۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
یکسال تنفس اجبار| نقره‌داغ ثروتمندان به ۱۴۰۱ موکول شد
نگاهی به مسیر دریافت مالیات از خانه‌های خالی؛

یکسال تنفس اجبار| نقره‌داغ ثروتمندان به ۱۴۰۱ موکول شد

خاندوزی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است وصول درآمد مالیات بر خانه های خالی، به سال۱۴۰۱ موکول خواهد شد.

به گزارش بازار، احسان خاندوزی به تشریح جایگاه لوایح مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: به نظر مجلس وصولی های مالیاتی بر خانه های خالی حداقلی بود و نشان از این داشت که شاید عزم جدی برای دنبال کردن این قانون نباشد و لذا در کمیسیون تلفیق این عدد به ۱۰برابر افزایش پیدا کرد.

وی اظهار کرد: بعد از ابلاغ قانون باید سه ماه برای خوداظهاری مردم در نظر گرفته شود که به اوایل سال ۱۴۰۰ می رسیم و پس از آن اگر خانه ای در طول یکسال بیش از ۴ ماه خالی بماند، مشمول مالیات بر خانه های خالی می شود.

خاندوزی با اشاره به اینکه بر اساس نظر سازمان امور مالیاتی شایسته است در سال اول اجرای قانون، زمان را برای شناسایی این خانه ها صرف کنیم، ادامه داد: عملا وصول درآمد به ۱۴۰۱ موکول خواهد شد و لذا مجلس با عدد ۲ هزار میلیارد تومان به عنوان درآمد سال اول اجرای قانون موافقت کرد.

این نماینده مجلس گفت: در لایحه اول _نخستین لایحه برای بودجه ۱۴۰۰ که بدست مجلس رسید_ شاهد نزول نسبت به سال های گذشته بودیم و با کاهش سهم مالیات در کل هزینه ها مواجه شدیم.

خاندوزی در عین حال گفت: گرچه رشد ۲۱ درصدی برای خود درآمدهای مالیاتی دیده شده بود ولی چون کل هزینه های دولت با سرعت بالاتری افزایش پیدا کرده بود، نسبت به درآمد مالیات، به کلِ هزینه ها دچار کاهش شد.

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق تلاش کرد با ۵۵ هزار میلیارد تومان افزایش درآمدهای مالیاتی تا حدی این نقصان را جبران کند اما اساسا لوایح بودجه مکانی برای قانون گذاری دائمی در حوزه مالیات نیستند.

خاندوزی با انتقاد از عدم ارسال لوایح دائمی مالیاتی از سوی دولت که سنگ بنای پایه های مالیاتی هستند، گفت: ظهور این نقطه ضعف فقط در قانون بودجه دیده شده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بخشی دیگر از مصاحبه، با اشاره به اینکه عزم مجلس برای دریافت مالیات بر عایدی جدی است، اظهار کرد: یکی از دو طرح مربوط به این مهم، به صحن ارسال شده است و احتمالا بعد از بودجه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

خاندوزی مالیات بر درآمد را نیز نیازمند هم افزایی ساختاری عنوان کرد و گفت: اطلاعات اقتصادی باید در دست باشد که درآمد و هزینه های خانوار را شناسایی نماید که مقدمات اجرایی بسیاری را برای تحقق می طلبد و در دستور کار سال آتی کمیسیون خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: پیشرفت سامانه املاک و اسکان بسیار کند است و با توجه به زمان بر بودن مصوبه مجلس و صرف زمان برای آماده سازی سامانه و نیز گذر ۴۰ روزه از ابلاغ رسمی رئیس جمهور اما سامانه آمادگی کامل ندارد و داده های موجود کمتر از حد انتظار است و حتی توان مراجعه تعداد زیادی از کاربران وجود ندارد.

خاندوزی همچنین کار را در راستای مالیات بر عایدی پیشرفته تر توصیف کرد و گفت: در زمینه معاملات املاک و خودرو و تراکنش های بانکی، اطلاعات بصورت مستمر به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود.

کد خبر: ۷۳٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha