۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
توسعه شرکت‌های بزرگ، راهبرد اصلی وزارت صمت
معاون طرح و برنامه وزارت صمت عنوان کرد

توسعه شرکت‌های بزرگ، راهبرد اصلی وزارت صمت

زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: توسعه شرکت‌های بزرگ مقیاس که راهبرد اصلی وزارت صمت است، منجر به بزرگ تر شدن اقتصاد کشور خواهد شد.

به گزارش بازار، سعید زرندی در بیست و سومین آیین تجلیل از صد شرکت بزرگ ایران که در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد افزود: این سوال که باید به شرکت‌های بزرگ توجه شود یا شرکت‌های کوچک و متوسط؟ سوالی انحرافی است چراکه هر دو این بخش‌ها مهم است و باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در طول سال‌های گذشته نتوانسته ایم شرکت‌های بین المللی در مقیاس جهانی ایجاد کنیم، اما تاسیس این شرکتها، می‌تواند جزو افق‌های برنامه هفتم توسعه کشور باشد، اما اگر جهت ما این باشد باید نگاهمان را عوض کنیم.

معاون وزیر صمت گفت: مدلی که برای توسعه صنعتی کشور در وزارت صمت در نظر گرفته شده، توسعه اقتصادی و صنعتی مبتنی بر شرکت‌های بزرگ است و امروز ۱۱ شرکت وابسته به این وزارتخانه ارزشی معادل هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان دارند که معادل یک چهارم ارزش بورس ایران است.

وی با انتقاد از برخی سیاست‌ها و مقررات افزود: از سویی به دولت، بخش‌های موسوم به خصولتی و بانک‌ها را نمی‌دهیم و از سوی دیگر بازارهای موازی تولید جذابیت بیشتری دارند و طبیعی است که جریان سرمایه به سوی تولید نخواهد آمد.

زرندی ادامه داد: از ۱۰۰ شرکت بزرگ اقتصادی کشور در حوزه تولید و همچنین دیگر بخش‌ها دعوت می‌کنیم در فرصت‌های سرمایه گذاری کشور و از جمله ساخت داخل کردن ۲۰۰ کالایی که بیشترین حجم واردات ما را شکل می‌دهد سرمایه گذاری کنند.

وی ایجاد ۱۰ شرکت یک میلیارد دلاری را که حدود ۴۰ درصد سرمایه آن توسط کارآفرینان و بقیه از بازار سرمایه تامین خواهد شد امری ضروری در اقتصاد دانست و افزود: از همه سه هزار شرکتی که بیش از ۱۰۰ پرسنل دارند حمایت و دعوت می‌کنیم تا در بازار سرمایه بطور شفاف حضور داشته باشند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت با اشاره به مصوبه سران قوا در مورد معافیت مالیاتی قبل سال جاری شرکت‌هایی که در طول سال ۱۳۹۹ وارد بازار سرمایه شوند گفت: طبق این مصوبه، اگر شرکت‌ها در سال جاری وارد بورس شوند سازمان امور مالیاتی، با مالیات‌های سال‌های قبل آن‌ها کاری ندارد و در نتیجه این مصوبه امروز بیش از یکصد شرکت متقاضی ورود به بازار سرمایه هستند.

وی در خصوص امتیازاتی که قرار است به ۱۰۰ شرکت بزرگ کشور داده شود نیز گفت: به دولت پیشنهاد داده ایم که شیوه تامین مالی این شرکت‌ها از بازار سرمایه با مدل جدید رنکینگ و رتبه بندی تغییر کرده و این شرکت‌ها بتوانند اوراق تامین مالی خود را بدون نیاز به ضامن منتشر سازند و با این مصوبه دولت، در حالیکه سال قبل تنها ۲ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شده بود این رقم تاکنون به ۸ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است و امیدواریم تا پایان سال ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق با اعتبار خود شرکت‌ها در بازار سرمایه منتشر شود.

زرندی افزود: ۳۱۹ شرکت برتر کشور در ۱۰ ماه گذشته ۲۰ درصد تولید کل کشور را داشتند و ۸۶ شرکت موجود در این فهرست ۵۰۰ شرکتی، در حوزه تولیدات بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشتند.

به گفته این مسئول بزودی شاهد اثرات مثبت در حوزه تولید خواهیم بود و امیدواریم سال ۹۹ با اتفاقات مثبتی در حوزه تولید به پایان برسد.

وی وجود مشکلات متعدد در سر راه تولید را ناشی از تحریم‌هایی دانست که از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و افزود: اگر نتوانیم به سمت توسعه سرمایه گذاری برویم آینده تولید در کشور به خطر می‌افتد چراکه نرخ تشکیل سرمایه با توجه به تورم در کشور، روندی منفی پیدا کرده است و درحالیکه هدف ما در دهه ۹۰ رشد متوسط ۸ درصدی بوده این رشد در حال حاضر حدود ۱/۲ درصد است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، شرکت‌های بزرگ را لکوموتیو اقتصاد هر کشوری دانست و گفت: صنایع کوچک و متوسط هم برای تکمیل زنجیره‌های تولید تا توزیع برای اقتصادها ضروری است.

وی نوآوری، اشتغال و ارتقای بهره وری را از نتایج توسعه شرکت‌های بزرگ دانست و افزود: گرچه نرخ اشتغال در واحدهای کوچک و متوسط بیشتر است، اما پایداری اشتغال در شرکت‌های بزرگ مقیاس بیشتر و بالاتر است.

کد خبر: ۷۳٬۸۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha