۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
افزایش نرخ بیکاری متعاقب کرونا و چهارمین انقلاب صنعتی؛ ضرورت حمایت از مشاغل خدماتی و کارگری
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش نرخ بیکاری متعاقب کرونا و چهارمین انقلاب صنعتی؛ ضرورت حمایت از مشاغل خدماتی و کارگری

در این روزها دنیا درگیر مشکلات زیادی است. از همه گیری کرونا و مرگ شمار زیادی از افراد در هر روز گرفته تا بیکاری شمار زیادی از افراد که در مشاغل کارگری فعال هستند. حال کشورهای دنیا به فکر حمایت از این مشاغل افتاده اند و در نظر دارند از بودجه های مسئولیتهای اجتماعی در جهت حمایت از نیروی کار استفاده کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها بسیاری از کارکنان بخش های خدماتی در دنیا بیکار شده اند و به دلیل تحولات سریع تکنولوژیکی در دنیا و تغییراتی که همراه با چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا می آید، انتظار می رود بخشی از این بیکاریها دایمی باشد.

در نتیجه مواجهه با این وضعیت، در بسیاری از کشورهای صنعتی و در حال توسعه از شرکتهای بزرگ خواسته می شود تا بودجه مسولیتهای اجتماعی خود را در مسیر آموزش نیروی کار و مهارت آموزی آنها صرف کند. از طرف دیگر ارایه خدمات آموزشی، تلاش برای حفظ نیروی کاری در شرایط بحرانی کنونی و حمایت از جامعه در بحران کرونا نیز در دستور کار دولتها قرار دارد.

این سیاست در کشورهای در حال توسعه اهمیت زیادی دارد و می تواند مانع از افزایش بیکاری در میان طبقات پایین اقتصادی شود. این گروه افرادی هستند که در مشاغل ساده و کارگری مشغول هستند و اغلب شغلشان نیاز به مهارت و دانش بالایی ندارد. در کشورهای صنعتی اغلب دولتها شرط ارایه کمک مالی به کسب و کارها را عدم اخراج نیروها ذکر کرده بودند به عنوان در بریتانیا کسب و کارهای خصوصی بودجه ای از دولت برای بقا در این روزهای کرونایی دریافت کرده بودند به این شرط که نیروهای خود را اخراج نکنند و البته این افراد هم بپذیرند که ۷۰ درصد از مبلغ حداقل دستمزد را دریافت کنند.

چین برای حمایت از مشاغل کارگری چه کرد
چین یکی از کشورهایی است که در این مسیر حرکت کرده است. نشریه  چاینا دیلی به شرکتهای فعال در چین پیشنهاد کرده است تا با استفاده از ابزارهای مالی موجود، اقدام به انجام فعالیتهای عام المنفعه کنند و فعالیتهای داوطلبانه، ارایه خدمات آموزشی و ایجاد فرصتهای شغلی برای نیروهای کاری را در دستور کار خود قرار دهند.

بر طبق این گزارش حمایت از نیروهای کاری یک شرکت و ارایه خدمات مالی به آنها می تواند به عنوان اولین و اصلی ترین مسولیت اجتماعی شرکتها محسوب شود و روزهای خوبی را برای کشور به همراه بیاورد. بر مبنای این گزارش استفاده بهینه از بودجه مسولیت اجتماعی شرکتها در روزگاری که جهان با چالشهای بزرگی از قبیل چهارمین انقلاب صنعتی روبرو است و این چالش می تواند موجبی از بحران و بیکاری را برای کشور به همراه بیاورد یک ضرورت مهم در کشور چین است.

هتل داران امارات چه طرحی برای انجام مسولیت اجتماعی دارند
صنعت هتل داری یکی از صنایعی بود که بیشترین آسیب را در جریان همه گیری کرونا متحمل شد زیرا حمل و نقل هوایی به طور کلی متوقف شده بود و دیگر خبری از مسافر تفریحی، تجاری و حتی پزشکی نبود. به همین دلیل فعالان این صنعت با مشکلات زیادی روبرو شدند و حل معضل نیروی کار این حوزه به یکی از اولویتهای شرکتهایی تبدیل شده است که مسولیتهای اجتماعی خود را روی این حوزه متمرکز کرده اند.

طبق گزارش منتشر شده توسط تراول دیلی نیوز، اتحادیه هتل داران کشور امارات اعلام کرده است به عنوان مسولیت اجتماعی خود حمایت از نیروی کار این صنعت و تامین رفاه آنها را در اولویت خود قرار داد.

قرار بر این است ارایه حداقل حقوق به نیروها، انجان تستهای سلامت روزانه از کارکنان و عدم  تعدیل نیرو را در دستور کار قرار دهد ضمن اینکه در استخدام نیروی کار اولویت خاصی قایل نباشند به این معنا که همه امکان استخدام داشته باشند.

حمایت مالی از نیروهای کاری خدماتی یک ضرورت است
 بر مبنای این گزارش کارکنان این صنعت به دلیل تعطیلی صنعت توریسم با مشکلات زیادی روبرو شده اند ولی اتحادیه هتل داران امارات طرح حمایت مالی از کارکنان، عدم اجرای طرح تعدیل نیرو و  توجه به رفاه و امنیت اقتصادی این گروه را در دستور کار خود قرار داد.

در این گزارش آمده است: «انتظار می رود در نیمه اول سال ۲۰۲۱ این صنعت همچنان با چالشهای زیادی روبرو باشد به همین دلیل حمایت از کارکنان این صنعت در اولویت است. از طرف دیگر باید زمینه ای برای حفظ سلامتی کارکنان هم فراهم شود زیرا فعالان این صنعت به شدت در معرض آسیب قرار دارند.»

اتحادیه هتل داران امارات در بخش دیگری از مسولیت اجتماعی خود به ارایه کمک مالی به دولت برای تامین واکسن مورد نیاز مردم هم اشاره کرد و نوشت:« امارات حجم زیادی واکسن خریداری کرده است و کشوری پیشگام در واکسیناسیون عمومی است. به همین دلیل انتظار می رود با سرعت بیشتری نسبت به دیگر کشورهای دنیا بتواند صنعت گردشگری را از سر بگیرد. از طرف دیگر اتحادیه هتل داران امارات در ساخت کارخانه های واکسن سازی در امارات سرمایه گذاری کرده است و امارات تولید واکسن سینوفارم چین و اسپوتنیک روسیه را در دستور کار دارد.»

کد خبر: ۷۴٬۱۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha