۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
توزیع عادلانه واکسن؛ تعهد سران گروه هفت به دنیا
در اجلاس مجازی گروه هفت مطرح شد؛

توزیع عادلانه واکسن؛ تعهد سران گروه هفت به دنیا

در این روزها دنیا درگیر کرونا است و هر روز با چالش تازه ای در این مسیر روبرو می شود. امروزه اولین و اصلی ترین چالش توزیع عادلانه واکسن در دنیا و عرضه آن به کشورهای فقیر و در حال توسعه است.

بازار؛ گروه بین الملل: اجلاس گروه هفت در روز جمعه ۱۹ فوریه به صورت مجازی برگزار شد و سران کشورهای بزرگ دنیا در مورد مهمترین مسایل این روزهای جهان به بحث نشستند.

یکی ازمسایلی که تمامی سران شرکت کننده در این اجلاس به آن اشاره داشتند همه گیری  کرونا در دنیا و تاکید روی مساله توزیع عادلانه واکسن در دنیا بود زیرا همه اطمینان دارند تا زمانیکه تمامی کشورهای دنیا در مقابل این ویروس واکسینه نشوند، دنیا نخواهد توانست به شرایط عادی زندگی بازگردد.

آسوشیتد پرس در این مورد نوشت: «رهبران کشورهای گروه هفت متعهد شدند تا از طریق ارایه کمک مالی برای خریدواکسن یا عرضه مستقیم واکسن به سازمان بهداشت جهانی برای توزیع در میان کشورهای فقیر و در حال توسعه، زمینه را برای تسریع روند واکسیناسیون در دنیا فراهم آورند. جو بایدن رییس جمهوری امریکا و رییس کمیسیون اروپا به ارایه کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی و کمیته کوواکس برای تامین واکسن تاکید کردند در حالیکه  کشور بریتانیا اعلام کرد تمامی واکسن خریداری شده مازاد بر نیاز داخلی را به سازمان بهداشت جهانی اهدا خواهد کرد. فرانسه هم اعلام کرد معادل ۵ درصد از کل دوزهای خریداری شده توسط کشور را به سازمان بهداشت جهانی اهدا می کند.»

اگر اروپا و امریکا به دنیا واکسن ندهند، روسیه و چین این کار را انجام می دهند
 امانویل مکرون رییس جمهوری کشور فرانسه در این جلسه با اشاره به اهدای ۵ درصد از واکسن های خریداری شده توسط این کشور به کوواکس گفت: «ما وظیفه داریم در ارایه واکسن به کشورهای فقیر و در حال توسعه مشارکت داشته باشیم و در صورتیکه در این زمینه کم کاری از طرف کشورهای غربی انجام شود، چین و روسیه این کمبود عرضه را در بازار جبران می کنند و برای خود درمیان کشورهای در حال توسعه اعتبار بیشتری کسب می کنند.»

آنگلا مرکل صدر اعظم کشور آلمان که به دلیل سرعت پایین واکسیناسیون در کشور تحت فشار قرار دارد در این جلسه گفت: «ما به مساله توزیع عادلانه واکسن اعتقاد داریم و بر این باوریم که دنیا به این امر مهم نیازمند است ولی تعهد آلمان در زمینه ارایه کمک به کشورهای دیگر برای واکسیناسیون در برابر کرونا به معنای از بین رفتن فرصت واکسیناسیون برای مردم آلمان یا تاخیر در واکسیناسیون در این کشور نیست.»

این رسانه به نقل از سی  ان ان نوشت: «کشورهای گروه هفت متعهد شده اند ۷.۵ میلیارد دلار برای توزیع عادلانه واکسن کرونا در دنیا به کوواکس اختصاص دهند.»

بوریس جانسون، میزبان اجلاس گروه هفت بود
اجلاس گروه هفت امسال به میزبانی  کشور بریتانیا برگزار شد و بوریس جانسون نخست وزیر این کشور اروپایی در سخنرانی آغازین این جلسه گفت: «بحران کرونا، بحرانی جهانی است و پیشگامی یک کشور در واکسیناسیون و موفقیت در مهار ویروس در یک کشور نمی تواند مزایای اقتصادی چشمگیری برای آن کشور به همراه داشته باشد. باید همه دست به دست هم  دهیم تا تمام دنیا واکسن را دریافت کنند و زندگی به شرایط عادی بازگردد.»

این سخنان از طرف سران هفت کشور صنعتی دنیا در شرایطی مطرح شده است که  گزارشهای جهانی از خریداری ۷۵ درصد از واکسن های تولید شده در دنیا توسط کشورهای صنعتی خبر داده اند در حالیکه شمار زیادی از کشورها نه تنها واکسنی تزریق نکرده اند بلکه حتی واکسنی را نیز خریداری نکرده اند. تعداد کشورهایی که هنوز واکسیناسیون را شروع نکرده اند در دنیا به ۱۳۰ کشور رسیده است.

 رسانه های دنیا در گزارشهای جداگانه ای از سران کشورها سوال کردند که چه زمانی اهدای واکسن به کشورهای فقیر یا کوواکس برای توزیع جهانی را شروع می کنند و هیچ یک از سران کشورها زمان بندی مشخصی در این زمینه ارایه نداند. آنگلا مرکل تاکید کرد که هنوز در مورد زمان بندی اهدای واکسن ها مذاکره ای انجام نشده است و مقامات بهداشتی دولت بریتانیا هم اعلام کردند نمی توان به طور دقیق زمانی برای شروع پروسه اهدای واکسن اعلام کرد.

در این شرایط کشورها به خرید  واکسن از روسیه و چین روی آورده اند. آسوشپیتد پرس در گزارش خود نوشت: «اتحادیه افریقا مدتها است که منتظر دریافت  اولین محموله واکسن از کوواکس است ولی هنوز هیچ واکسنی تحویل نگرفته است ولی در همین دوره قراردادی برای خرید ۳۰۰ میلیون دوز واکسن از روسیه امضا کرده است که انتظار می رود به زودی اولین محموله واکسن روسی را وارد کند. شرکتهای تولید کننده واکسن در چین هم نقش بسیار فعالی در این بازار دارند و شمار زیادی از کشورهای در حال توسعه واکسن های تولید شده در کشور چین را خریداری کرده اند و حتی تزریق واکسن را نیز شروع کرده اند که از جمله آنها می توان به امارات و ترکیه اشاره کرد.

کد خبر: ۷۴٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha