۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
برای روبرو شدن با «بلاکچین» باید تفکر سیستمی را بیاموزیم
مسئول پژوهشی مراکز استعدادهای درخشان:

برای روبرو شدن با «بلاکچین» باید تفکر سیستمی را بیاموزیم

منتظری، مسئول پژوهشی مراکز استعدادهای درخشان عنوان کرد: درآینده با پدیده نوینی به نام «بلاکچین» روبرو هستیم و اگر تفکر سیستمی را نیاموخته باشیم نمی‌توانیم از آسیب‌های ایجاد شده جلوگیری کنیم.

به گزارش بازار، تورج منتظری با بیان این که استفاده کودکان و نوجوانان از اینترنت را اعتیاد نمی‌دانم، اظهار کرد: اعتیاد واژه‌ای است که بار منفی دارد یعنی مانند یک حادثه ناگوار است که امکان مقابله با آن وجود ندارد.

وی به تجربیات خود در زمینه کاهش مصرف اینترنت در نوجوانان اشاره کرد و گفت: در یک کار پژوهشی به همراه دانش آموزان از آنها خواستم مدت زمان حضورشان در شبکه‌های اجتماعی را ثبت کنند، وقتی آنها خودشان با واقعیت روبرو شدند و درک کردند که زمان زیادی را صرف این کار می‌کنند تصمیم به مدیریت زمان گرفتند.

عضو اتاق اقتصادی آموزش و پرورش معتقد است فضای مجازی و اینترنت بیش از آن که تهدید باشند فرصت به شمار می‌آیند. درواقع با توجه به انقلاب صنعتی چهارم که در حال رخ دادن است نمی‌توانیم با برخی از مسائل مخالفت کنیم بلکه باید همراه باشیم و آن را مدیریت کنیم.

منتظری در پاسخ به پرسش مجری رادیو گفت‌وگو مبنی بر این که چه زمانی مصرف اینترنت از سوی نوجوانان نگران کننده است، توضیح داد: کودکان به این دلیل به سراغ بازی می‌روند چون آنها را جذب می‌کند، همانطور که بسیاری از بزرگسالان درگیر این موضوع هستند. مطمئنا اعتیاد به اینترنت در کوتاه مدت مزایایی برای خانواده‌ها دارد اما در دراز مدت آسیب زاست.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های کشور به خصوص آموزش و پرورش باید به سمت تفکر سیستمی و روندها حرکت کنند. زمانی که این مسائل را آموختیم به خوبی درک می‌کنیم که نباید برای یک هدف کوتاه مدت یک برنامه ریزی بلند مدت را قربانی کرد.

مسئول پژوهشی مراکز استعدادهای درخشان، گفتگو را یکی از راهکارهای کاهش وابستگی نوجوانان به اینترنت دانست و عنوان کرد: متاسفانه خانواده‌ها به دلیل مشکلات معیشتی، فرصتی برای تعامل و سخن گفتن ندارند و تمرکز اصلی آنها بر حل مشکلات اقتصادی است. با ادامه این روند سطح تاب آوری و آگاهی فرزندان کاهش پیدا کرده است و آنها می‌توانند با یک گوشی هوشمند نیاز خود را برطرف کنند.

منتظری افزود: کنترل بیرونی فرزندان در بسیاری از مواقع پاسخگو نیست و این موضوع باید درونی باشد. اگر فرزندمان را از پیامد رفتارها و کارهای او آگاه کنیم، خود به خود مدیریت کنترل درونی ایجاد می‌شود.

وی در خاتمه تاکید کرد: ما با پدیده‌ای به نام «بلاکچین» مواجه هستیم و برای آن که بتوانیم در آینده برنامه روشنی در حوزه اینترنت داشته باشیم و پدیده‌های نوظهور را مدیریت کنیم باید تفکر سیستمی را بیاموزیم.

کد خبر: ۷۵٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha