۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
آیا زندگی به شرایط قبل از کرونا باز خواهد گشت؟| توجه بیشتر به اقتصاد بدون کربن

آیا زندگی به شرایط قبل از کرونا باز خواهد گشت؟| توجه بیشتر به اقتصاد بدون کربن

این روزها همه برای بازگشت به شرایط پیش از کرونا تلاش می کنند ولی سوال اصلی این است که آیا می توان انتظار داشت که زندگی به شرایط قبل از کرونا بازگردد. مجمع جهانی اقتصاد اخیرا گزارشی در مورد تغییرات ماندگاری که همه گیری کرونا در زندگی انسانها ایجاد کرده است، تهیه کرد که بخشهایی از آن را در اینجا می بینید:

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، همه گیری کرونا تغییرات زیادی در زندگی ما ایجاد کرده است. تغییراتی که بخشی از آنها برای همیشه باقی می مانند از جمله این تغییرات ماندگار می توان به روش کار کردن و استفاده زیاد از تکنولوژی اشاره کرد. پیش بینی می شود دورکاری یک روش مرسوم و قابل تایید کاری می شود و اغلب شرکتهای بزرگ از این سیستم به عنوان بهینه ترین سیستم کاری استفاده می کنند.

همچنین تکنولوژی به یک بخش مهم از زندگی انسانها تبدیل می شود و استفاده از تکنولوژی در صنایع تولیدی و خدماتی رواج زیادی پیدا می کند. به عنوان مثال در سالهای آتی دیدن رباتها به عنوان اشپز، گارسون یا مسول شستشوی ظروف در رستوران ها امری عادی خواهد بود و همچنین در مراکز بهداشتی ودرمانی از رباتها برای دادن داروی بیماران و نظافت مکان های مختلف استفاده خواهد شد.

مجمع جهانی اقتصاد اخیرا گزارشی در مورد تغییرات ماندگاری که در نتیجه همه گیری کرونا در دنیا ایجاد شد، تهیه کرد و در این گزارش به چند مساله بسیار مهم اشاره کرد که در اینجا می بینید:

سرمایه گذاری روی حوزه های کم کربن بیشتر می شود
با وجود اینکه در سالهای گذشته در مورد ضرورت توجه به اقتصاد سبز در دنیا صحبت می شد ولی کمتر دولتی بود که این طرح را با جدیت مد نظر قرار دهد و اقدام به اجرای طرح های لازم برای فاصله گرفتن از سوختهای فسیلی بکند. اما از ابتدای سال ۲۰۲۰ و زمین گیر شدن صنایع بزرگ تولید انرژی های فسیلی و صنایع مصرف کننده انرژی های فسیلی مانند صنعت حمل و نقل هوایی، شرایط به طور کلی تغییر کرد.

حتی شرکتهای بزرگ نفتی مانند بریتیش پترولیوم هم در این سال احساس  نگرانی کردند و طرح هایی برای تولید انرژی های سبز را در دستور کار خود قرار دادند. انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ سرمایه گذاری در انرژی های سبز برای تولید نیرو در دنیا بیشتر شود و تولید وسایل نقلیه ای که با انرژی های پاک کار می کنند هم افزایش پیدا خواهد کرد.

تقاضا برای سفر به شرایط قبل از کرونا باز نمی گردد
سفر به معنایی که قبل از کرونا وجود داشت به طور کامل تعطیل شد. آمارهای ارایه شده توسط اتحادیه بین المللی توریسم نشان می دهد  در ده ماه اول سال ۲۰۲۰ شمار سفرها در دنیا نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۷۲ درصد تنزل پیدا کرده است.

بیشترین نرخ کاهش سفر در ماه های آوریل و می و ژوین اتفاق افتاد. در دو ماه اول این دوره سفر نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۰۰ درصد کمتر شد و در ماه ژوین با کاهش ۹۵ درصدی همراه بود.

بعد از این زمان برخی از کشورها محدودیتهای سفر را کاهش دادند ولی حتی تا انتهای ماه اکتبر هم آمارها از افت بالغ بر ۸۰ درصدی سفر نسبت به سال قبل از آن حکایت داشت. موسسه مطالعاتی مک کینزی پیش بینی کرده است یک چهارم سفرهای کاری برای همیشه از بین رفته است و جلسات آنلاین جایگزین جلسات حضوری شده است.

سوالی که وجود دارد این است که آیا در سال جاری می توان شاهد احیای این صنعت باشیم یا خیر. بررسی ها نشان می دهد حتی بعد از تزریق واکسن به تمامی مردم و از سر گیری فعالیتهای اقتصادی ، نمی توان انتظار احیای کامل صنعت سفر تا سال ۲۰۲۴ را داشت.

از یک طرف بخشی از سفرهای کاری برای همیشه متوقف خواهد شد و از طرف دیگر بخش دیگری از سفرهای تفریحی به دلیل شرایط اقتصادی مردم و نگرانی از احتمال ابتلا به ویروسهای مختلف کاهش پیدا می کند.

دورکاری، روش  مرسوم اشتغال خواهد شد
در این سال دورکاری به یک روش تازه برای کار کردن تبدیل شد و بررسی های انجام شده در امریکا نشان داد هرچه شغلی سطح بالاتر باشد و هر چه شرکت بزرگتر و توسعه یافته باشد، دورکاری در آن شرکت بیشتر است.

بر طبق این مطالعه دو سوم  تولید ناخالص داخلی امریکا در فصل دوم سال ۲۰۲۰ توسط افرادی تولید شد که از خانه کار می کردند. بسیاری از شرکتها به کارمندان خود گفته بودند تا انتهای سال ۲۰۲۰ دورکاری را بر گزینند و بسیاری از شرکتهای فعال دردنیای تکنولوژی مانند فیس بوک و گوگل  این سیاست کاری را برای همیشه دنبال خواهند کرد.

دورکاری و تبدیل شدن آن به روش تازه ای برای اشتغال نیازهای تازه ای را نیز به همراه آورد مانند تغییر طراحی خانه ها و ایجاد یک دفتر کاری منسجم در داخل خانه. از طرف دیگر  تمایل برای زندگی در مراکز شهرها که به دلیل نزدیکی به دفاتر کاری مورد استقبال زیادی قرار داشت کم شد و در نتیجه قیمت انها نیز تنزل یافت در مقابل خانه هایی که دور از مراکز شهرها  ساخته می شدند با استقبال زیادتری روبرو شدند.

کد خبر: ۷۳٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha