۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
بدون آموزش، وارد بازار ارزهای دیجیتال نشوید؛ ضربه‌های سنگین، همچنان در کمین
مدرس بازارهای مالی هجوم سرمایه گذاران به ارزهای دیجیتال را بررسی کرد

بدون آموزش، وارد بازار ارزهای دیجیتال نشوید؛ ضربه‌های سنگین، همچنان در کمین

پورمحمود معتقد است: اگر شخصی بگوید که من ۶۰ یا ۷۰ درصد در بورس ضرر کردم و حالا قصد دارم تا ضررم را در بازار ارز دیجیتال جبران کنم به این جهت که فقط روی سکه رشد آن را دیده است، قطعا در آن طرف همین سرمایه باقی مانده خودش را هم از دست می دهد.

حمیدرضا پیرهادی؛ گروه بورس: بیش از شش ماه است که روند اصلاحی بازار سرمایه ادامه دار و پرنوسان بوده است. ادامه دار بودن این روند باعث شده بسیاری از سهامداران به واسطه ضررهای متمادی به فکر ورود به بازار ارزهای دیجیتال بیفتند. البته در شریط پرنوسان اقتصادی امروز که نرخ دلار هر روز متفاوت است و ارزش ریال بسیار سریع کاهش پیدا می کند، بسیاری از افراد مبتدی و کسانی که هیچ تجربه ای در سرمایه گذاری بازارهای مالی نداشته اند به فکر ورود به معاملات ارزهای دیجیتال افتاده اند. اما این بازار یکی از پرریسک ترین و پر نوسان ترین بازارهای مالی است.

نوسانات قبلی ارزهای دیجیتال نشان از بی ثبات بودن و باعث بی اعتمادی به آن هاست
امید پورمحمود، کارشناس و مدرس بازارهای مالی و کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار «بازار» درمورد ورود و استقبال مردم از ارزهای دیجیتال می گوید: ارز دیجیتال در ایران خیلی شناخته شده نبود و تنها برای یکسری افراد خاص شناخته شده بود. تحلیلگرانی که بر این موضوع مسلط بودند در بازار ارز دیجیتال کار می کردند.

وی تاکید می کند که با این حال مدتی است که این بازار توسط اساتیدی که روی بورس و به تازگی روی آموزش های فارکس و ارز دیجیتال کار می کنند به عموم مردم شناسانده شد و همین امر باعث همگیری این موضوع شده است. بنابراین اکنون افرادی که شناخت کافی روی این بازار ندارند در حال ورود به آن ها هستند.

پورمحمود عنوان کرد: در حالی که نوسانات قبلی ارزهای دیجیتال نشان داده است که خیلی در برهه های زمانی قابل اعتماد نیستند. به طورمثال همین بیت کوین با یک عدد بسیار پایین کارش را شروع کرد و بعد به ۲۰ هزار دلار رسید و مجدد تا ۴ هزار دلار سقوط کرد و از آنجا یک رشد شارپی داشت و به ۱۵ هزار دلار رسید. پس از آن به عدد ۷ هزاردلار برگشت و هم اکنون که با یک رشد زیادی به مرز ۵۵ هزار دلار رسیده است. نوسانات را ببینید!

بازار ارزهای دیجیتال برای افرادی که علمی از این بازار ندارند، بسیار پر ریسک است
این کارشناس بازار ارزهای دیجیتال می گوید: بازار ارزهای دیجیتال برای افرادی که تجربه ای در این بازار ندارند، مناسب نیست. زیرا این ارزها عملا پشیوانه ای در دولت ها و کشورها ندارند و با یک خبر تاثیرات زیادی می پذیرند. بنابراین برای افرادی که علمی از این بازار ندارند، بسیار پر ریسک است.

پورمحمود ادامه داد: به هرحال ما در بورس خودمان هم دیدیم که حتی افرادی که آموزش دیده بودند گاها متحمل ضررهای زیادی شده اند. اما به هرحال معامله در پنین بازاری یک پشتوانه دارد. از این جهت که می دانیم یک سهم بورسی با هر مقدار ضرر در پرتفوی شخصی ثبت می شود. یعنی همیشه در پرتفوی شخصی هست و بالاخره در طول مدت زمان و رخدادهایی که برای شرکت پیش می آید به رشد منتهی می شود و به سود دهی خواهند رسید. اما ممکن است زمان بر باشد.

بیت کوین با یک عدد بسیار پایین کارش را شروع کرد و بعد به ۲۰ هزار دلار رسید و مجدد تا ۴ هزار دلار سقوط کرد و از آنجا یک رشد شارپی داشت و به ۱۵ هزار دلار رسید. پس از آن به عدد ۷ هزاردلار برگشت و هم اکنون که با یک رشد زیادی به مرز ۵۵ هزار دلار رسیده است. نوسانات را ببینید!

این مدرس ارزهای دیجیتال گفت: اما در زمینه ارزهای دیجیتال افرادی که به خصوص در ترید ارزهای دیجیتال کار می کنند، در معرض ریسک بسیار بالایی هستند. چرا که در این تریدها هر لحظه ممکن است اتفاقاتی رخ دهد و با یک خبر با یک گزارش و حتی یک توییت شخصی مثل ایلان ماسک یا هر شخص دیگری یک نوسان بزرگی را شاهد باشند. بنابراین ترید کردن در آن ها بسیار ریسک پذیر است.

او افزود: اما یک موضوع دیگری هم وجود دارد. به نام هدر یا همان هلد. این می تواند در بازه های بلند مدتی سود ده باشد اما در بازه کوتاه مدت یا میان مدت باز هم با ریسک بالایی همراه است.

کسی که نتوانسته در بورس خودمان موفق شود در بازار ارز دیجیتال هم نمی تواند موفق شود
پورمحمود معتقد است کسی که نتوانسته در بورس خودمان موفق شود در بازار ارز دیجیتال هم نمی تواند موفق شود. چراکه در بورس خودمان یکسری ابزارهایی وجود دارد و ریسک را کم می کند. مثل دامنه نوسان یا حجم مبنا، که اگر توسط شما اشتباهی صورت بگیرد زمان دارید تا با ۱۰،۱۵ درصد ضرر در یک نقطه ای خارج شوید و افرادی که هم اکنون مثلا ۶۰ یا ۷۰ درصد در ضرر هستند قبل از رسیدن به این حد ضرر آن قطعا فرصت های زیادی داشتند که از بازار خارج شوند اما نشدند.

تحلیلگر بازار سرمایه اظهارکرد: به طور کلی ابزارهایی که در بورس خودمان وجود دارد اجازه نمی دهد که سهامداران متحمل ضررهای سنگین شوند. اما در ارزهای دیجیتال اگر حد ضرر و یا سیو سود خودتان را مناسب قرار ندهید به راحتی با یک نوسان و یک کندل کال مارجینگ شوید و پولتان صفر شود.

افراد مشتاق به سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال ابتدا از بورس خودمان شروع کنند و آموزش های لازم را ببینند و بعد از آن حتی اگر نخواستند در بورس خودمان سرمایه گذاری کنند با اکانت دمو داخل فارکس و یا ارز دیجیتال یک مدتی کار کنند. یعنی پول واقعی خودشان را وارد نکنند. ۶ ماه تمرینی کار کنند و تازه بعد از این مدت هم با توجه به اینکه در بازار معاملات واقعی استرس معامله را دارند باز هم نمی شود صد در صد گفت که بعد از این مدت حتما سود می کنند. اما این تمرین برای شناخت استراتژی های موجود در این بازارها لازم است

وی خطاب به کسانی که مشتاق به سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هستند، گفت: بنابراین دوستان باید اول در بازار خودمان، آموزش های تکنیکال را کامل بگذرانند و با انواع و شکل کندل ها و الگوهای کندلی دوگانه و سه گانه آشنایی پیدا کنند. با ابزارهای فیبوناچی و ... آشنا شوند و در بورس خودمان تمرین کنند.

مدرس ارزهای دیجیتال اضافه کرد: اگر شخصی بگوید که من ۶۰ یا ۷۰ درصد در بورس ضرر کردم و حالا قصد دارم تا ضررم را در بازار ارز دیجیتال جبران کنم به این جهت که فقط روی سکه رشد آن را دیده است، قطعا در آن طرف همین سرمایه باقی مانده خودش را هم از دست می دهد.

پورمحمود درادامه تاکید نی کند که اگر سرمایه گذاران بدون آگاهی وارد این حوزه شوند فرق نمی کند چه بازاری باشد، فارکس، ارز دیجیتال یا بورس داخلی کشورمان قطعا در آنجا ضربه های سنگینی می خورند و سرمایه خودشان از دست می دهند.

کارشناس بازارهای مالی درانتها خاطرنشان کرد: پیشنهاد من این است که افراد مشتاق به سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال ابتدا از بورس خودمان شروع کنند و آموزش های لازم را ببینند و بعد از آن حتی اگر نخواستند در بورس خودمان سرمایه گذاری کنند با اکانت دمو داخل فارکس و یا ارز دیجیتال یک مدتی کار کنند. یعنی پول واقعی خودشان را وارد نکنند. ۶ ماه تمرینی کار کنند و تازه بعد از این مدت هم با توجه به اینکه در بازار معاملات واقعی استرس معامله را دارند باز هم نمی شود صد در صد گفت که بعد از این مدت حتما سود می کنند. اما این تمرین برای شناخت استراتژی های موجود در این بازارها لازم است.

کد خبر: ۷۴٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      1 0
      مردم ما همه کارشون گله ای هست