۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
«تومان» متوقف شد؛ آزمون و خطا اینبار با «کُرور»
گزارش بازار از روند پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی در کرج؛

«تومان» متوقف شد؛ آزمون و خطا اینبار با «کُرور»

کرج- پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی در کرج از دو سال قبل با اپلیکیشن «تومان» کلید خورد اما فقط تعدادی از رانندگان استقبال کردند و در حالی که با شیوع کرونا انتظار می رفت استفاده از آن عمومی شود اما به گفته برخی رانندگان تاکسیرانی بر استفاده نکردن از «تومان» تاکید کرده و از رونمایی اپلیکیشن جدیدی به نام «کرور» سخن به میان آمده است.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی در کلانشهر کرج از حدود دو سال قبل با اپلیکیشن «تومان» آغاز شد و اندک خودروهای تاکسی از این نرم افزار استقبال و بارکد آن را برای اسکن، داخل خودرو نصب کردند.

این طرح و نرم افزار به دلیل مشکلات و درگیری هایی که گاها" سر مبلغ و کم و زیاد کرایه بین راننده و مسافر ایجاد می شد و همچنین پیشروی کلی به سمت و سوی پرداخت های الکترونیکی ایجاد شد اما با شیوع کرونا از بهمن ماه گذشته، انتظار می رفت استفاده از این نرم افزار و پرداخت الکترونیکی کرایه گسترده تر و الزامی شود.

اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و اکنون تنها جایی که شهروندان مجبور به پرداخت و دریافت اسکناس هستند، تاکسی ها هستند که در این شرایط می توان گفت، کوتاهی بزرگ و غفلت از سلامت مردم در مقابل کروناست. از طرفی نیز برخی رانندگان که از اپلیکیشن «تومان» برای دریافت کرایه استفاده می کردند اظهار می کنند، تاکسیرانی به آنها تاکید کرده که از این نرم افزار استفاده نکنند

علاوه بر بحث سلامت شهروندان با توجه به اینکه بانک مرکزی هر ساله بخشی از اسکناس ها را از رده خارج و اسکناس های جدید چاپ می کند، هزینه هنگفتی در این مسیر بکه کشور تحمیل می شود که سرمایه ملی را اتلاف می کند.

برای عدم استفاده از اپلیکیشن «تومان» ابلاغی نداشتیم
در پیگیری این موضوع توسط خبرنگار بازار، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج گفت: از سال گذشته اجرای طرح پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی ها در دستور کار شهرداری کرج قرار گرفت و به تصویب شورای شهر رسید و مقرر بود از آذر ۹۸ این طرح اجرا شود.

«محمد یساولی» با بیان اینکه بخشی از کار هم انجام شده بود، افزود: به دلیل موانع و مشکلاتی این طرح تاکنون اجرایی نشده است.

یساولی با تاکید بر اینکه افراد خانواده خود ما نیز مثل دیگر شهروندان از تاکسی استفاده می کنند و برای سلامت خانواده و تک تک شهروندان نگران هستیم، اظهار کرد: اجرای طرح پرداخت الکترونیکی از دغدغه های جدی ما بوده که پیگیر این مسئله هستیم و به زودی این طرح اجرا می شود.

وی در خصوص اظهارات راننده های تاکسی مبنی بر عدم استفاده از برنامه «تومان» اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: ما چنین ابلاغی به رانندگان نداشتیم.

ایجاد یک کیف پول مشترک که با هر برنامه ای بتوان کرایه را پرداخت کرد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج نیز ضمن اظهار بی اطلاعی از ممنوع شدن فعالیت تاکسی داران برای استفاده از اپلیکیشن «تومان» گفت: این اپلیکیشن یک سری محدودیت هایی داشت که حتما باید آن را روی گوشی های خود نصب می کردند و با توجه به اینکه شهروندان برای پرداخت های مالی خود کیف پول الکترونیک متعدد و مختلفی روی گوشی نصب داشتند افزودن این برنامه هم افزودن باری برای مسافران بود.

«محمدرضا احمدی نژاد» با بیان اینکه می خواستیم یک کیف پول مشترک ایجاد کنیم که با هر کیف پول و برنامه ای بتوان پرداخت کرایه تاکسی را هم انجام داد، افزود: مجوز این طرح را گرفته و زیرساخت ها را هم برای فاز اول و برای تحت پوشش قراردادن هزار و ۵۰۰ دستگاه آماده کردیم.

احمدی نژاد گفت: اما دستورالعمل های پرداخت الکترونیکی به صورت آنلاین و آفلاین توسط بانک مرکزی کشور عوض شد و بهره برداری از سیستم را به تعویق انداخت. مقرر بود ۱۵ آبان سیستم «کرور» را رونمایی کنیم که با همه کیف های پول منجمله «تومان» بتوان پرداخت کرد و در نتیجه نیاز نیست اپلیکیشن خاصی را فقط برای پرداخت پول تاکسی نصب کرد.

شهرداری ذینفع و بهره بردار از طرح نیست
وی اظهار کرد: امیدواریم در چند روز آینده مشکلاتی که در خصوص اصلاح نرم افزار و نحوه تبادل بانکی وجود داشت توسط سازمان فاوا شهرداری کرج حل شود تا قبل از سال جدید رونمایی کامل این طرح برای هزار و ۵۰۰ دستگاه را انجام دهیم و طبق برنامه ریزی سال آینده برای ۶ هزار دستگاه تاکسی درون شهری توسعه دهیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج در خصوص فرآیند سیستم «کرور»  گفت: با اجرای این طرح بک کد الکترونیک در داخل تاکسی ها تعبیه می شود که مسافران با هر کیف پولی که در گوشی هوشمند خود نصب دارند، می توانند با اسکن کردن کد، کرایه تاکسی را پرداخت کنند.

احمدی نژاد در پاسخ به این پرسش که شهرداری در اجرای این طرح ذینفع خواهد بود یا خیر، تاکید کرد: این اقدام شهرداری صرفا" جنبه خدماتی دارد و هیچ سود و بهره برداری از اجرای این طرح ندارد و کرایه تاکسی مستقیم به حساب راننده واریز می شود.

بانک مرکزی کاری که باید در کُلیَت کیف پول انجام می داد نداد
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج هم در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در پرداخت الکترونیک کرایه های تاکسی مدتها بود که برنامه های زیادی ارائه شده بود اما به دلایل مختلف اعم از نحوه تسویه حساب با تاکسی داران و غیره جا نیفتاده بود تا اینکه به دلیل شیوع کرونا همه مجبور شدند این کار را انجام دهند اما شرکت های مرتبط  در این زمینه بضاعت داشتند.

محمود دهقان با بیان اینکه در کرج هم قبل از کرونا برای اجرای این کار پیش بینی هایی کرده بودیم، افزود: این مباحث از نظر الکترونیک کار بزرگی است اما زیرساخت ها، بحث پرداخت مردم و اعتبار و اینکه خلق پول اتفاق نیفتد مواردی بود که لازم بود شهرداری فکر جدی در این زمینه بکند.

دهقان با اشاره به اینکه تهران، قم، مشهد و برخی شهرهای دیگر در این زمینه اقدام کردند، افزود: اما اینکار را به یک شرکت نسپردند که بعدها مشکلاتی بروز کند که نتوان جوابگوی آن شد. لذا در کرج هم کاری را شروع کردیم که مقرر بود دو ماه قبل این طرح اجرا و شروع شود اما متاسفانه کاری را که بانک مرکزی باید در کُلیُت کیف پول انجام می داد نداد.

صدور دستورالعمل جامع بانک مرکزی برای اجرای پرداخت الکترونیکی کرایه های تاکسی
وی گفت: بانک مرکزی دستورالعمل جدیدی را اوایل دی ماه امسال صادر کرد که نهایتا" اواخر دی ماه وارد بحث پرداخت های خرد و کیف پول شد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج با اشاره به پرداخت های آنلاین و شاپرک گفت: بانک ها، کارت های اعتباری و هر نوع پرداخت الکترونیکی که انجام می شود، همه اینها تحت مدیریت سامانه بالادستی در بانک مرکزی هستند، تا در بحث سیاست های کلان و پرداخت ها اتفاقی نیفتد.

دهقان با بیان اینکه در بحث کیف پول بانک مرکزی دستورالعمل جامعی نداشت و اگر وجود داشت هم به صورت موردی بود، گفت: این اواخر بانک مرکزی در این مورد دستور العمل جامعی صادر کرد که کاری که ما انجام دادیم تحت الشعاع آن قرار گرفت. پیمانکاری که در حال پیگیری و اجرای روند کار بود مجبور به تغییرات عمده ای شد و اجرای طرح «کرور» به تعویق افتاد.

نیمه اول اسفند پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی
وی اظهار کرد: از جانب بانک مرکزی قول داده شده هفته اول اسفندماه فاز یک این کار انجام و امیدواریم قبل از نیمه اسفند بتوانیم پایلوت طرح را با تحت پوشش قرار دادن هزار و ۵۰۰ تاکسی اجرا کنیم.

دهقان در پاسخ به این پرسش که آیا در مورد اپلیکیشن «تومان» شهرداری کرج قراردادی منعقد کرده بوده یا خیر، گفت: ما قراردادی با هیچ شرکتی تا پیش از این نداشتیم و احتمالا خود شرکت با تاکسی دارها به توافق رسیده و این طرح را اجرا کردند.

وی با بیان اینکه فقط تومان نیست و شرکت های دیگر هم در این زمینه فعال بودند، گفت: در بحث های قانونی اگر وارد می شدیم باید وارد تعهدات مالی می شدیم. این نبود که پرداختی انجام شود و به حساب راننده واریز نشود. پرداخت های الکترونیکی بحث های جدی امنیتی دارد و در حد موردی خوب است اما در حد کلان، نمی توان از کنار تسویه حساب های روز و غیره به راحتی گذشت و باید به صورت اساسی حل و در این زمینه به صورت یکپارچه اجرا شود.

رئیس فاوا شهرداری کرج با اشاره به اینکه هر یک از مردم سامانه های مختلفی مانند آپ، ایوا و غیره را به صورت سلیقه ای در گوشی های خود دارند، تاکید کرد: اگر سامانه شهری ایجاد شود نباید مردم را مجبور به استفاده از ابزار و اپلیکیشن جدید کنیم بلکه باید این شرایط وجود داشته باشد که مردم به اختیار و از کیف دلخواه خود استفاده کنند.

دهقان افزود: این طرح فقط منوط به پرداخت های تاکسی نیست بحث پول خرد مطالبه ای است که باید در همه امور شهر، از نانوایی ها گرفته تا دیگر خدمات هم به صورت یکپارچه انجام شود.

کد خبر: ۷۴٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha