۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵
افزایش بهای نفت در بازار آسیایی
در پایان معاملات امروز رقم خورد؛

افزایش بهای نفت در بازار آسیایی

با افزایش نگرانی‌ها درباره میزان عرضه نفت به بازار جهانی، بهای نفت در بازار معاملات نفتی هنگ کنگ از مرز ۶۰ دلار در هر بشکه گذشت.

به گزارش بازار، بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‌شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت) هم که برای ‌قیمت گذاری نفت مصرفی ‌آمریکا، به کار ‌برده می ‌شود برای تحویل در ماه مارس با دو و ۱۹ صدم درصد افزایش ‌نسبت به پایان ‌معاملات روز کاری ‌پیشین، به ۶۰ دلار و ۷۷ سنت رسید. از ۲۰ فوریه سال گذشته تاکنون سابقه نداشته است که بهای این شاخص نفتی تا این اندازه افزایش داشته باشد.

از سرگیری دور جدید خوشبینی‌ها در خصوص چشم انداز و سمت و سوی انداز اقتصاد جهان و افزایش امیدواری‌های ناشی از کارزار واکسیناسیون در برابر ویروس جدید کرونا؛ کووید-۱۹؛ ‌ و همچنین طرح بزرگ بازیابی تولید ناخالص داخلی و نجات اقتصادی آمریکا سه عامل اصلی در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی در معاملات امروز بوده اند. در معاملات الکترونیک بازار آسیا قیمت این شاخص نفتی در یک مقطع به هر بشکه ۶۰ دلار و ۷۷ سنت نیز رسید.

اعتبار برنامه بهبود اوضاع اقتصادی که دولت بایدن در نظر دارد از طریق ارائه مشوق‌های مالی شامل اعطای وام به شرکت‌های تولیدی - خدماتی آسیب دیده از کرونا و همچنین اعطای وجه نقد به خانوارها و مصرف کنندگان آمریکایی، به اجرا گذارد بالغ بر ۱۹۰۰ میلیارد دلار است.

طی هفته گذشته بهای نفت خام سبک ‌برنت (دریای شمال)، که ‌از آن به عنوان ‌یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‌ نفت داد و ستد شده در ‌بازار اروپا ‌استفاده می‌شود نیز از ۶۰ دلار در هر بشکه فراتر رفت. این دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‌نفت ‌خام سبک ‌برنت (دریای شمال) و ‌نفت خام سبک و شیرین شاخص ‌نیویورک، از اول امسال تاکنون بیش از ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.

اعلام عربستان سعودی که بعد از آمریکا و روسیه بزرگترین تولید کننده نفت و اولین صادر کننده نفت درجهان است، مبنی بر اینکه در ماه فوریه و مارس به طور داوطلبانه از میزان تولید نفت خود می‌کاهد نقش مهمی در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی داشته است.

واندا اینسایت کارشناس بازار انرژی در بازار بورس سنگاپور در این باره گفت: موج سرما در آمریکا و کاهش تولید نفت عربستان سعودی و قول‌هایی که دولت بایدن در خصوص اجرای طرح بزرگ بازیابی تولید ناخالص داخلی و نجات اقتصادی داده است نقش مهمی در افزایش قیمت نفت داشته است. اما عامل مهمتر همچنان ادامه بحران بهداشتی ناشی از شیوع بیماری همه گیر ناشی از ابتلا به ویروس جدید کرونا؛ کووید-۱۹؛ ‌ است که از چهار هفته پیش تاکنون روند آن بیشتر شده است.

کد خبر: ۷۴٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha