۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
صادرات کشور با ۳ مانع جدی محدود شد
عضو هیات رئیسه اتاق ایران تشریح کرد

صادرات کشور با ۳ مانع جدی محدود شد

کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: فرصت سوزی سال‌های اخیر در حوزه صادرات، نتیجه سه عامل عمده شامل قوانین و مقررات دست و پاگیر، عدم تعادل بین بازار داخلی و خارجی و رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است که نه‌تنها مانع جهش صادرات شده بلکه صادرکنندگان را نیز با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به فرصت سوزی سال‌های اخیر در حوزه صادرات، گفت: صادرات کشور طی دو سال اخیر با چالش‌های زیادی خصوصاً در زمینه بازگشت ارز و جهش نرخ آن مواجه شد و این شرایط فضا را برای صادرکنندگان تنگ و سخت کرد.

کیوان کاشفی در مراسم روز ملی صادرات استان کرمانشاه که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی این استان برگزار شد، افزود: با توجه به جهش سه برابری نرخ ارز طی دو سال اخیر، انتظار می‌رفت جهش صادرات را نیز شاهد باشیم اما نه‌تنها این مهم محقق نشد بلکه حتی برای بازگشت ارز هم با مشکل مواجهیم.

رئیس اتاق کرمانشاه اظهار کرد: برای بررسی چرایی این معضل از ۳۰ خبره اقتصادی، حدود ۵۰ نماینده مجلس و ۵۰۰ فعال اقتصادی از سراسر ایران کسب نظر کردیم و حتی تجارب کشورهای دیگر نیز در این زمینه بررسی شد که در نهایت به سه عامل اصلی رسیدیم.

کاشفی قوانین و مقررات دست و پاگیر که طی سه سال اخیر برای حوزه صادرات و تجارت بیشتر از سایر بخش‌ها بوده است را یکی از موانع اصلی جهش صادرات دانست و عنوان کرد: سختی این قوانین به حدی بود که امروز بسیاری از صادرکنندگان ما را گرفتار کرده است.

او اظهار کرد: نداشتن آمار و اطلاعات دقیق و هماهنگ بین دستگاه‌ها درباره ایجاد تعادل بین میزان کالاهای موردنیاز بازار داخل و کالاهای صادراتی نیز دیگر عامل مهم مانع جهش صادرات است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه این شرایط همواره برای بسیاری از کالاها وجود دارد، گفت: اینکه کالا برای صادرات داریم اما این عدم تعادل در تنظیم بازار مانند غل و زنجیر دست و پای صادرات را بسته بسیار دردناک است.

کاشفی خاطرنشان کرد: سومین عامل نیز توزیع رانت گونه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا است که از سمت دیگر صادرات کالاهایی که از یارانه این ارز برای مواد اولیه استفاده کردند را دچار محدودیت کرده است.

او تأکید کرد: مجموع این مشکلات نه‌تنها مانع جهش صادرات شده بلکه صادرکنندگان را با چالش‌های جدی مواجه کرده به‌گونه‌ای که یک صادرکننده برتر امروز ممکن است فردا گرفتار دستگاه‌های نظارتی و تعزیرات باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه به دلیل این مشکلات صادرکنندگان نه‌تنها نمی‌توانند ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده خود را پس بگیرند بلکه از نرخ صفر مالیاتی هم بی‌بهره می‌شوند، یادآور شد: مجموع این دو معادل ۳۴ درصد مالیات است که هرگونه صادرات را ازنظر اقتصادی توجیه‌ناپذیر می‌کند.

کاشفی از پیگیری دو ساله اتاق ایران برای حل مشکلات صادرکنندگان خصوصاً در زمینه بازگشت ارز یاد کرد و گفت: اگرچه کارهای خوبی انجام شده اما بانک مرکزی همچنان برای اجرای بخشنامه‌های تسهیلگری که در این زمینه در نظر گرفته شده کوتاهی می‌کند.

رئیس اتاق کرمانشاه از پیگیری جدی برای حل مشکلات برگشت ارز سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان هم خبر داد و افزود: بخشنامه‌ای در این زمینه آماده شده که امیدواریم به‌زودی ابلاغ شود.

او در پایان از همه همراهان صادرات استان خصوصاً دستگاه‌های قضایی و امنیتی قدردانی کرد. کاشفی از تلاش‌های تولیدکنندگان هم قدردانی کرد و گفت: اگرچه امروز قیمت کالاها بالا است اما کمبود جدی کالا نداریم و بسیاری از همین کالاهای تولیدی در دنیا خریدار داشته و مورد اعتماد است.

کد خبر: ۷۳٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha