۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
اینجا کشور کرونا؛ فرودگاه‌های خالی، هتل‌های خالی‌تر
هزینه ای که چین بر توریسم تحمیل می کند

اینجا کشور کرونا؛ فرودگاه‌های خالی، هتل‌های خالی‌تر

صنعت توریسم را می توان یکی از قربانیان اصلی ویروس کرونا دانست زیرا در نتیجه انتشار این ویروس و محدودیت سفرهای خارجی، از شمار مسافران کاسته شده است. جالب است بدانید شمار افرادی که در چین پاسپورت داشتند و سفرهای خارجی انجام می دادند بیش از امریکا است و هر توریست چینی دو برابر توریستهای امریکایی در سفر هزینه می کرد.

مونا مشهدی رجبی- خبرگزاری بازار؛ ویروس نوظهور covid-19  دو ماهی هست که در کشور چین مشاهده شده است  و دولت چین از طرق مختلف تلاش کرد تا مانع از گسترش این ویروس شود. ولی با وجود تمامی این تلاشها بالغ بر ۸۲ هزار نفر در بیش از ۵۰ کشور دنیا را مبتلا کرد و بیش از ۳ هزار نفر را از پا درآورد. با وجود اینکه هنوز بیشترین شمار مبتلایان در چین هستند ولی وضعیت کشورهای ایران و کره جنوبی و ایتالیا بحرانی ارزیابی شده است زیرا هم شمار مبتلایان در این کشورها زیاد است و هر شمار قربانیان بالا است.

 اما علاوه بر اثرات مخرب این ویروس روی سلامت انسانها و زندگی مردم، آمارهای تازه از تاثیر آن روی صنایع مختلف خبر می دهند. یکی از صنایعی که می توان از آن به عنوان قربانی ویروس کرونا در دنیا نام برد، صنعت توریسم و صنایع خدماتی زیر مجموعه آن مثل هتل داری است. 

سی ان ان در گزارش خود نوشت: «بالغ بر ۱۸۰ میلیون نفر در چین پاسپورت دارند در حالیکه شمار افرادی که در امریکا پاسپورت و سفر خارجی دارند برابر با ۱۴۷ میلیون نفر است . از طرف میزان هزینه ای که هر توریست چینی در سفرهای خود انجام می دهد دو برابر میزان هزینه سرانه هر توریست  امریکایی است. در سال ۲۰۱۸ میلادی توریستهای کشور چین ۱۵۰ میلیون سفر انجام دادند و ۲۷۷ میلیارد دلار در سفرهای خارجی خود هزینه کردند .به گزارش سازمان تجارت جهانی سازمان ملل متحد، نقش توریستهای چینی در توسعه اقتصادی کشورهای آسیا بسیار چشمگیر بوده است زیرا این افراد مبالغ زیادی را وارد اقتصادهای آسیایی میزبان آنها کرده بودند و این پولها در توسعه زیر ساخت.های کشورهای مذکور صرف شده است.» این سازمان اعلام کرد: در سال ۲۰۱۹ میلادی ده مقصد اصلی سفر توریستهای چینی در قاره آسیا بود و کشورهای تایلند و ژاپن و کره جنوبی و ویتنام بیشترین طرفدار را داشت.»

در سال ۲۰۱۸ میلادی توریستهای کشور چین ۱۵۰ میلیون سفر انجام دادند و ۲۷۷ میلیارد دلار در سفرهای خارجی خود هزینه کردند وانتظار می رود شمار سفرهای انجام شده توسط چینی ها ۲۵ میلیون کمتر باشد و حداقل ۷۳ میلیارد دلار از هزینه ای که توریستها در دنیا انجام می دادند کمتر شود

سهم بالای چین در صنعت توریسم دنیا

 ماتیو داس اقتصاددان مرکز مطالعات توریسم اقتصادی در این زمینه به فایننشال تایمز گفت:  «چین بزرگترین سهم را در صنعت توریسم دنیا دارد. این سهم بالا هم از نظر شمار مسافران و هم از نظر مبلغی که برای سفر هزینه می کنند است.  در شرایط فعلی که بحرانی ویروس کرونا همه گیر شده است و  دامنه نگرانی در مورد این ویروس  از سارس هم بیشتر شده است، انتظار می رود شمار سفرهای انجام شده توسط چینی ها ۲۵ میلیون کمتر باشد و حداقل ۷۳ میلیارد دلار از هزینه ای که توریستها در دنیا انجام می دادند کمتر شود.»

وی ادامه داد: «این ۷۳ میلیارد دلار مبلغی است که به دلیل کاهش سفر چینی ها از جریان اقتصاد دنیا حذف می شود. حال اگر محدودیتهای وضع شده در کشورهای مختلف برای سفر را در نظر بگیرید، کل هزینه ای که اقتصاد دنیا متحمل خواهد شد، بیشتر می شود. مثلا امریکا اخیرا اعلام کرده است که سفر ایرانی ها و اتباع شمال ایتالیا را به دلیل نگرانی از ویروس کرونا محدود می کند. استرالیا هم سیاست مشابهی را وضع کرده است . محدود شدن سفر این دو گروه به معنای تحمیل هزینه بیشتر به اقتصاد دنیا است.»

سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی هم  اخیرا گزارشی در مورد وضعیت درآمد خود در سال جاری ارایه داده است. طبق گزارش این سازمان به دلیل کاهش شمار مسافران از چین بیشترین آسیب به درآمد صنعت هوایی در کشورهای ژاپن و تایلند وارد می شود زیرا در این فصل از سال بیشترین شمار مسافران چینی به این دو مقصد سفر می کردند. طبق این گزارش  در سال جاری کشور ژاپن ۱.۲۹ میلیارد دلار  از درآمد توریسم خود را از دست می دهد در حالیکه تایلند بالغ بر ۱.۱۵ میلیارد دلار از این هزینه را از دست خواهد داد.

 درآمد هتل ها و خطوط هوایی سقوط کرد

ارنی سورنسون مدیر عامل هتل های زنجیره ای ماریوت  به فاکس نیوز گفت: «سهم اشغال اتاقهای هتل در کشورهای آسیا- پاسفیک بسیار پایین است. به عنوان مثال در ماکایو تنها ۱ درصد از اتاقها اجاره داده شده و بقیه خالی است. در نتیجه این وضعیت تنها در کشور چین ما با افت ۶۰ میلیون دلاری درآمد روبرو خواهیم بود. البته این پیش بینی در صورتی محقق می شود که ویروس تا انتهای ماه مارس کنترل شود و از ماه آوریل شرایط به وضعیت عادی بازگردد.»

 وی در ادامه در مورد تاثیر شیوع بیماری به  دیگر کشورها گفت: «شیوع این ویروس در دیگر کشورها باعث می شود تا هتل های  ماریوت در دیگر کشورهای دنیا با  شمار کم مسافر روبرو شوند و میزان زیان اقتصادی ما بیشتر شود. به عنوان مثال در ده روز اخیر بخش زیادی از اتاقهای رزرو شده در ایتالیا  و کره جنوبی کنسل شده است. مدیر عامل هتل های زنجیره ای هیلتون هم در مصاحبه ای با سی ان ان از کنسل شدن اتاقهای رزرو شده توسط مسافران چینی و امریکایی خبر داد و گفت: اگر این وضعیت ادامه داشته باشد ما شاهد افت ۲۵ تا ۵۰ میلیون دلاری درآمد خود در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل خواهیم بود.»

سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی هم هزینه کاهش شمار توریستها در دنیا به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا را بالغ بر ۲۹ میلیارد دلار اعلام کرد و نوشت  ترافیک هوایی در دنیا ۴.۷ درصد کاهش خواهد یافت.

شرکت هوایی ایرفرانس-کی ال ام انتظار دارد در نتیجه شیوع ویروس کرونا با افت ۲۱۶ میلیون دلاری درآمد در سال جاری روبرو شود و خط هوایی qantas کشور استرالیا زیان ناشی از این  ویروس را برابر با ۱۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

  نگران کننده ترین مساله این جاست که جبران هزینه های ناشی از این انتشار ویروس روی اقتصاد دنیا می تواند سالها به طول بیانجامد. سایت trip.com  با اشاره به تحقیقات اخیر نوشت:  «در خوش بینانه ترین حالت صنعت توریسم از انتهای سال جاری یا اوایل سال ۲۰۲۱ به روال عادی باز می گردد و جبران خسارت ناشی از یک سال کاهش سفر در دنیا نیاز به زمان زیادی دارد.  همین مساله خود می تواند فشار مضاعفی در جهت رکود اقتصادی به دنیا وارد کند.»

کد خبر: ۷٬۴۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha