۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
افزایش بی رویه قیمت آجیل در اصفهان/اصرار به صادرات با وجود نیاز داخلی
رئیس اتحادیه صنف خوار و بار و آجیل فروش شهر اصفهان:

افزایش بی رویه قیمت آجیل در اصفهان/اصرار به صادرات با وجود نیاز داخلی

اصفهان- بحق؛ رئیس اتحادیه صنف خوار و بار و آجیل فروش شهر اصفهان گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت آجیل در کل کشور و از جمله اصفهان اصرار به صادرات این محصول با وجود عدم تامین نیاز داخلی کشور است.

به گزارش خبرنگار بازار، آجیل و خشکبار از جمله محصولات غیر نفتی به شمار می‌آیند که تولید زیاد آن در ایران زمینه صادرات خوبی را فراهم کرده است و به دلیل قیمت ارز، صرفه اقتصادی بالایی برای صادرکنندگان دارد.

از این رو علت اصلی افزایش قیمت آجیل و خشکبار نیز در ایران با وجود اینکه در داخل تولید می‌شود و با نزدیک شدن شب عید، نمودار قیمت‌های این محصول مغذی روند صعودی را در پیش گرفته است.

هر چند شرایط کرونا و اقتصاد باعث شده که توان خرید مردم پایین بیاید اما صادرات بی رویه نیز در کاهش این محصول و قیمت آن تاثیر بسیاری دارد. حال با توجه به ارزش غذایی دانه ها و مغزهای موجود در آجیل که دارای اسیدهای چرب غیر اشباع و مواد مغذی مانند ویتامین ها، پروتئین، فیبر و غیره هستند و خواص فراوانی برای سلامتی دارد، این روزها به قدر کافی در دسترس مردم ایران نیست.

افزایش بی رویه قیمت آجیل در اصفهان
سید مصطفی بحق در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در اصفهان با اشاره به نزدیک شدن به شب عید و افزایش قیمت‌ها اظهار داشت: برخی از اقلام در آجیل افزایش قیمت زیادی داشته است که دلیل اصلی آن به صادرات برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه کشمش در اصفهان بیشتر مورد توجه است و محصول صادراتی استان محسوب می شود، گفت: در حال حاضر کشمش، مغز بادام و فندق افزایش قیمت بسیاری پیدا کرده‌اند و هر کدام از مغزیجات در هر استانی متناسب با شرایط، امکان تولید و صادرات را دارد.

شکایتی در ارتباط با عرضه آجیل و خشکبار فاسد نداشتیم
رئیس اتحادیه صنف خوار و بار و آجیل فروش شهر اصفهان در ارتباط با شکایت برخی مردم نسبت به خراب و مانده بودن خشکبار این مطلب را رد کرد و بیان داشت: در حال حاضر با رویه صادراتی که برای آجیل وخشکبار در نظر گرفته‌اند محصولی باقی نمی‌ماند که فاسد شود و با توجه به قیمت دلار، صادرات این محصولات نسبت به تامین بازار و کاهش قیمت‌ها در اولویت است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر در فصول سرد و بهار که هوا خنک است، امکان فاسد شدن خشکبار کمتر است و اگر هم بماند در سردخانه نگهداری می‌شود و مشکل فاسد شدن نداریم، از این رو گزارش و شکایت رسمی در این زمینه نداشته‌ایم.

بحق اصرار به صادرات را با وجود  نیاز داخل کشور، به دلیل قیمت بالای ارز و سود بیشتر برای صادرکنندگان دانست و افزود: البته دلیل این کار و محدود کردن صادرات و تامین نیاز مردم را باید از سازمان صمت و وزرا جویا شد؛ هرچند که دولت نیز به دلیل ارزآوری این محصولات غیر نفتی از این موضوع  استقبال می‌کند.

درآمد صنف آجیل و خشکبار با مخارج همخوانی ندارد
وی کاهش فروش و قدرت خرید مردم را از دیگر مشکلات این صنف برشمرد و افزود: حدود ۸۰ درصد از مغازه‌داران آجیل و خشکبار  اصفهان تحت فشار هستند و درآمد آنها با مخارج همخوانی ندارد  چراکه فروش داخلی کم شده و درآمد حاصله جوابگوی مالیات، اجاره محل و حقوق شاگردان نیست.

رئیس اتحادیه صنف خوار و بار و آجیل فروش شهر اصفهان بیان داشت: با وجود اینکه قیمت آجیل‌ها مصوب است اما برای جنس آجیل نمی‌شود نرخی ارائه کرد؛ برای نمونه پسته ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان بسته به کیفیت محصول به فروش می‌رسد؛ البته در صورتی گران‌فروشی مردم می‌توانند گزارش خود را به بازرس اصناف و یا از طریق شامانه ۱۲۴ اتاق بازرگانی اطلاع رسانی کنند.

کد خبر: ۷۵٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha