۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
آثار همه گیری کرونا در عرصه اجتماعی-اقتصادی| کارکرد فضای مجازی مثبت است؟
گلوبال تایمز بررسی کرد

آثار همه گیری کرونا در عرصه اجتماعی-اقتصادی| کارکرد فضای مجازی مثبت است؟

اینترنت از طریق ارتباطات فوری به حفظ روابط بین فردی کمک می کند، اما به دلیل تأثیرات منفی موانعی در درک متقابل ایجاد می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «ژائو لینگیو» با عنوان «آیا اینترنت در طی همه گیری مردم را به هم نزدیک می کند؟» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

از آنجا که بیماری همه گیر کرونا همه دنیا را فرا گرفته، کنترل ارتباطات رو در رو به علت لزوم اقدامات پیشگیری سخت شده است. در این دوره با توجه به فاصله فیزیکی، اینترنت نقش اساسی در برقراری ارتباط دارد و باید به نقش اینترنت در روابط بین فردی فکر کرد.

از یک طرف، اینترنت به عنوان بستری کم هزینه اما کارآمد برای حفظ و توسعه ارتباطات عمل می کند. از طرف دیگر اینترنت یک فضای پر از اطلاعات پراکنده است، بنابراین جزئیات اطلاعات قابل دسترسی برای شخص، درک یک تصویر کلی از شخص یا واقعه درگیر را دشوار می کند.

از آنجا که بیماری همه گیر کووید ۱۹، فاصله اجتماعی را به یک ضرورت تبدیل کرده، اینترنت با ارتباطات فوری مردم را از نزدیک به هم متصل می کند، اما به دلیل حجم عظیم اطلاعات و ابهام در حقیقت، درک متقابل را نیز تضعیف می کند.

در طی همه گیری، تغییرات بزرگی در معاشرت مبتنی بر اینترنت رخ داده و انواع جدیدی از فعالیت های اجتماعی یکی پس از دیگری ظهور کرده اند. علاوه بر این کلمات، عکس ها و فیلم های واقعی در اینترنت نشان می دهد که چگونه افراد از هر طیف زندگی با COVID-۱۹ می جنگند. اینترنت فرصت هایی را برای ابراز احساسات و ایجاد همدلی قوی در اختیار مردم قرار می دهد که باعث نزدیک شدن مردم در اوقات سخت می شود.

اما به طور فزاینده ای مشهود است که بازخوردهای مثبت درباره اینترنت امروزه تحت تأثیر تأثیرات منفی آن قرار می گیرد. اول اینکه در فضای مجازی از حق آزادی بیان سوء استفاده می شود. کاربران با هویت ناشناس، اینترنت را زمین بازی خود می دانند و علیه افراد بی گناه خشونت کلامی دارند.

در طی بیماری همه گیر، وقتی تصاویر یا کلیپی در معرض دید عموم قرار می گیرد، گمانه زنی های مختلف و شایعات مخرب درباره آن، به صورت آنلاین ادامه می یابد. سپس شهروندان به عنوان محافظ اخلاق آماده قضاوت و انتقاد از آنها هستند و اینگونه است که قلدری سایبری اتفاق می افتد.

دوم، رسانه های اجتماعی مبتنی بر اینترنت به دلیل احساس ضرر ناشی از مقایسه خود با دیگران، به تدریج اضطراب اجتماعی را تشدید می کنند. عملکردهای متنوع شبکه های اجتماعی مانند نظرات و بازتوییت مجدد مردم را قادر می سازد از قرار گرفتن در مرکز توجه در فضای مجازی لذت ببرند.

با این حال، کاربران نیز از این عملکردها رنج می برند. در مقایسه با دوستان محبوب آنها ممکن است پس از به اشتراک گذاشتن کلمات ظریف، عکس ها یا فیلم های ظریف خود در اینترنت، هنگام دریافت لایک یا نظر احساس اضطراب و حتی تحقیر کنند. در نتیجه آنها ممکن است نتیجه بگیرند که هیچ کس آنها را درک نمی کند و اهمیتی ندارند و احساس ضرر باعث می شود کاربران به صورت آنلاین برای دیگران غیرقابل دسترسی شوند.

سوم، کاربران در تشخیص اطلاعات درست و نادرست در اینترنت صبر و شکیبایی خود را از دست می دهند. اشتراک منابع و خدمات کاربر محور که با اینترنت مشخص می شود، هر یک از افراد را در معرض انبوهی از اطلاعات قرار می دهد، اما اطلاعات ناقص و پیام های متناسب معمولاً منجر به اطاعت کورکورانه، سوء تفاهم و حتی خودآزمایی می شود. بسیاری از اطلاعات نادرست پیرامون COVID-۱۹ منتشر شده است. بی اعتمادی احتمالاً باعث ایجاد ناامنی می شود.

سرانجام اینکه به نظر می رسد حقیقت در اینترنت از احساسات اهمیت کمتری دارد. کاربران اینترنتی ترجیح می دهند احساسات خود را نسبت به شخص یا واقعه نشان دهند تا اینکه ابتدا شواهد یا جزئیات را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند. بدون هیچ مدرک علمی جدی، شایعات در مورد منشا ویروس کرونا در اینترنت پخش می شود، بنابراین احساسات منفی برانگیخته شده توسط شایعات در فضای مجازی در حال افزایش است. بنابراین، شکاف روزافزون در میان کشورها به درک متقابل آسیب می رساند و فاصله بین ملت ها را افزایش می دهد.

چگونگی تأثیر اینترنت بر روابط بین مردم در طی همه گیری، به استفاده از اینترنت مربوط می شود. اگرچه اینترنت از طریق ارتباطات فوری به حفظ روابط بین فردی کمک می کند، اما به دلیل تأثیرات منفی آن، موانعی در درک متقابل ایجاد می کند. جهت استفاده کامل از اینترنت برای افزایش درک متقابل، فقط باید حقیقت را گفت اگرچه اطمینان از صحت آن آسان نیست.

کد خبر: ۷۴٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha