۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
۳ میلیون تن ذرت و سویا در حال ترخیص از گمرک است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

۳ میلیون تن ذرت و سویا در حال ترخیص از گمرک است

حجت الاسلام نقدعلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: در حال حاضر سه میلیون تن سویا و ذرت در بندر و گمرک داریم که تقریباً به شکل نسبتاً روانی در حال ترخیص هستند و تنها مشکل اصلی تخصیص ارز و نظارت بر توزیع است.

به گزارش بازار، سید جلال طیباً طیبا با اشاره به اینکه از تیرماه سال جاری ارز یورو در اختیار وارد کنندگان نهاده های دامی قرار نگرفته است، اظهار کرد: بانک مرکزی برای اینکه بتواند بخشی از نیاز وارد کنندگان را تأمین کند، پیشنهاد داد ریال عمان یا دینار عراق یا بن کره تخصیص دهد.

وی افزود: وارد کنندگانی که کالاهایشان در گمرک چند ماه منتظر تخصیص ارز بود، به ناچار قبول کردند ریال عمران را دریافت کنند و از تیر ماه تا شهریور ماه مبالغی به وارد کنندگان داده شد. در اتحادیه نهاده های دامی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای نهاده های دامی هنوز بلاتکلیف باقی مانده است. متأسفانه بانک مرکزی عمان اجازه جابه‌جایی این پول را به وارد کنندگان ایرانی نمی دهند و بنابراین نمی توانیم به حساب ذینفع خود در اروپا ریال را تبدیل به یورو کنیم.

عضو هیئت مدیره وارد کنندگان نهاده های دامم و طیور به ضررهای زیادی که وارد کنندگان وارد شده است اشاره و بیان کرد: علاوه بر اینکه باید هزینه ای هم بابت تبدیل پول از ریال ایران به ریال عمان و سپس به دلار پرداخت می کنیم، کشور عمان هم شرط کرده است وارد کنندگان ایرانی باید با شرکتی عمانی قرار داد ببندند و سودی هم به این شرکت پرداخت کنند.

وی ادامه داد: با همه این تفاسیر، وارد کنندگان چون داشتند هزینه های انبارداری پرداخت می کردند و بار آن‌ها نیز در حال فاسد شدن بود، این شرایط را پذیرفتند اما با این وجود هنوز اتفاقی نیافتاده است. بارها با اتحادیه و بانک مرکزی مکاتبه کرده ایم و تا به امروز پذیرفته اند تنها بخش کوچکی از محصولات وارد شود و این در حالی است که قیمت ذرت چند ماه ۲۱۷ یورو بود اما ذرت جهانی ۲۸۰ یورو شده است.

حجت الاسلام محمد تقی نقد علی در ادامه با اشاره به اینکه رقم ۱۰۰ میلیون دلار برای نهاده های دامی در عمان بلوکه شده است، گفت: با وزارت جهاد کشاورزی ارتباط گرفتم و این وزارت خانه اعلام آمادگی کرد وارد کنندگان به هرکدام از وزارت خانه های جهاد یا صمت و یا بانک مرکزی مراجعه کنند می توانند ارز خود را به یورو تبدیل کنند.

وی در عین حال تصریح کرد: حتی اگر امروز ارز مورد نیاز وارد کنندگان تأمین شد، خسارتی که به این عزیزان وارد شده است را نمی توان جبران کرد زیرا بیش از هشت ماه محصولات آن‌ها بلوکه مانده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لیستی ۴۰ نفره از طلبکارانی که ارز آن‌ها در عمان باقی مانده است، گفت: به جز حدود ۱۰ نفر با کسی دیگر برای تبدیل ارز تماس گرفته نشده است.

وی ضمن اشاره به تماس خود با گمرک امام خمینی گفت: میزان واردات کالاهای اساسی و نهاده های سال جاری با سال گذشته برابری می کند اما نسبت به بلند مدت واردات بیشتری صورت گرفته است. در حال حاضر سه میلیون تن سویا و ذرت در بندر و گمرک داریم که تقریباً به شکل نسبتاً روانی در حال ترخیص هستند و تنها مشکل اصلی تخصیص ارز و نظارت بر توزیع است.

کد خبر: ۷۴٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha