۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
تلاش آمریکا برای تغییر ساختار سازمان تجارت جهانی
به دلیل انتفاع چین از شرایط فعلی انجام می شود

تلاش آمریکا برای تغییر ساختار سازمان تجارت جهانی

دولت ترامپ اعلام کرد در حالی که قوانین تجارت را به شدت اجرا می کند و به دنبال اصلاحات در ساختار سازمان تجارت جهانی می باشد، بر انعقاد توافق نامه های تجاری جدید با انگلیس، اتحادیه اروپا و کنیا در طی سال آینده تمرکز خواهد کرد.

به گزارش بازار به نقل از رویترز، دفتر نمایندگان تجارت ایالات متحده (USTR ) در گزارش سالانه خود به کنگره گفت اعضای تجارت جهانی نیاز دارند تا اساسا در آنچه که آن را یک چارچوب تعرفه ای منسوخ که دیگر منعکس کننده واقعیت های اقتصادی نیست، تجدید نظر کنند.

USTR با صدور کیفرخواست از سازمان تجارت جهانی در سند ۳۳۸ صفحه ای، آن را سازمانی نامید که از ماموریت و هدف اصلی خود دور شده است.

این دفتر همچنین فشار دولت ترامپ در سال گذشته برای مقابله با سیاستها و رویه های تجاری ناعادلانه  چین را برجسته کرده است.

سال گذشته(سال تاریخی برای تجارت آمریکا)، دولت با معاملات تجاری با چین و ژاپن به توافق رسید و کنگره معامله تجاری جدید آمریکای شمالی با مکزیک و کانادا را تضمین کرد.

همچنین این دفتر تصمیم سازمان تجارت جهانی مبنی بر اینکه به واشنگتن حق تحمیل تعرفه ای ۷.۵ میلیارد دلاری برای کالاهای اتحادیه اروپا در اختلاف طولانی مدت موضوع یارانه های هواپیما به ایرباس داده است را ستود.

دولت آمریکا همچنین علیه فرانسه درمورد مالیات خدمات دیجیتال خود اقدام کرده به طوری که واشنگتن اظهار کرده که به شرکتهای فناوری و تجارت الکترونیک امریکایی از جمله فیسبوک، آمازون، گوگل و اپل آسیب خواهد رساند و در حال نظارت بر تحولات در سایر کشورها خواهد بود.

در همین راستا واشنگتن و پاریس توافق کرده اند که در پایان سال این تعرفه ها را از بین ببرند تا بتواند در زمینه اصلاحات مالیاتی گسترده تر توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی فعالیت کنند.

همانطور که در گزارش این دفتر آمده ترامپ همچنان به توازن روابط آمریکا با شرکای تجاری خود، تهاجمی کردن قوانین تجاری خود و اجرای سریع فوریتها در پاسخ به شیوه های ناعادلانه تجارت سایر کشورها ادامه خواهد داد.

علاوه بر پیگیری توافق نامه های تجاری جدید با انگلیس و اتحادیه اروپا، USTR اعلام کرد که این کشور بر توافق نامه های تجاری با شرکای جدید از جمله کنیا کار خواهد کرد، که این اولین تجارت آزاد ایالات متحده در کشورهای جنوب صحرای آفریقا خواهد بود.

USTR اظهار امیدواری کرد که تغییرات اخیر در رهبری اتحادیه اروپا و انتصاب یک کمیسر جدید تجاری برای رسیدن به پیشرفت بیشتر در سال آینده ضروری می باشد.

دفتر نمایندگان همچنین اعلام کرد که برای دستیابی به توافق های تجاری جامع تر، ضمن مذاکرات بیشتر برای اصلاحات در ساختار سازمان تجارت جهانی قصد دارد مذاکرات بیشتری با ژاپن و چین انجام دهد.

USTR در این گزارش همچنین اعلام کرد که عدم هماهنگی سازمان تجارت جهانی با پیشرفت های جدید در اقتصاد جهانی منجر به مزایای قابل توجهی برای اقتصادهای غیر بازار شده به ویژه چین که از نواقص سازمان جهانی سود تجاری برده است.

کد خبر: ۷٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha