۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
کام تلخ قنادان مشهدی از توزیع شکر/ نرخ شیرینی ثابت می‌ماند
شکر در خانه و قنادان گرد ایران می گردند

کام تلخ قنادان مشهدی از توزیع شکر/ نرخ شیرینی ثابت می‌ماند

مشهد- شکر جزو اقلامی است که تأمین و نرخ‌گذاری آن با نظارت دولت انجام می‌شود و شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران هرماه بر اساس مبلغ پرداختی اتحادیه‌ها به آن شرکت، حواله شکر را صادر و کالا را توزیع می‌کند اما تا این سهمیه به دست قنادان و صنف شیرینی سازان مشهد می‌رسد به قول مسئولان باید از هفت‌خوان رستم گذشت.

به گزارش خبرنگار بازار؛ کمبود شکر طی ماه گذشته درحالی است که تولیدکنندگان شیرینی دغدغه شب عید را دارند و بسیاری از قنادان مشهدی را نگران کرده است.

در این رابطه یکی از تولیدکنندگان شیرینی با انتقاد از نبود شکر و توقف عرضه به بازار بیان می‌کند: درگذشته از زمانی که درخواست خود را به اتحادیه تحویل می‌دادیم سه روز بعد سهمیه شکر را تحویل می‌گرفتیم اما الآن حدود یک ماه است که در بهمن‌ماه هزینه شکر را به اتحادیه پرداخت و باگذشت یک ماه هنوز شکری به دستمان نرسیده است.

علی صاحب این کارگاه تولیدی که حاضر به نوشتار فامیلش در گزارش نیست ابراز می‌کند: قیمت هر کیلو شکر به نرخ اتحادیه چهار هزار و ۵۰۰ تومان است اما از ماه گذشته تاکنون مجبور شدیم تا شکر موردنیاز را از شهرهای کوچک و اطراف مشهد به قیمت بالاتری خریداری کنیم.

وی بابیان اینکه عده‌ای شکر را احتکار می‌کنند، افزود: در حال حاضر برخی فروشندگان قیمت ۱۳ هزارتومانی را برای فروش یک کیلو شکر در بازار پیشنهاد می‌دهند که به هیچ وجهه قابل توجیه نیست اما برای جلوگیری از تعطیلی کارگاه و رفع نیاز های مشتری برخی اوقات مجبور به زیر بار رفتن این قیمت ها هستیم.

صاحب این کارگاه تولیدی با بیان اینکه متاسفانه هر زمان جنسی گران شود بازار سیاه نیز فعال می شود، افزود:در این میان دود احتکار فقط به چشم تولید کننده و مصرف کننده می رود.

مواد اولیه گران شده است

یکی از تولیدکنندگان دیگر مشهدی نیز در این رابطه به خبرنگار بازار می‌گوید: در حال حاضر خمیرمایه در بازار بسیار کمیاب شده است.

این تولیدکننده ابراز می‌کند: متأسفانه کاکائو از کیلویی ۳۶ هزار تومان به ۸۴ هزار تومان رسیده است و پودر نارگیل کیلویی ۲۱ هزار تومن به قیمت ۵۶ هزار تومان در بازار رسیده است و لذا با توجه به افزایش قیمت‌ها و دستمزدها و هم‌چنین اجاره کارگاه نرخ شیرینی با این وضعیت منطقی نیست و درنهایت سودی برای تولیدکننده ندارد.

پروسه تأمین شکر طولانی است

در این رابطه مهدی قربان زاده نائب رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان مشهد مقدس در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: از هنگامی‌که تأمین شکر و دریافت حواله در استان تهران متمرکز شده است لذا پروسه دریافت شکر بسیاری زمان‌بر است.

وی در این رابطه توضیح داد: برای دریافت سهمیه باید به تهران مراجعه کرد و لذا از زمانی که پول واریز می‌شود و تا هنگامی‌که به کارخانه برای دریافت شکر معرفی می‌شویم زمان بسیاری صرف می‌شود.

وی بابیان اینکه استان خراسان رضوی دارای کارخانه‌های تولید شکر است اما ما باید شکر مصرفی را از کارخانه هفت‌تپه خوزستان تحویل بگیریم بیان کرد: عجیب اینجاست که حواله استان کرمانشاه را برای دریافت شکر از کارخانه قند چناران در ۷۰ کیلومتری مشهد صادر می‌کنند اما سهمیه استان خراسان رضوی را برای استان خوزستان و کارخانه هفت‌تپه صادر می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه این اقدام قیمت حمل بار را نیز افزایش می‌دهد و لذا نیاز به تغییر سازوکار دارد.

تحویل سهمیه بهمن در اسفند

قربان زاده در خصوص نیاز قنادان برای مصرف شب عید نیز اظهار کرد: به‌طورمعمول اسفندماه یکی از ماه‌های پرمصرف شکر برای قنادان است که متأسفانه در حال حاضر با کمبود روبرو هستیم.

وی بابیان اینکه از سهمیه ۱۵۰۰ تنی تنها ۵۰۰ تن تاکنون اختصاص‌یافته است، ادامه می‌دهد: این در حالی است که حدود یک ماه و نیم پیش حواله را تحویل دادیم و ۱۵ روز پیش نیز پول آن را واریز کردیم اما نخستین محموله تازه به دست ما رسیده است.

وی در پاسخ به خبرنگار بازار مبنی بر اینکه آیا قیمت نرخ شیرینی در ایام نوروز امسال گران خواهد شد یا خیر نیز پاسخ داد: امسال افزایش قیمت نخواهیم داشت.

کد خبر: ۷٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha