۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
مجلس شاکله بودجه را به هم نزند
رئیس جمهور:

مجلس شاکله بودجه را به هم نزند

حجت الاسلام روحانی، رئیس‌جمهور گفت: ما در دولت با هماهنگی که با رییس مجلس انجام دادیم، قرار شد هیات کوچکی از طرف مجلس و دولت با هم تبادل نظر کنند که این اصلاحیه به گونه‌ای باشد که هم مورد قبول دولت و هم مورد قبول مجلس باشد و این کار هم انجام گرفت.

به گزارش بازار، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد دارنده سلاح هسته‌ای باشد، نمی‌خواهد نگهدارنده سلاح هسته‌ای باشد و به طریق اولی هیچ وقت نمی‌خواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

رییس جمهوری گفت: این نه نظر امروز ما هست و نه نظر ۲ و سه و چهار سال پیش ما است، آن مقدار که یادم است از سال ۱۳۷۰ بارها و بارها خدمت مقام معظم رهبری صحبت کردم در آن مقطع آیت‌الله هاشمی رییس‌جمهوری بود با او در شورای امنیت ملی صحبت کردم همیشه نظر واحد بوده است که ما دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم بود بلکه در پی فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خواهیم بود که حق ما هست.

روحانی اظهار کرد: ما عضو NPT هستیم، با آژانس به صورت پادمان قرارداد داریم و این پادمان را اجرا می‌کنیم و تاکنون هم اجرا کردیم. نمی‌خواهیم فعالیت مخفی هسته‌ای داشته باشیم، نه دیروز و امروز نه فردا و این تصمیم قاطع جمهوری اسلامی ایران است.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: آمریکا،   اروپا و سازمان ملل بخواهد یا نخواهد، اگر همه دنیا به ما بگویند خیلی خوب است ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، نظر ما تغییر نمی‌کند. نظر ما نظری است که مقام معظم رهبری به عنوان فتوا اعلام کردند و همان عهدی است که ما در ان پی تی و پادمان بستیم ما از این عهد خارج نخواهیم شد.

وی یاد آور شد: جمهوری اسلامی ایران همیشه نشان داده است، ‌ هر پیمان و عهدی را ممکن است در آغاز آن سختی باشد اگر امضا و قبول کرد پای آن تاآخر می ایستد و در موضوع هسته ای هم چنین خواهد بود.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز گفت: لازم می‌دانم از مردم فداکار و فهیم ایران در روز ۲۲ بهمن که با شرایط کرونایی و با شکل جدیدبه همه جهانیان نشاط، حضور حماسی و علاقه و عشق خود را نسبت به امام راحل و همچنین انقلاب اسلامی به خوبی نشان دادند  سپاسگزاری کنم.  

رییس‌جمهور ادامه داد: امروز ۲۹ بهمن یکی از روزهای مهم در تاریخ نهضت اسلامی است. در واقع اگر بخواهیم نهضت اسلامی را از آغاز روزهای اوج و مهم را بشماریم از دوم فروردین سال ۴۲ در مدرسه فیضیه، ۱۵ خرداد ۴۲، ۱۳ آبان ۴۳ و بعد روز بسیار مهم در تاریخ نهضت اسلامی در آبان ۵۶ و شهادت فرزند امام مرحوم حاج آقا مصطفی یک موج جدیدی در سراسر کشور به وجود آمد و در ۱۹ دی ماه منجر به قیام مردم شریف قم و کشتار مردم در روز ۱۹ دی؛ اگر قیام ۲۹ بهمن نبود این حرکت بزرگ در واقع منقطع شده بود بنابراین کاری که تبریز انجام و در تاریخ ماندگار شد اتصال حرکت بود.

وی گفت: ۲۹ بهمن اربعین ۱۹ دی بود. مبتکر اربعین‌ها، ‌ اربعین پس اربعین مردم تبریز بودند، آنها به عنوان چهلم مردم قم در تبریز قیام کردند. مردمی که آن روزها در نهضت بودند کاملا یادشان هست که قیام مردم تبریز موج بلندی در نهضت اسلامی ایجاد کرد و یک ضربه بسیار مستحکمی بر امید رژیم بود. رژیم را مایوس کرد وقتی مردم تبریز به پا خواستند و قیام جانانه کردند. اگر قیام مردم تبریز نبود شاید انقلاب به آن صورتی که در ۲۲ بهمن سال بعد دیدیم پیروز شد به آن هدف مهم دست نمی یافتیم.

رییس جمهور افزود: من از مردم شریف تبریز سپاسگذاری می کنم نه تنها به خاطر ۲۹ بهمن ۵۶ بلکه به خاطر همه روزهای سرنوشت سازی که مردم تبریز در آن مشارکت داشتند تا پیروزی انقلاب و دفاع مقدس ۸ ساله و امروز در مقابله با آمریکا و جنگ اقتصادی، همیشه تبریز حرکت آن یک حرکت سرنوشت ساز و تاریخ ساز برای ما بوده است.

 روحانی اضافه کرد: امروز هم یکی از پشتوانه عظیم ملت ایران مردم تبریز، آذربایجان شرقی و غربی، ‌اردبیل، ‌زنجان و همه آذری زبان هستند که در شمال غرب کشور تلاش و ایستادگی می‌کنند.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل تصویب اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که بودجه یکی از لوایح بسیار مهم سالانه دولت‌هاست و امسال ویژگی‌های خاص خود را دارد، آخرین سال این دولت و اولین سال این مجلس است در آستانه سال ۱۴۰۰ هستیم و قرن به‌تدریج تغییر می‌کند و در پایان قرن هستیم بنابراین بسیار مهم است که بودجه را به سامان برسانیم.

روحانی گفت: در قدم اول بودجه به مجلس رفت در کمیسیون تلفیق بحث‌های مختلفی پیش آمد و تغییرات بسیار گسترده غیرقابل قبول از دیدگاه دولت در بودجه به وجود آمد. خوشبختانه  نظر دولت را مجلس هم تایید کرد یعنی دولت آن تغییرات را قبول نداشت مجلس هم اعلام کرد که  قبول ندارد و گزارش کمیسیون تلفیق را رد کرد

وی افزود: بعد از آن دو راه وجود داشت یا راه اینکه هیات رییسه مجلس، این گزارش را برای اصلاح نهایی به کمیسیون تلفیق برگرداند و راه دیگر اینکه به دولت برگرداند.   شاید راه اول آسان‌تر بود ولی به هر حال مجلس راه دوم را انتخاب کرد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: دولت هم به دلیل اهمیت این لایحه و اینکه این لایحه در زندگی و معیشت مردم، در تولید و تصمیم‌گیری اقتصادی‌های کشور، شرکت‌های بزرگ اقتصادی که نگاه همه آنها به بودجه است، در زندگی مردم مستمری بگیر و حقوق‌بگیر در وضع کالاهای مورد نیاز مردم تاثیرگذار است، ما در دولت یکبار دیگر بررسی کردیم و به نظراتی که کمیسیون تلفیق داشت هم توجه کردیم.

روحانی یادآور شد: ما در دولت با هماهنگی که با رییس مجلس انجام دادیم، قرار شد هیات کوچکی از طرف مجلس و دولت با هم تبادل نظر کنند که این اصلاحیه به گونه‌ای باشد که هم مورد قبول دولت و هم مورد قبول مجلس باشد و این کار هم انجام گرفت.

وی تصریح کرد: برخی از اصلاحات مهمی که خود کمیسیون تلفیق انجام داده بود مورد توجه دولت هم قرار گرفت و در نهایت لایحه به صورت جدید تنظیم شد و اصلاحیه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. روز گذشته هم مجلس شورای اسلامی با یک رای قاطع کلیات این لایحه اصلاحی دولت را به تصویب رساند.

رییس جمهور گفت: ما امیدواریم بقیه کارهایی که باید در کمیسیون انجام بگیرد سریع نهایی شود و به صحن علنی مجلس بیاید و امیدواریم آنچه که در مجلس تصویب می‌شود با این اصلاحیه اخیر دولت، که درواقع ما خیلی تعاملی با مجلس کار کردیم به همان صورت که البته ممکن تغییرات جزئی مورد نظر مجلس باشد تصویب شود و خدای نکرده تغییراتی حاصل نشود که شاکله به هم بخورد و ما دومرتبه بخواهیم به شورای نگهبان بگوییم که قابل قبول نیست.

روحانی من از نمایندگان مجلس تقاضا می‌کنم، ضمن اینکه نظرات آنها برای ما محترم است و نظرات آنها در لایحه دولت اعمال خواهد شد، طبق قانون اساسی به گونه‌ای عمل کنیم وقتی در آخر کار وقتی در می‌آید به عنوان لایحه مصوب دولت باشد نه خدای ناکرده به عنوان طرح نمایندگان و انشاءالله این کار خواهد شد.

 وی یادآورشد: همه امید ما این است که دولت، وزرا و خصوصا سازمان برنامه و بودجه که مسئول این کار در هماهنگی دولت و مجلس است، تلاش‌های خود را ادامه بدهند و بودجه در اسرع وقت ممکن، در مجلس نهایی شود و ما آخر سال بتوانیم بودجه را دریافت کنیم، گرچه علاقمند بودیم در ماه بهمن آن را دریافت کنیم و آیین‌نامه‌های آن را در اسفند بنویسیم. به هر حال ان‌شاء الله به دست ما برسد که ما بتوانیم در پیشگاه شرمنده نباشیم.

کد خبر: ۷۴٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha