۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه، دلیل ایجاد حباب سکه
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران مطرح کرد

پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه، دلیل ایجاد حباب سکه

محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: درباره عوامل ایجاد حباب در بازار سکه اظهار کرد: نخستین دلیل برای ایجاد تفاوت بین قیمت سکه و طلا، عرضه و تقاضا است.

به گزارش بازار، ابراهیم محمد ولی با اشاره به اینکه حدود دو سال است که برای سکه حباب ایجاد شده است، گفت: وقتی از حباب سکه صحبت می کنیم در واقع در خصوص فاصله قیمتی بین طلا و سکه سخن می گوییم. در گذشته چنین حبابی وجود نداشت و معتقد هستیم نباید چنین فاصله ای نیز وجود داشته باشد زیرا فلز سکه همان طلا است.

وی درباره عوامل ایجاد حباب در بازار سکه اظهار کرد: نخستین دلیل برای ایجاد تفاوت بین قیمت سکه و طلا، عرضه و تقاضا است. در بعضی از وزن های مختلف طلا، عرضه ای که باید ایجاد شود تا تقاضا را تأمین کند، صورت نمی گیرد و این مسائل سبب می شوند تا یک حباب در قیمت سکه به وجود بیاید که اصلاً منطقی نیست.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه این بازار در زمان نوسانات، در حالت رکود قرار دارد، عنوان کرد: وقتی نوسان در بازار ایجاد می شود، خیلی قدرت تصمیم گیری طلا برای خریدار و فروشنده وجود ندارد. در سال های گذشته وقتی نزدیک اسفند ماه می شدیم بازار نسبت به ماه های دیگر رونق بیشتری داشت.

وی از رجوع مردم به خرید طلای آب شده و دست دوم برای حفظ سرمایه خود خبر داد و بیان کرد: عموماً تأکید می شود مردم به سراغ خرید مصنوعات طلا بروند اما به دلیل گران شدن طلا و برای حفظ ارزش پول، مردم به سراغ خرید طلای آب شده می روند.

در ادامه، فردین آقابزرگی با بیان اینکه مهم‌ترین متغیر قیمت سکه و طلا نرخ ارز است، عنوان کرد: اگر نرخ ارز را بر اساس داده های سایت های رسمی در نظر بگیریم، قیمت سکه کمی بیش از ۶۰۰ هزار تومان حباب دارد. البته اگر بر اساس نرخ ارز دیجیتال «تتر» حساب کنیم، بیشتر از ۳۰ هزار تومان حباب وجود ندارد.

وی به مقایسه ارزش ذاتی یک کالا و قیمتی که در اثر عرضه و تقاضا و هجوم نقدینگی دچار تغییر می شود پرداخت و بیان کرد: عامل اصلی در افزایش قیمت سکه نقدینگی است و متأسفانه این نقدینگی در بخش های مختلف اقتصاد کشور حکومت مطلق دارد. به عنوان مثال یک خودرو که در درب کارخانه ۶۰ میلیون تومان به فروش می رسد، در بازار ۱۸۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

این کارشناس بازار سرمایه وجود نقدینگی را سبب بروز مشکلات اقتصادی دانست و اظهار کرد: ورود این نقدینگی در بازار بورس، خودرو، سکه و طلا سبب افزایش تقاضا و تغییر قیمت ها شده است.

وی به طلای آب شده و دلیل هجوم مردم به خرید آن گفت: چند ماه پیش یکی از مسئولین اعلام کردند به هیچ عنوان توصیه نمی شود طلای آب شده توسط مردم خریداری شود زیرا امکان تقلب در این موضوع وجود دارد. اما ورود نقدینگی به این بازار به خصوص طلای آب شده را در این چند ماه شاهد هستیم.

کد خبر: ۷۴٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha