۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
میلگرد صادراتی آفت بازار آهن

میلگرد صادراتی آفت بازار آهن

در چند ماه گذشته نوردکاران با اقدام به خرید شمش فولاد با نرخ ارزان و همچنین صادرات میلگرد به کشورهای همسایه با واکنش های تندی از سوی فعالان صنعت فولاد مواجه شدند زیرا بعد از تعیین عوارض ۹۹ دلاری عراق بر میلگرد صادراتی ایران، حال افغانستان نیز تصمیم به وضع عوارض ۸۵ دلاری بر میلگرد صادراتی ایران را دارد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در چند ماه گذشته نوردکاران با اقدام به خرید شمش فولاد با نرخ ارزان و همچنین صادرات میلگرد به کشور های همسایه با واکنش های تندی از سوی فعالان صنعت فولاد مواجه شدند زیرا بعد از تعیین عوارض ۹۹ دلاری عراق بر میلگرد صادراتی ایران، حال افغانستان نیز تصمیم به وضع عوارض ۸۵ دلاری بر میلگرد صادراتی ایران را دارد.    

کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد فولاد و صنایع معدنی در یازدهمین همایش چشم اندازی صنعت فولاد و سنگ آهن در این رابطه بیان کرد که بخشنامه هایی که صادر می شوند موجب تغییر سیاست و قانون سایر کشورها می شود. وی کشور ترکیه را مثال زد که در سال ۲۰۱۸ عوارضی برای شمش فولاد ایران تعیین کرد و این عوارض هنوز که هنوز است به همان شکل باقی مانده است. این تحلیلگر در ادامه افزود : از سه ماه قبل هم به دلیل تفاوت آشکار ۲۵ تا ۳۰ دلارنرخ بیلت و قیمت میلگرد، عراق ۹۹ دلار عوارض بر روی میلگرد صادراتی ایران تعیین کرد و افغانستان نیز به دنبال وضع عوارض ۸۵ دلاری بر روی میلگرد صادراتی ایران است در حالی که این کشور بازار ۱/۵ میلیون تنی میلگرد را دارد و درصورت وضع این عوارض شرایط دشوار می شود.  

این صحبت های تحلیلگر ارشد فولاد و صنایع معدنی در رابطه با اعمال قیمت دستوری و ارزان میلگرد در بازار داخلی است که این صادرات ارزان فولادی ها موجب ضرر و زیان اقتصاد کشور شده است و حتی سبب وضع تعرفه از سوی کشورهای مختلف جهان شده است. در رابطه با مشکلات صادرات میلگرد ارزان، وحید یعقوبی مدیر اجرایی انجمن فولاد در این همایش بیان کرد: در سه سال گذشته تنها در سه روز نرخ فولاد از نرخ جهانی بالاتر رفته است که این عدد فقط یک تا دو درصد بود اما برخی مسئولان همچنان بر این موضوع تاکید دارند.

همچنین ادامه داد: در اول امسال میانگین قیمت شمش CIS بالغ بر ۴۶۷ دلار بود که با تحت فشار قرار دادن نوردکاران، این شمش در بورس کالا ۴۲۴ دلار فروخته شد که ۱۰ درصد پایین تر از نرخ های بین المللی است. حال این سوال مطرح است که چرا شمش در بازار داخل با نرخ پایین ترعرضه شود و همچنین میلگرد نیز ارزان تر صادر شود و یارانه را به جیب واردکنندگان بریزیم؟ یعقوبی بیان کرد: قیمت فولاد تا آذر ماه امسال ۲۳ درصد پایین تر از قیمت های جهانی بوده است. به نظرمن قیمت شمش را باید آزاد گذاشت و با نرخ واقعی عرضه کرد تا به دنبال آن قیمت مواد معدنی نیز واقعی تر شود.

همچنین احسان دشتیانه عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان در این همایش گفت: میلگرد ایران ۴۹۰ دلار فوب صادر می شود درحالی که شمش ۴۶۰ دلار در بورس معامله می شود و این یعنی یارانه گازی که مسئولان اعلام می کنند نباید به فولادی ها داده شود را به عراقی ها داده ایم و دلیل آن همین قیمت گذاری دستوری است.

کد خبر: ۷۵٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha