۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
واکسن سابرانا چه ویژگیهایی دارد؛ واکسن کوبایی باید در سه دوز تزریق شود

واکسن سابرانا چه ویژگیهایی دارد؛ واکسن کوبایی باید در سه دوز تزریق شود

کوبا یکی از کشورهای پیشگام در عرصه تولید واکسن است و همواره از خلاق ترین روش ها و جدیدترین تکنولوژیها برای تولید واکسن استفاده می کند. از موفقیت های این کشور می توان به تولید واکسن مننژیت در دهه ۱۹۹۰ اشاره کرد و اخیرا هم موفق به تولید واکسنی برای مبارزه با سرطان ریه شده است.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، در این روزها در مورد واکسن های مختلفی که در دنیا تولید شده است گزارشهای زیادی ارایه می شود ولی کمتر رسانه ای در مورد واکسن تولیدی در کشور کوبا خبر و تحلیلی منتشر می کند.

روزنامه نیویورک تایمز در روز گذشته گزارشی بسیار مفصل در مورد واکسن تولیدی کوبا و کارایی آن منتشر کرد که نشان از اقتدار این کشور در عرصه واکسن سازی دارد. طبق این گزارش کشور کوبا از نظر کارخانه های داروسازی و واکسن سازی بسیار پیشرفته است و علاوه بر تولید واکسن های مورد نیاز برای داخل کشور، سالانه ۳۰ نوع واکسن مختلف را به کشورهای خارجی صادر می کند.

در واقع نوآوری، خلاقیت و تکنولوژی مورد استفاده در تولید واکسن در این کشور کوچک امریکای لاتین با وجود فشارهای زیاد ناشی از تحریم های اقتصادی، نشان از توانمندی های علمی بالای این کشور دارد.

طبق گزارش نیویورک تایمز یکی از برجسته ترین واکسن های تولید شده در مقابل ویروس کرونا در کشور کوبا «واکسن سابرانا» است که دو مرحله از آزمایشهای بالینی را با موفقیت طی کرده است وسومین مرحله را به طور همزمان در کشورهای ایران و کوبا  شروع خواهند کرد.

این واکسن توسط موسسه واکسن سازی فینالی که یکی از پیشگام ترین شرکتهای فعال در حوزه واکسن سازی است تولید شد و  این شرکت اعلام کرده است تا انتهای سال جاری ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در داخل کشور تولید می کند.

به گزارش بی بی سی تولید این واکسن تنها توسط کوباو بدون همکاری با امریکا انجام شده است ولی دانشمندان موسسه فینالی با دانشمندان کشورهای فرانسه و ایتالیا همکاری و مشاوره داشتند که انتظار می رود زمینه را برای همکاری های بیشتر در آینده فراهم کند.

واکسن کوبایی در سه دوز تزریق می شود
نکته مهم در مورد واکسن تولید کوبا که قرار است در ایران هم تولید شود این است که این واکسن در سه دوز تزریق خواهد شد و فاصله بین هر دوز با دوز بعدی دو هفته خواهد بود.این در حالیست که تمامی واکسن های کنونی موجود در بازار باید دو دوز در فاصله یک تا سه ماه تزریق شوند و تنها واکسن جانسون و جانسون است که با تزریق یک دوز ایمنی ایجاد می کند. برای نگهداری این واکسن نیازی به دمای بسیار پایین نیست و در دمای عادی یخچال می توان آن را نگهداری کرد.

سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این واکسن در سه کشور کوبا، ایران و مکزیک انجام خواهد شد و ۱۵۰ هزار نفر  در این آزمایشها شرکت خواهند کرد و نتایج آن ظرف دو ماه مشخص می شود.

ورز بنکومو، رییس موسسه واکسن سازی فینالی در مورد این واکسن به نشریه تایمز گفت: «کوبا کشوری با ۱۱ میلیون جمعیت است و توان تولید ۱۰۰ میلیونی واکسن در کشور مازاد بر نیاز ما است. ما در نظر داریم علاوه بر تامین نیاز داخل دو طرح دیگر را نیز اجرا کنیم. اول صادرات واکسن به کشورهای خارجی و دوم واکسینه کردن توریستهایی که به کشور ما سفر می کنند.»

کوبا اعلام کرده است توریستهایی که برای دریافت واکسن به این کشور سفر می کنند نیازی نیست در تمام دوره یک ماهه ای که برای واکسیناسیون نیاز است در کشور بمانند بلکه می توانند اولین واکسن را دریافت کنند و دوزهای دوم و سوم را به  کشورشان ببرند و در آنجا تزریق کنند.»

کوبا تاریخی طولانی در تولید دارو و واکسن دارد
به گزارش نشریه تایمز، کوبا تاریخی طولانی در  تولید انواع واکسن ها دارد و همواره یکی از کشورهایی بود که در اهدای واکسن به کشورهای نیازمند فعال بوده است. اهدای واکسن کرونا توسط کوبا یا صادرات آن در این دوره حساس تاریخی می تواند بازهم باعث معرفی بیشتر این کشور در عرصه تولید واکسن شود و شهرت و اعتبار این کشور در عرصه علم پزشکی و داروسازی را افزایش دهد.

از طرف دیگر کوبا همیشه یکی از کشورهای بسیار خلاق و نوآور در تولید واکسن بوده است و شاید نوآورانه ترین تلاش آنها را بتوان در تولید واکسن مننژیت در دهه ۱۹۹۰ میلادی دانست که دنیا را از بحراین بزرگ نجات داد. اخیرا هم کشور دانشمندان کوبایی موفق به تولید واکسنی برای مقابله با سرطان ریه شده اند که بررسی های تکمیلی در مورد این واکسن در مرکز روزول نیویورک  در حال انجام است.

در انتهای گزارش نیویورک تایمز به سیستم بهداشتی در کشور کوبا نیز اشاره شد. بر مبنای این گزارش این کشور یکی از بهترین سیستم های بهداشتی را در دنیا دارد و امید به زندگی مردم در این کشور در سطح بالایی است. این کشور موفقیت زیادی در کنترل ویروس کرونا داشته است.

کد خبر: ۷۴٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha