۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
منابع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به سمت تولید هدایت می‌شود
در راستای توسعه سرمایه‌گذاری و افزایش ارزش سهام عدالت؛

منابع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به سمت تولید هدایت می‌شود

انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ۲۰ اسفند برگزار می‌شود. این شرکت‌ها در راستای بهینه استفاده کردن از سرمایه‌های موجود در قالب سهام عدالت، سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد و توسعه منطقه‌ای شکل می‌گیرند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس سازمان بورس چندی پیش در نشستی با حضور روسای اتاق‌های سراسر کشور از تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خبر داد. به باور او در حال حاضر یکی از معضلات اصلی اقتصاد، وضعیت نابه‌سامان و نامطلوب سرمایه‌گذاری است. بنابراین تمرکز بر روش‌هایی که بتواند به رشد سرمایه‌گذاری در کشور کمک کند را به عنوان اولویت سازمان بورس معرفی کرد.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در واقع برای ساماندهی وضعیت سهام‌داران سهام عدالت که تصمیم گرفتند به صورت غیرمستقیم مدیریت این بخش از سهام خود را به عهده بگیرند، تاسیس خواهند شد. ارزش دارایی‌هایی که در اختیار این شرکت‌هاست متناسب با ظرفیت هر استان، قابل توجه بوده و طبق گفته‌های محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس از حدود سه الی چهار هزار میلیارد تومان تا سی الی چهل هزار میلیارد تومان متغیر است.

او با حضور در اتاق ایران ایجاد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را یکی از راهکارهای توسعه منطقه‌ای در کشور عنوان کرد و از روسای اتاق های سراسر کشور خواست تا در راستای حضور افراد خبره و آشنا با ظرفیت‌های استانی و منطقه‌ای در جمع هیات مدیره این شرکت‌ها تلاش کنند.

در این راستا علی عسگری، معاون وزیر اقتصاد از برگزاری انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سهام عدالت (سرمایه‌گذاری استانی) در ۲۰ اسفندماه خبر داده است و به تشریح روند تشکیل و فعالیت این شرکت‌ها می‌پردازد.

او با بیان این مطلب که تاکنون این شرکت‌ها هیچ سودی از این سرمایه و دارایی کسب نکرده‌اند به جز رشدی که سهام این شرکت‌ها در بورس به دست آورده‌اند، گفت: به طور معمول شرکت‌های استانی، سهامدار شرکت‌های بزرگی مانند پتروشیمی، پالایشی، فولادی، بانکی معدنی و دارویی هستند، همه این شرکت‌ها به عنوان شرکت های معتبری محسوب می شوند که همیشه با سوددهی معقولی همراه بوده اند، همچنین در میان این شرکت ها، شرکت های غیربورسی و زیان‌ده هم وجود دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت اقتصاد و دارایی ادامه داد: در مجموع این شرکت‌ها همیشه با سود همراه بودند و سود سهامداران از مجموعه فعالیت شرکت‌ها از طریق سازمان خصوصی سازی پرداخت شده است.

عسگری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت ماه دستور آزادسازی سهام عدالت را ابلاغ کردند تا از این طریق شاهد ساماندهی جدیدی در وضعیت این سهام باشیم، گفت: این تصمیم انجام شد تا مردم در اداره شرکت‌ها مشارکت داشته باشند. به دنبال این تصمیم، شرکت‌ها به صورت استانی تفکیک و شکل جدیدی به خود گرفتند، از آن زمان تعاونی‌های شهرستانی هم جمع شدند.

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه در هر  استان، شرکتی تشکیل و مراحل پذیرش آنها در بورس آغاز شد تا به عنوان یک شرکت بورسی فعالیت کنند، گفت: به منظور آغاز این فعالیت قرار بر تعیین اعضای هیات مدیره جدید شد و براساس تصمیمات اتخاذ شده انتخاب اعضای هیات مدیره به مردم و سهامداران واگذار شد. با ورود شرکت ها به بورس، سهامداران اختیار دارند تا سهام خود را از طریق این شرکت‌ها در بورس عرضه و برای  معامله سهام خود تصمیم‌گیری کنند. همچنین به سهامداران این اختیار داده می شود تا به صورت مستقیم در زمینه افزایش سرمایه و تصمیم گیری برای سرنوشت آن شرکت، مشارکت داشته باشند.

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه برخی از شرکت‌های سهام عدالت از طریق سود به دست آمده درصدد انجام برخی فعالیت‌های غیرمولد از جمله خرید ملک برآمدند، گفت: متاسفانه این سرمایه‌ها در فعالیت‌های تولیدی به کار گرفته نشد، در صورتی که با توجه به ارزنده بودن آنها، انتظار می‌رفت حداقل بخشی از سرمایه‌های به دست آمده در تولید و فعالیت‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری می‌شد تا ارزش آنها چند برابر افزایش پیدا می‌کرد.

عسگری با اشاره به اینکه شرکت‌ها می‌توانستند به پشتوانه این سهام، خطوط تولید با سوددهی بالا راه‌اندازی کنند، گفت: متاسفانه شرکت‌داری به معنای واقعی انجام نشد، وگرنه امروز با افزایش چند برابری سهام عدالت همراه بودیم.

این مقام مسئول در ادامه به برگزاری انتخابات هیات مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت اشاره کرد و افزود: تا چند وقت گذشته نحوه فعالیت شرکت‌های سهام عدالت متفاوت بود و در قالب تعاونی‌های سهام عدالت صورت می گرفت. در آن زمان سهام‌داران هیچ اطلاعی از شرایط شرکت‌ها نداشتند و حتی نسبت به دارایی‌های خود و اینکه در کدام شرکت‌ها سهامداردار هستند، هیچ‌گونه آگاهی نداشتند و از طرفی افرادی که عهده‌دار این شرکت‌ها بودند با این تصور که مالک آنها هستند اقدام به مدیریت با سلیقه شخصی می‌کردند.

او معتقد است حضور مردم در انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سهام عدالت بسیار مهم است و لازم است مردم برای دارایی‌ و سرمایه‌های خود تصمیم بگیرند. قررا است انتخابات در ۲۰ اسفندماه و مصادف با مبعث حضرت رسول اکرم (ص) برگزار شود و برگزاری این انتخابات یکی از بزرگ‌ترین انتخابات اقتصادی کشور خواهد بود.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه حضور افراد به عنوان داوطلب در این انتخابات نیازمند تایید سازمان بورس است، افزود: باید شایستگی حرفه‌ای و تخصصی این افراد توسط سازمان بورس تایید و مراحل احراز شرایط طی شود. علاوه بر شرایط عمومی، کاندیداها باید حائز شرایط تخصصی و تجربه کار در حوزه مدیریت شرکت نیز باشند.

او با اشاره به فراخوان حضور افراد حرفه‌ای در این انتخابات گفت: با هماهنگی فرمانداری‌ها، ادارات اقتصاد و دارایی در استان‌ها، استانداری‌ها و اتاق های استانی، شرایطی فراهم شده تا رایزنی‌هایی برای اطلاع‌رسانی انجام شود و داوطلبان از زمان کافی برای  ثبت‌نام در انتخابات برخوردار باشند.

عسگری با بیان اینکه دوره مدیریت هیات مدیره این شرکت‌ها مانند دیگر شرکت‌های بورسی یک ساله خواهد بود، گفت: از این پس دولت از اداره این شرکت‌ها کنار کشیده می‌شود و به طور کامل اداره شرکت‌های سهام عدالت بورسی می‌شود.

تداوم ثبت‌نام‌ داوطلبان تا ۱۰ اسفندماه
عسگری به ثبت نام یک هزار و ۱۰۶ نفر در استان‌های مختلف کشور برای حضور در این انتخابات اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۸۶۰ نفر مقدمات اولیه برای ثبت نام را انجام دادند که مدارک برخی از آنها ناقص بوده است اما تاکنون ۱۸۰ نفر توسط سازمان بورس تایید صلاحیت شده اند، شرایط باقی افراد به زودی بررسی می شود.

معاون وزیر اقتصاد به تداوم ثبت‌نام‌ ها تا ۱۰ اسفندماه اشاره کرد و گفت: لیست  نهایی سه روز قبل از شروع انتخابات بسته می‌شود و سهامداران می‌توانند در این مدت ارزیابی دقیقی از سابقه افراد و تخصص آنها داشته باشند.

کد خبر: ۷۵٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha