۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
قیمت تمام شده بالا؛ دلیل اصلی ریزش خریداران صنایع دستی
نماینده کمپین حمایت از صنایع دستی ایران مطرح کرد

قیمت تمام شده بالا؛ دلیل اصلی ریزش خریداران صنایع دستی

سیف الهی، نماینده کمپین حمایت از صنایع دستی ایران با اشاره به قیمت تمام شده بسیار بالای صنایع دستی، از ریزش مخاطبان و خریداران این تولیدات خبر داد.

به گزارش بازار، علی سیف الهی با اشاره به تنوع بسیار بالا صنایع دستی، مشکلات این هنرها را مشابه دانست و افزود: مشکلات ما ناظر بر مواد اولیه و فروش است و این معضلات به واقع در تمام زیر شاخه‌های هنرهای دستی وجود دارد.

وی ادامه داد: هنرهای چرمی و زیر شاخه‌های آن نیز از این مشکلات به دور نبوده‌اند.

سیف الهی گفت: در وضعیت اقتصادی کنونی قیمت مواد اولیه سه برابر شده است؛ مخاطبان ما مردم عادی جامعه هستند که قشر متوسط را تشکیل می‌دهند که حقوق‌های محدود دارند.

این هنرمند پیشکسوت نقاشی روی چرم افزود: با قیمت تمام شده صنایع دستی، خرید این محصولات برای مردم مشکل است.

سیف الهی خاطرنشان کرد: در گذشته چرم بز در هر پایه ۸ هزار تومان قیمت داشت که امروز به ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

سیدعباس شیردلی، پیشکسوت قلم زن در رابطه با اوضاع اقتصادی کشور در حوزه قلم زنی اظهار کرد: بعد از کرونا از هیچیک از هنرها حمایتی صورت نگرفت و لذا مشکلاتی پدید آمده است.

وی اصلی ترین مشکل را ناظر بر نوسانات ارز دانست و افزود: در این راستا قیمت مس از کیلویی ۸۰ هزار تومان به ۲۴۰ هزار تومان رسید که بزرگ ترین ضربه را به هنر زد.

شیردلی همچنین به از دست دادن بسیاری از بازارهای داخلی اشاره کرد و افزود: توریست‌های خارجی به کشور نمی‌آمدند و لذا تجارت مسکوت مانده بود و هیچ صادراتی نداشتیم.

وی گفت: مواد اولیه هم گران شد و بزرگ ترین ضربه بر پیکره صنایع دستی بود.

شیردلی با بیان اینکه بخش اعظم گرانی‌ها به سوء مدیریت و نبود مدیریت کلان باز می‌گردد، افزود: عرضه مس در داخل صورت می‌گیرد پس چرا قیمت آن بیش از ارزش جهانی مس شده است؟

وی با بیان اینکه مواد اولیه بی واسطه باید بدست هنرمند برسد، گفت: ما در این یکسال خود را یافتیم و خدا را شکر قلم زنی در حوزه آب نقره به سایر استان‌ها صادرات داریم.

در ادامه فیروز ناصری هرسینی، هنرمند پیشکسوت گلیم باف از استان کرمانشاه گفت: با اشاره به اینکه انسان و حیوان از چند هزار سال پیش انس و الفت داشته، گفت: وجه تمایز این انسان با حیوان مشغولیت به صنایع دستی بود که متاسفانه امروز مغفول مانده است.

ناصری هرسینی افزود: صنایع دستی دچار بحران و رکود شد و مواد اولیه رو به گرانی گذاشت و لذا بافندگان در رشته ما، تقلیل یافتند.

وی در عین حال کرونا را فرصتی برای تولید دانست و ابراز امیدواری کرد این بیماری هرچه سریع تر از میان برود و بهار صنایع دستی شروع شود.

ناصری هرسینی گفت: بحث ما صادرات است که مغفول مانده چراکه نگاه مدیریتی، شامل همه استان‌ها شده است چون وقتی مدیریت از بالا ضعیف باشد، به مدیران پایین دستی سرایت می‌کند.

وی با انتقاد از اینکه صنایع دستی هنوز برای مدیران جا نیفتاده است، ادامه داد: رهبری درباره صنایع دستی سخنان بسیاری فرمودند ولی در برنامه ششم مهارت آموزی را برای سال آخر گذاشته‌اند در حالیکه نگاه به درون باید در سال نخست به صنایع دستی پرداخته می‌شد.

در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی نیما ذاکری، نماینده کمپین حمایت از صنایع دستی ایران و هنرمند تولید کننده آثار چرمی گفت: بزرگ ترین مشکل عدم اجرای قانون حمایت از استاد کاران است که در مجلس هم تصویب شد.

وی با بیان اینکه تصور نمی‌کنم چنین قانون به دولت کنونی برسد، افزود: خداراشکر این دولت شانه خود را از اجرای همه قوانین خالی کرده است.

ذاکری اضافه کرد: نقدینگی در چرخه تولید ثابت نیست و لذا بیشتر کارگاه‌ها تعطیل و نیمه تعطیل هستند ولی متاسفانه بازپرداخت وام‌هایی که به ما دادند با دوران کرونا مصادف شد.

وی خاطرنشان کرد: بارها بانک مرکزی اعلام کرد در بازپرداخت این وام‌ها تجدید نظر می‌شوند ولی بانک‌ها فشار خود را چند برابر کردند و به ضامن‌ها هم فشار آوردند.

کد خبر: ۷۴٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha