۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
تخصیص بخشی از ریال حاصله از تغییر نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به صندوق های حمایت از صنعت طیور
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی همدان خواستار شد:

تخصیص بخشی از ریال حاصله از تغییر نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به صندوق های حمایت از صنعت طیور

همدان - شعبانلو، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی همدان خواستار تخصیص بخشی از ریال حاصله از تغییر نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به نرخ جدید به صندوق های حمایت از صنعت طیور و دامپروری کشور و یا صندوق توسعه کشاورزی استان همدان شد.

داوود شعبانلو در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: باتوجه به احتمال تغییر نرخ ارز دولتی از ۴۲۰۰ تومان به نرخ جدید اگر به موارد با اهمیتی که از سوی کارشناسان و تحلیلگران مطرح است توجه نشود تنش شدیدی به عرضه و تقاضای محصولات تولیدی پروتئین حیوانی از جمله گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز و فراورده های لبنی وارد خواهد شد.

شعبانلو افزود: این اقدام علاوه بر افزایش قیمت های تمام شده محصولات ذکر شده می تواند موجب کاهش سرانه مصرف به خصوص در اقشار متوسط و ضعیف جامعه شده و آثار سوء عمیقی بر سلامت جامعه بگذارد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی استان همدان عنوان کرد: در صورت اتخاذ راهکارهایی همچون تعریف و تخصیص کالابرگ الکترونیکی و یا هر روش دیگری شاید بتوان به رفع این چالش قابل پیش بینی خوش بین بود اما آنچه حائز اهمیت است تاثیرات این مهم در عدم کفایت سرمایه در گردش موردنیاز تولید بیش از پیش خواهد بود.

سال ۹۸ مقدار دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شد که اگر همین عدد را برای سال ۱۴۰۰ متصور باشیم و برابر قیمت های مصوب ستاد تنظیم بازار کشور ( مرغ زنده ۱۴۰۰۰ تومان ) لحاظ کنیم در واقع سهم تولید کننده ۳۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که از این مبلغ ۷۵ درصد به هزینه خرید نهاده های ذرت و سویا اختصاص دارد

شعبانلو اضافه کرد: بطور مصداقی در سال ۹۸ مقدار دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شد که اگر همین عدد را برای سال ۱۴۰۰ متصور باشیم و برابر قیمت های مصوب ستاد تنظیم بازار کشور ( مرغ زنده ۱۴۰۰۰ تومان ) لحاظ کنیم در واقع سهم تولید کننده ۳۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که از این مبلغ ۷۵ درصد به هزینه خرید نهاده های ذرت و سویا اختصاص دارد.

وی ادامه داد: به عبارتی مبلغ ۲۶ هزار میلیارد تومان که با احتساب نرخ برابری ارز و تغییرات آن از ۴۲۰۰ تومان به ۱۷۵۰۰ تومان ( ارز پیشنهادی در بودجه کشور ) سرمایه در گردش موجود باید چهار برابر شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان افزود: با نظر درنظرگرفتن این موضوع که یک چهارم نقدینگی لازم در حال حاضر را به عنوان موجودی تولیدکننده درنظر بگیریم باید ۸۰ هزار میلیارد تومان فقط به صنعت مرغ گوشتی کشور تزریق شود.

وی خواستار تخصیص بخشی از ریال حاصله از تغییر نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به نرخ ارز جدید به صندوق های حمایت از صنعت طیور و دامپروری کشور و یا صندوق توسعه کشاورزی استان و همچنین تزریق بخشی از ریال حاصل شده از تغییر نرخ ارز به دهک های پایین جامعه برای تأمین پروتئین حقیقی بصورت کالا برگ و روش های دیگر شد.

کد خبر: ۷۵٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha