۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶
ابتلای ۴ آمریکایی به کرونا پس از تزریق واکسن| واکسن‌ها تا چه حد موثرند؟

ابتلای ۴ آمریکایی به کرونا پس از تزریق واکسن| واکسن‌ها تا چه حد موثرند؟

درباره واکسن و تاثیرات آن از نظر ابتلا و ایمنی در برابر کرونا هنوز نتایج قطعی اعلام نشده و بیشترین تاثیرگذاری ها تا ۹۵ درصد اعلام شده است و نه بیشتر.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، در آمریکا حداقل چهار نفر در اورگان پس از دریافت دو دوز واکسن کرونا، آزمایش ابتلای آن ها به کرونا مثبت شده است.

ابتلای این چهار شهروند آمریکایی به کرونا پس از تزریق واکسن کرونا به تائید سازمان بهداشت جهانی نیز رسیده است و این سازمان اعلام کرده که تائید این افراد به صورت موارد خفیف و یا بدون علامت بوده است.

مقامات محلی اورگان نیز گفته اند که در تلاش برای تحقیقات بیشتر پیرامون منشا ویروس کرونا در این بیماران هستند تا نسبت به عدم جهش و یا نوع تغییرات ژنتیکی احتمالی اطلاعات بیشتری بدست آورند.

با این حال گفته شده ابتلای  این افراد به کرونا پس از تزریق واکسن از موارد بسیار نادر به شمار می رود.

سازمان بهداشت جهانی در عین حال افزوده است که عدم تشدید بیماری در افرادی که واکسن را دریافت کرده و نتیجه آزمایش آن ها نیز مثبت بوده، نشان دهنده آن است که واکسن توانسته از تشدید بیماری و وخامت حال آن ها جلوگیری کند.

درباره واکسن و تاثیرات آن از نظر ابتلا و ایمنی در برابر کرونا هنوز نتایج قطعی اعلام نشده و بیشترین تاثیرگذاری ها تا ۹۵ درصد اعلام شده است و نه بیشتر. همین موضوع باعث شده تا موارد ابتلا به کرونا پس از تزریق واکسن به عنوان موارد نادر و استثنا در نظر گرفته شود که به اعتقاد کارشناسان بهداشتی و ویروس شناسی چندان عجیب نیست.

حتی گفته شده که تا سه ماه پس از تزریق واکسن کرونا نیازی به قرنطینه اجباری افراد نیست، اگرچه همچنان استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی استاندارد توصیه شده است.

به طور کلی موضوع ابتلا به کرونا پس از تزریق واکسن همواره از نگرانی های عمده مقامات و کارشناسان بهداشتی و درمانی بوده است. به گفته کارشناسان واکسن دو گونه مصونیت می‌تواند ایجاد کند.

یکی مصونیت موثر نام دارد که در صورت ابتلا، مانع بیماری شدید می‌شود ولی نمی‌تواند جلوی ورود عامل بیماری‌زا به بدن یا تکثیر آن را بگیرد. نوع دیگر مصونیت عفونت‌زدا است که کاملا جلوی عامل بیماری‌زا را می‌گیرد و حتی از موارد بدون علامت هم جلوگیری می‌کند ولی به طرز شگفت‌انگیزی این نوع مصونیت نادر است. به نظر می رسد واکسن های موجود کرونا در حال حاضر از نوع اول باشند، اگرچه نتایج واکسن ها با توجه به بدن میزبان نیز می تواند متفاوت باشد.

تاکنون ارزیابی واکسن‌های کرونا بر اساس قابلیت آنها در جلوگیری از سرایت نبوده است هرچند اخیرا چنین ارزیابی‌ای، بعنوان هدف ثانوی برای بسیاری از این واکسن‌ها شروع شده است. در عوض اثربخشی این واکسن‌ها بر اساس تواناییشان در جلوگیری از بروز علائم ارزیابی شده است.

در حالی که هر روز کشورهای بیشتری کارزار تزریق واکسن را آغاز و یا آن را تسریع می‌کنند،‌ هنوز هم ناشناخته‌هایی در مورد آن وجود دارد. برای مثال هنوز نمی‌دانیم مصونیتی که واکسن‌ها در بدن‌ ما ایجاد می‌کنند چقدر دوام خواهد داشت و آیا ممکن است ‌گونه‌های جهش‌یافته‌ جدید ویروس که در نقاط مختلف دنیا شناسایی می‌شوند، در برابر واکسن‌ها مقام باشند و آن‌ها را بی‌اثر کنند.

تاثیر  واکسن های کرونا بر روی ویروس های جهش یافته این بیماری تا به امروز متفاوت بوده است و برخی واکسن ها مانند آسترازنکا اگرچه نتایج قابل قبولی را برای مقابله با ویروس کرونای جهش یافته در انگلیس نشان داده اند، اما همزمان این نوع واکسن در برابر ویروس های جهش یافته در آفریقای جنوبی نتیجه قابل قبولی نشان نداده و همین موضوع باعث شده تا سازندگان این واکسن کرونا به فکر بازطراحی واکسن موثر برای مقابله با کرونای جهش یافته در آفریقای جنوبی باشند.

از سوی دیگر، بروز نتایج و آثار متفاوت واکسن کرونا بر روی افراد مختلف خود به عامل افزایش بی اعتمادی عمومی و مقاومت در برابر واکسن کرونا منجر شده و همین موضوع چالش بیشتری در برنامه های واکسیناسیون سراسری در کشورهای مختلف  ایجاد خواهد کرد.

به تازگی خبرهایی از فوت برخی افراد پس از تزریق واکسن کرونا در آلمان منتشر شده بود، اما موسسه پاول ارلیش آلمان در گزارشی تاکید کرد که تمام ۲۱ نفری که پس از تزریق واکسن کرونا درگذشته‌اند به بیماری‌های سختی مبتلا بوده‌اند که احتمالا علت اصلی مرگ آنها بوده ‌است.

بنابر این گزارش به استثنای ۹ مورد که علت دقیق مرگ نامشخص مانده در بقیه موارد مرگ افراد واکسینه شده مستقل از واکسیناسیون ارزیابی شده است. با این حال انتشار چنین اخباری به صورت طبیعی و قابل انتظاری بی اعتمادی عمومی نسبت به واکسن کرونا را خواه ناخواه بیشتر خواهد کرد.

متاثر از همین وضعیت نیز، به تازگی مسئولان بهداشت نروژ بعد از بروز ۲۳ مورد مرگ شهروندان پس از واکسینه شدن، برنامه واکسیناسیون خود را اندکی تغییر دادند و توصیه کردند که در مورد افراد با وضعیت جسمی بسیار ضعیف یا مبتلایان به بیماری‌های غیرقابل درمان، سود و زیان تزریق واکسن با دقت بیشتری ارزیابی شود و ملاک قرار گیرد.

در واقع آثار و نتایج پس از تزریق واکسن یکی از بزرگترین چالش ها در فرایند واکسیانسیون سراسری در کشورهای مختلف است و نمی توان چنین وضعیتی را نادیده گرفت، اگرچه هنوز هم نتایج قطعی و ثابت شده ای از وضعیت پس از تزریق واکسن کرونا بدست نیامده است.

کد خبر: ۷۳٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha