۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸
تأثیر کرونا روی تولید، توزیع و مصرف محصولات کشاورزی و غذایی چیست؟
بحرانی که تمامی زندگی را تغییر داد؛

تأثیر کرونا روی تولید، توزیع و مصرف محصولات کشاورزی و غذایی چیست؟

همه گیری کرونا باعث شد تا زندگی ما برای همیشه تغییر کند. این تغییر در نحوه تولید محصولات کشاورزی و غذایی، نحوه تجارت این محصولات و حتی عادات مصرفی مردم هم نمایان شد. باید دید آیا این تغییرات ماندگار است یا با پایان کرونا ما شاهد بازگشت به شرایط قبل از همه گیری خواهیم بود؟

بازار؛ گروه بین الملل: همه گیری کرونا روی تمامی زندگی ما تاثیر گذاشت. هم نحوه زندگی، تعاملات اجتماعی، تحصیل و تفریح را تغییر داد و هم باعث تغییر در نحوه کار کردن شد. بررسی های انجام شده توسط رویترز نشان می دهد در این سال نحوه غذا خوردن مردم در دنیا تغییر زیادی کرده است.

از جمله اینکه تقاضا برای غذاهای رستورانی کاهش زیادی پیدا کرده است زیرا نگرانی در مورد ابتلا به ویروس در صورت حضور در رستوران یا صرف غذای رستورانی وجود داشت. از طرف دیگر تقاضا برای مواد غذایی، غذاها و مواد غذایی یخ زده و آرد و شکلات برای تهیه کیک در خانه ها بیشتر شده است.

فایننشال تایمز در این مورد نوشت:«در این دوره مردم به کیفیت غذا توجه بیشتری کردند زیرا این عقیده را داشتند که با مصرف مواد غذایی ارزشمند می توانند سیستم ایمنی بدنشان را تقویت کنند و در مقابل کرونا مقاومت کنند به همین دلیل به  غذاهای بخ زده روی آوردند.»

اما علاوه بر تغییر عادات مصرفی مردم در دوره کرونا، در بخش تولید و توزیع محصولات کشاورزی و غذایی هم در دنیا تغییرات زیادی ایجاد شده است. از جمله این تغییرات را می توان افزایش قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی در دنیا دانست که به دلیل کاهش شمار نیروی کار در مراحل مختلف کاشت و داشت و برداشت محصولات کشاورزی ایجاد شد و افت میزان عرضه را به همراه داشت.

رشد قیمت محصولات کشاورزی در دوره کرونا
کرونا روی قیمت محصولات غذایی در دنیا تاثیر زیادی داشت.از جولای سال قبل سیر افزایش قیمت محصولات غذایی شروع شد و تا انتهای سال ادامه پیدا کرد. پیش بینی می شود در سال جاری میلادی هم ما شاهد افزایش ۱ تا ۲ درصدی  قیمت محصولات غذایی در دنیا باشیم. البته در کشورهای فقیر و در اقتصادهای آسیب دیده، نرخ افزایش قیمت محصولات غذایی و کشاورزی بیشتر بود به عنوان مثال در کشور یمن قیمت محصولات غذایی در سال قبل ۳۵ درصد و در سوریه بالغ بر ۲۹ درصد رشد کرد ولی در کشورهای صنعتی نرخ افزایش قیمت  چندان چشمگیر نبود.

فائو  پیش بینی می کند با توجه به تداوم تاثیرات ناشی از همه گیری کرونا روی اقتصاد دنیا به خصوص کشورهای در حال توسعه و با توجه به این مساله که در جراین بحران کرونا نرخ فقر و بیکاری در کشورهای در حال توسعه افزایش چشمگیری پیدا کرده است و این مساله در توان تامین محصولات غذایی توسط مردم تاثیر منفی داشته است، در سال ۲۰۲۱ ساکنان کشورهای فقیر دنیا با بحران تامین غذا روبرو خواهند و قیمت مواد غذایی در این کشورها افزایش چشمگیری خواهد یافت ولی در کشورهای صنعتی به دلیل طرح های حمایتی دولتها و شروع تزریق واکسن در سطح وسیع، مشکل کمی از نظر تورم قیمت مواد غذایی مشاهده خواهد شد.

کشورها برای واردات، به همسایه ها روی می آورند
این همه گیری شرایط تازه ای را برای دنیا ایجاد کرد و بسیاری از سازوکارهای جهانی را تغییر داد. به عنوان مثال کشورها بعد از تجربه بسته بودن مرزها و تعطیلی پروازهای بین المللی در مورد اهمیت طرح جهانی سازی تردید کردند و تصمیم گرفتند تا به تامین مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز خود از کشورهای اطراف یا تولید داخل روی بیاورند. این سیاست در بخش کشاورزی هم مشاهده شد. به عنوان مثال  انتظار می رود کشورها از نظر تولید سبزیجات در دنیا خودکفا بشوند به این معنا که سبزیجات مصرفی در هر کشور در داخل همان کشور استفاده شود ولی این بحران تغییری در تجارت برنج و ذرت  یا میوه ها و گوشت ایجاد نمی کند. این محصولات  هم اکنون در سطح وسیع در دنیا تجارت می شوند و در سال بعد هم شرایط  مانند سالهای قبل از کرونا خواهد بود.البته در تمامی گزارشها در مورد افزایش تجارت درون منطقه ای برای محصولات کشاورزی و غذایی صحبت شده است به این معنا که اولویت با خرید کالا از کشوری است که در منطقه کشور خریدار واقع شده است و خرید از یک قاره دیگر اولویت نخواهد داشت.

بسته بودن مرزها مانع از جابجایی  سریع محصولات کشاورزی شد
نکته مهمی که در مورد بازار محصولات غذایی وجود دارد این است که  بسته بودن رستوران ها  و مراکز ارایه دهنده غذای خیابانی در دنیا باعث شده است تا تقاضا برای فراورده های غذایی در جهان تنزل پیدا کند.بررسی ها نشان داده است در کشورهای در حال توسعه دنیا هم عرضه محصولات کشاورزی و دامی تازه کاهش یافته است و هم تقاضا برای آن کمتر شده است که هم تعطیلی رستوران ها و هم تغییر عادات مصرفی مردم روی این شرایط تازه اثر گذار است.

از طرف دیگر محدودیتهای مرزی اعم از بسته بودن مرزهای ایالتها در شماری از کشورهای صنعتی و بسته بودن مرز بین کشورها در اتحادیه اروپا  باعث شده است تا حمل و نقل محصولات کشاورزی با مشکل زیادی مواجه شود.

کد خبر: ۷۴٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha