۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
سرنوشت شوم هفته تپه در انتظار کارخانه‌های مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

سرنوشت شوم هفته تپه در انتظار کارخانه‌های مازندران

بابلسر- سوء مدیریت، مطالبات و بدهی‌ها، افزایش هزینه‌ها و ناتوانی در رقابت سبب شده تا بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی مازندران سرنوشتی شبیه هفت تپه را پیدا کنند.

بازار؛ گروه استان ها: کارخانه دارای می گویند بانک ها ما را زمین زده اند و بانکداران معتقدند، سرمایه گذارانن تمکین نمی کنند و مطالبات زیادی روی دست ماندده است.

بیش از ۹۰ واحد تولیدی و صنعتی در بابلسر مازندران فعالیت دارد که پنج هزار نفر در آن روزی می خوردند و حال وروز برخی از این واحدها از جمله کارخانه شکر مازندران خوش نیست.

 مدیرعامل یک واحد تولیدی و بنگاه اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار  با اشاره به مشکلات مالی خواستار حمایت متولیان امر برای رفع مشکلات فراروی تولید شد.

بانک ها گردنکشی می کنند
اشتری در حاشیه نشست فعالان اقتصادی با وزیر اقتصاد با اظهار اینکه مدرن ترین کارخانه شکر دارای مشکلات است، اظهار داشت: با توجه به عدم اجرای مصوبات متعدد در خصوص تعیین تکلیف شرکت، از جمله مصوبات جلسات حوزه معاون اول رئیس جمهور، کارگروه های استانی و عدم تمکین بانک مذکور از مصوبات شورای تامین، ستاد و کارگروه های استانی و غیره، مصوبات کمیته حمایت قضایی، پرونده به دستگاه های نظارتی ارسال شده است.

وی افزود: بانک مذکور مدعی بود ۱۵۶میلیارد تومان از این شرکت مطالبه دارد که با مصوبات بخش های مختلف و دریک چرخش قلم، مطالبه را خود به ۵۷ میلیارد تومان کاهش داد و این اعمال در اوج مظلو نمایی بانک ها انجام می شود.

وی با بیان اینکه گردنکشی بانکی در مقابل قانون مشکلات فراروی را افزایش داده است، افزود: این درحالی که کل دریافتی شرکت از بانک ۶۶۰ میلیارد تومان است که تامین دلیل شده اما ادعای واهی بانک ۱۳ برابر اصل مطالبات است.

این درحالی است که کل دریافتی شرکت از بانک ۶۶۰ میلیارد تومان بوده و تامین دلیل شده اما ادعای واهی بانک ۱۳ برابر اصل مطالبات است

اشتری با اظهار اینکه از سال ۸۷ درگیر سرمایه درگردش هستیم، افزود: در سال ۹۲ قائم مقام بانک خاصی نوشت نمی توان در دشت سرمایه گذاری کرد و به دلایل نامعقول از سرمایه گذاری خوددداری کرد وکارخانه را بلاتکلیف گذاشت.

این سرمایه گذار با اظهار اینکه بانک طبق قانون تجار است وهر تاجری به دنبال سود حداکثری است، افزود: اگر بانک ها به دلایلی کارخانه را بلاتکلیف گذارد می تواند جرایمی نظیر سود مرکب و غیره اعمال کند و هرتوجیه دیگری در این زمینه کتمان واقعیت است.

وی با اظهار اینکه از دو بانک دیگر کمتر از دو میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردیم، ادامه داد: این درحالی است که بدهی و مطالبات بیشتر شده درحالی که ارزش تجهیزات و وثایق نزد بانک هاچند برابر تسهیلات و مطالبات است.

این سرمایه گذار با بین اینکه بیش از نیم قرن سابقه مدیریت در صنعت دارم، می گوید شکر کم است و مدرنترین کارخانه شکر کشور غیر فعال است.

۲۴ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت شکر پرداخت شده است
ادعای این سرمایه گذار در حالی است که قزل سفلی رئیس شعب بانک کشاورزی مازندران نیز در این زمینه با اظهار اینکه تاکنون ۲۴ میلیارد تومان به شرکت شکر در استان پرداخت شده است، افزود: این درحالی است که سرمایه گذار ادعا دارد ۶۶۰ میلیون تومان وام گرفته است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۳ تاکنون مطالبات برنگشته است، افزود: ۱۳ سال پیش تسهیلات پرداخت شده است و به بانک ها جواب نمی دهد.

وی با اظهار اینکه بیش از هفت هزار میلیارد مطالبات داریم و بیشتر مطالبات نظیر پرونده کارخانه شکر است که از سال ۸۷ تسهیلات را دریافت کردندو  به بانک ها جواب نمی دهد، گفت: ما حامی تولیدکنندگان هستیم و تمام سعی وتلاش این است که حمایت کنیم و ۸۸ هزار فقره تسهیلات پارسال و حدود ۷۰ هزار فقره تسهیلات امسال داده شده است.

مدیربانک کشاورزی با بیان اینکه ۹۲ درصد تسهیلات ارائه شده در بخش کشاورزی است، افزود: یکبار برای همیشه باید نمایندگان بخش های مختلف کنار هم بنشیند تا وضعیت پرونده های مانده نظیر کارخانه شکر را تعیین تکلیف کنند.

واحدهای گردشگری با مشکل تامین منابع روبرو هستند
همچنین محمد حاج بابایی فعال اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به افزایش نرخ ارز، تامین منابع را مهمترین نیاز مرکز و واحد گردشگری دانست و گفت: ۴۲۰ میلیارد تومان منابع برای تکمیل واحدها و طرح ها مورد نیاز است و برای تسریع در پرداخت نیازمند حمایت است.

وی که اقدام به تهیه طرح ورزشگاه ساحلی و دریایی است، افزود: برای اجرایی شدن این طرح نیز نیازمند ارائه تسهیلات و تامین منابع هستیم.

وی افزایش منابع را مهمترین درخواست اعلام کرد و گفت:با توجه این پروژه به صورت مشارکتی اجرا می شود لازم است نسبت به تامین منابع اقدام شود.

۵ هزار نفر در بخش صنعتی فعالیت می کنند
اسماعیل حسن زاده فرماندار بابلسر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این شهرستان دارای جاذبه گردشگری وتفریحی است، شمار واحدهای تولیدی را ۹۴ واحد بیان کرد و گفت: یک شهرک وناحیه صنعتی نیز در این شهرستان فعال است.

وی افزود: در شهرک صنعتی ۴۳ واحد و ۲۰ واحد تولیدی در ناحیه صنعتی و ۳۱ واحد در خارج از این مناطق فعالیت دارند.

وی با عنوان اینکه بیش از پنج هزار نفر در بخش صنعتی مشغول فعالیت هستند، گفت: همچنین ۲۰ هزار نفر در سایر بخش ها از جمله خدمات مشغول فعالیت هستند.

فرماندار بابلسر با بیان اینکه بیش از ۱۹ هزار هکتار اراضی قابل کشت در شهرستان وجود دارد، گفت: ۵۰ نوع محصول کشاورزی نیز در این شهرستان تولید می شود.

حسن زاده تخصیص تسهیلات و منابع را از جمله نیازمندی ها بیان کردو گفت: تاکنون ۱۶ میلیارد تومان در بخش های زیربنایی هزینه شده است و در بخش های مختلف کشاورزی نظیر دامدداری، ماشین آلات و غیره ۷۸ میلیارد تومان وام داده شده است.

فرماندار بابلسر یادآور شد: در بخش های تولیدی و صنعتی نیز تاکنون ۳۸ میلیارد تومان تسهیلات داده شده است.

 همچنین حجت الاسلام ناصری نماینده سابق مجلس در بابل نیز با اشاره به وضعیت گردشگری و توریستی این منطقه، ایجاد و رونق فرودگاه قدیمی احمدکلا را که دارای سابقه ۷۰ ساله است، مهم برشمرد واظهار داشت: این منطقه توریستی وتفریحی است و ایجاد فرودگاه در آن توجیه اقتصادی دارد.

وی با اظهار اینکه باید برای واگداری زمین برای ایجاد فرودگاه به بخش خصوصی اقدام شود، گفت: باید به مطالبه ۷۰ ساله اهالی منطقه توجه کرد.

مسائل و مشکلات بانکی عمده دغدغه فعالان اقتصادی مازندران وبابلسر به شمار می رود و با توجه وضعیت رکود سرمایه گذاری در پی شیوع کرونا لزوم اتخاذ برنامه جامع برای حمایت از بخش های مختلف الزامی به نظر می رسد.

کد خبر: ۷۳٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha