکت سانوفی در سال گذشته واکسنی را وارد مطالعات بالینی کرد ولی بعد از مطالعات اولیه انسانی اعلام کرد این واکسن سطح ایمنی بدن را به اندازه کافی افزایش نمی دهد و عوارض منفی جانبی آن روی افراد سالمند بسیار زیاد است. به همین دلیل طرح اولیه متوقف شد و در روز گذشته خبر از شروع آزمایشهای بالینی روی واکسن تقویت شده و تازه ای منتشر شد.

بازار؛ گروه بین الملل: به دنبال تعطیلی پروژه تولید واکسن توسط شرکتهای سانوفی و گلاکسو اسمیت کلاین(GSK) به دلیل کارایی کمتر از انتظار واکسن آنها در دومین مرحله از آزمایشهای بالینی، در روز گذشته خبری مبنی بر شروع مطالعات بر روی واکسن تازه ای منتشر شد.

طبق این گزارش واکسن جدید، نوع تقویت شده واکسن قبلی است و به همین دلیل فاز اول آن تکرار نمی شود و مطالعات از فاز دوم مطالعات شروع خواهد شد. شرکت سانوفی در بیانیه ای اعلام کرد: «اولین فاز از مطالعات بالینی واکسن کرونا برای ارزیابی ایمنی واکسن است و دومین فاز برای مطالعه اثر بخشی و کارایی واکسن انجام می شود. از انجا که واکسن ما مرحله اول را به اتمام رسانده است و اطمینان داریم که آسیبی به افراد وارد نمی کند، مطالعه روی واکسن تقویت شده را از دومین مرحله از آزمایشهای بالینی شروع می کنیم تا تعیین کنیم افراد بعد از دریافت واکسن چه میزان آنتی بادی  خواهند داشت.»

نشریه بیو فارما در این مورد نوشت: «در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ مطالعات روی این واکسن متوقف شد و دلیل آن کارایی کمتر از انتظار واکسن در کنار ایجاد عوارض منفی جانبی بیش از حد در افراد سالمند اعلام شد.در آن زمان شرکت سانوفی دلیل این مشکلات را  تمرکز کم روی آنتی ژن استفاده شده در واکسن  معرفی کرد و تاکید کرد که برای تولید واکسن تازه و برطرف کردن مشکلات واکسن فعلی باید مطالعات بیشتری انجام شود. حال مقامات این شرکت به رسانه های فرانسوی گفته اند که مطالعات حیوانی واکسن نشان از کارایی بالاتر واکسن دارد و به نظر می رسد مشکلاتی که قبلا در واکسن وجود داشته است در واکسن تازه وجود ندارد.»

آزمایشهای تازه به چه صورتی انجام می شود
شرکت سانوفی اعلام کرد این مرحله از آزمایشهای بالینی روی افراد کمتر از ۶۰ سال انجام می شود و قرار است مطالعات با سه آنتی ژن مختلف انجام شود.  افراد در فاصله مشخصی بعد از دریافت واکسن مورد بررسی قرار می گیرند تا سطح آنتی بادی در بدنشان ارزیابی شود و بهترین واکسن شناسایی شود. در صورت نتیجه بخش بودن این مرحله از واکسن که ۷۲۰ نفر در ان شرکت خواهند کرد، سومین مرحله از ازمایشهای بالینی ظرف سه ماه دیگر شروع خواهد شد.

توماس تریومف، مدیرعامل شرکت سانوفی در بیانیه ای که در وب سایت این شرکت قرار دارد گفت: «ما اطمینان داریم  که واکسن تازه ای که تولید کرده ایم پتانسیل بالایی دارد و می تواند مقاومت بدن افراد را در برابر کرونا افزایش دهد. با انجام مطالعات بالینی مراحل دوم و سوم می توان با اطمینان واکسن تازه ای را وارد بازار کرد و ابزار جدیدی برای مقابله با کرونا را تولید کرد.»

در صورتیکه فاز دوم از مطالعات بالینی به نتیجه مطلوب برسد، سومین فاز از مطالعات بالینی در فاصله ماه های آوریل و ژوئن انجام می شود و در صورت نتیجه بخش بودن این مطالعات واکسن در فصل آخر سال ۲۰۲۱ وارد بازار می شود. تا کنون کشورهای زیادی این واکسن را پیش خرید کرده اند و قرار است در عرضه واکسن به کشورهای در حال توسعه از طریق کوواکس نیز مشارکت داشته باشد که تمامی این تعهدات بعد از تایید نهایی واکسن انجام میشود.

سانوفی و GSK از قدیمی ترین شرکتهای تولید کننده واکسن در دنیا هستند
نشریه بیوفارما در گزارش خود به اهمیت و قدمت این دو شرکت در دنیای  واکسن اشاره کرد و نوشت: «این دو شرکت از قدیمی ترین  تولیدکنندگان واکسن در دنیا هستند و  واکسن های تولیدی توسط آنها در تمامی دنیا مصرف می شود. مطالعات جدید این شرکتهای تولیدکننده واکسن این نوید را به ما می دهد که واکسن تازه و اثر گذاری در راه خواهد بود و می تواند بخش دیگری از نیاز دنیا را برآورده کند. اهمیت تولید واکسن های مختلف توسط شرکتهای مختلف در این است که در زمان کوتاه تری امکان عرضه واکسن بیشتری به بازار جهانی ایجاد می شود و دنیا با سرعت بیشتری می تواند از این ویروس  رها شود.»

شرکت سانوفی که زیر ساختهای بسیار قدرتمندی برای تولید واکسن دارد، علاوه بر همکاری با شرکت GSK برای تولید واکسن تازه ای برای کرونا  با شرکتهای داروسازی دیگر هم همکاری دارد. سانوفی ماه گذشته اعلام کرده است با شرکت فایزر برای تولید واکسن همکاری می کند و قرار است مرحله آخر تولید واکسن فایزر در بازار اروپا که مرحله ریختن واکسن در شیشه و بسته بندی نهایی است در کارخانه سانوفی در کشور آلمان  انجام شود. اخیرا هم خبری در مورد همکاری این شرکت با شرکت واکسن سازی جانسون و جانسون منتشر شده است. هدف از اجرای این طرح ها تلاش برای افزایش ظرفیت تولید واکسن برای بازار مصرف اروپا عنوان شده است.

کد خبر: ۷۵٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha