۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و صرافی بانک ها
"بازار" از بازگشت بی ثباتی به بازار ارز گزارش می دهد

افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و صرافی بانک ها

قیمت دلار در بازار آزاد که در ابتدای هفته جاری از ۱۶ هزار تومان به کانال ۱۴ هزار تومان افتاد، طی ۲ روز اخیر روندی افزایشی به خود گرفته و اکنون به ۱۵ هزار و ۶۵۰ تومان رسیده است.

به گزارش بازار، نرخ دلار بازار آزاد که طی دو سه هفته گذشته با رشدی خزنده در حرکت بود، اکنون با سرعت پیش می رود. سرعتی که باعث شد نرخ دلار در بازار آزاد در پایان هفته گذشته به بیش از ۱۶ هزار تومان نیز برسد.

در چنین شرایطی بانک مرکزی شنبه هفته جاری برای کنترل نرخ ارز در بازار،  قیمت دلار را در صرافی ها ۵۰۰ تومان کاهش داد و این امر موجب شد تا قیمت آن در بازار آزاد ( ۹ اسفند جاری شنبه گذشته) ریزشی شود.

خیلی از سرمایه گذاران بازار ارز عصر روز شنبه دلار و سایر اسکناسهای ارزی خود را به میدان فردوسی آوردند و فروشنده این کالا شدند. تا جایی که قیمت دلار متاثر از اقدام بانک مرکزی در کاهش نرخ دلار صرافی های بانکی حدود ۲ هزار تومان کاهش و به کانال ۱۴ هزار تومان افتاد. این کاهش قیمت اما دوامی نداشت چرا که فردای همان روز و با وجود کاهش مجدد نرخ دلار در صرافی بانک ها اما نرخ دلار در بازار آزاد بازهم روندی افزایشی به خود گرفت و به بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

 این در حالی است که عامل موثر سفرهای خارجی در استانه نوروز امسال به نظر کاملا منتفی است و معلوم نیست چرا تقاضا برای  ارزهای کاغذی  قیمت ها را جابجا می کند.

یورو در آستانه ۱۷ هزار تومان

هر چند  امروز بانک مرکزی برخلاف ۲ روز گذشته به جای کنترل بازار ارز قیمت دلار را در صرافی بانک ها افزایش داد، افزایشی ۵۰۰ تومانی که خیلی ابهام بر انگیز است. البته بانک مرکزی برای جلوگیری از نوسات شدید قیمت ارز در بازار معمولا و در مواقعی دست به چنین کاری می زند.

 با وجودی که نرخ دلار در صرافی بانک ها امروز افزایش یافت اما خوشبختانه این افزایش قیمت، باعث رشد جهشی قیمت دلار در بازار آزاد نشد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم ۱۵ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۵  هزار و ۴۵۰ تومان خریداری می‌کنند، همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها ۱۶ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان است.

هم ‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار ۱۵ هزار و ۶۵۰ تومان، درهم امارات ۴ هزار و ۲۷۰ تومان، یورو  ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

سکه چند؟

در بازار آزاد نیز قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۶۰۹ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۶ میلیون و ۲۰ هزار تومان و قیمت دلار ۱۵ هزار و ۶۵۰ تومان است.

همچنین در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۶ میلیون و ۲۰ هزار تومان و طرح قدیم ۵ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۶۰ هزار تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۶۰۹ هزار و ۳۰۰ تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار ۷۹۹ هزار و ۱۰۰ تومان و هر مثقال طلا ۲ میلیون و ۵۹۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۶۰۸ دلار معامله می‌شود.

به گزارش "بازار" این روزها قیمت ها در بازار طلا و ارز همچنان افزایشی است. افزایش قیمتی که ناشی از تاثیر نرخ جهانی و البته و بعضا برگرفته از ایجاد جو روانی و التهبات در بازار داخل است. در چنین شرایطی بانک مرکزی باید سیاست های اصولی و بازدارنده خود را برای کنترل قیمت ها در این بازار به کار گیرد و مانع از افزایش بی منطق نرخ ارز در بازار آزاد شود تا قیمت ارز به نفع سفته بازان افزایش نیابد.

کد خبر: ۷٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha