۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
افزایش ۲۰ درصدی دسترسی عشایر به آب پایدار
سازمان امور عشایر ایران اعلام کرد

افزایش ۲۰ درصدی دسترسی عشایر به آب پایدار

با افزایش بیست درصدی دسترسی عشایر به آب پایدار، ارتقاء این شاخص براساس تکلیف برنامه ششم توسعه محقق شده است.

به گزارش بازار به نقل از سازمان امور عشایر ایران، در برنامه ششم ارتقاء سالانه پنج درصد شاخص ­های توسعه در مناطق عشایری تکلیف شده است. امروز با افزایش ۲۰درصدی دسترسی عشایر به آب پایدار، ارتقاء این شاخص طبق برنامه ششم محقق شده است.

تامین آب پایدار و بهداشتی برای عشایر و اختصاص ردیف اعتباری ملی برای ۶۶هزار کیلومتر راه عشایری ثبت شده در کشور، از سیاست ­ها و برنامه های سازمان امور عشایر ایران برای ساماندهی و ارائه خدمات زیربنایی در مناطق عشایری است. اگرچه به دلیل شیوه زیست و استقرار پراکنده عشایر در ۵۹درصد از جغرافیای کشور که عمدتا در مناطق سخت گذر و کوهستانی است، آبرسانی به آنان از آبرسانی به مردم در شهر و روستا دشوارتر است، اما در دو سال اخیر به همت سازمان امور عشایر و واحدهای استانی این سازمان پروژه ها و طرح ­های آبرسانی زیادی در مناطق عشایری اجرا شده است که نشان از اهمیت این موضوع در نزد مسئولین، سیاستگذاران، قانونگذاران و برنامه ریزان کشور دارد.

همین ۱۵ مهرماه امسال بود که رئیس جمهور در روز ملی روستا و عشایر از طریق ارتباط تصویری دستور آغاز بهره ­برداری از ۶۲۵ پروژه تامین آب پایدار در مناطق عشایری را صادر کرد. در کمتر از پنج ­ماه بعد نیز ۲۸۸ پروژه آبرسانی دیگر از سوی سازمان امور عشایر در مناطق عشایری اجرا و در دهه فجر به بهره برداری رسید و ۲۱ هزار خانوار عشایری دیگر به آب آشامیدنی پایدار و بهداشتی دسترسی پیدا کردند. تعدادی از این پروژه ­ها با حضور رئیس سازمان امور عشایر، رئیس فراکسیون عشایری مجلس، استانداران، نمایندگان مردم در مجلس و مسئولین استانی و شهرستانی در استان های اردبیل، ایلام و خراسان جنوبی افتتاح و عشایر این مناطق از آب بهداشتی و پایدار برخوردار شدند.

پیش از این، آب مورد نیاز این مناطق از طریق تانکرهای سیار تامین می شد که هزینه­ های زیادی را بر دوش دولت می گذاشت. اختصاص اعتباراتی از بودجه سالانه (بند ه تبصره ۴) در دو سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برای تامین آب پایدار عشایر و اجرای پروژه های بزرگ و کوچک در این زمینه، گام بلند و مبارکی بود که یکی از اثرات آن کاهش آبرسانی سیار به مناطق عشایری است.

به گفته رئیس سازمان امور عشایر ایران پیش از انقلاب شاخص برخورداری عشایر از آب بهداشتی تنها ۵درصد بود که امروز این شاخص به ۶۳درصد رسیده که ۲۰درصد آن در چندسال اخیر تحقق یافته است. با این وجود هنوز ۳۷درصد از عشایر کشور همچنان با تانکر آبرسانی می شوند و یا آب مورد نیاز خود را از چشمه ها و قنوات و منابع آبی نزدیک به محل استقرار خود تامین می کنند که با استمرار اختصاص اعتبارات آبرسانی به این قشر مولد، در آینده شاهد برخورداری جمعیت بیشتری از عشایر از آب شرب پایدار، سالم و بهداشتی خواهیم بود. اقدامی اساسی و زیربنایی در راستای برطرف کردن یکی از نیازهای حیاتی جامعه عشایری که افزایش تولید در مناطق عشایری و کشور را نیز می توان بر آن متصور بود.

از سوی دیگر، توسعه راه­ های دسترسی و تردد در مناطق عشایری نیز یکی از شاخص­ های توسعه ای قلمداد می شود. در این زمینه نیز ۶۶هزار کیلومتر ایلراه عشایری در کشور ثبت و اطلس این راه ­ها توسط دفتر مطلعات سازمان امور عشایر تهیه شده است که این راه­ ها در طول سال نیاز به نگهداری، مرمت و بازسازی دارند. در این زمینه دکتر علائی مقدم رئیس سازمان امور عشایر ایران از ارائه پیشنهاد اختصاص یک ردیف اعتباری ملی برای راه های عشایری به مجلس خبر داده و به گفته وی و دکتر کریمی فیروزجایی رئیس فراکسیون عشایری مجلس، اختصاص ۵۰ میلیارد تومان به راه­ های عشایری در کمیسیون تلفیق مجلس در دست بررسی است. اعتباری که در صورت نهایی شدن و تصویب، ظرفیت قابل توجه ای برای رسیدگی به راه های عشایری ایجاد و انگیزه های تولید در مناطق عشایری را افزایش خواهد داد و انقلابی که در آبرسانی به عشایر در چندسال اخیر اتفاق افتاده، با اختصاص ردیف اعتباری ملی برای راه­ های عشایری، تکمیل خواهد شد.

پی نوشت ۱: در دهه فجر امسال ۵ پروژه شاخص تامین آب در مناطق عشایری با حضور رئیس سازمان امور عشایر ایران افتتاح و به بهره برداری رسید. پروژه آبرسانی به قشلاق احمدلو و قشلاقات همجوار در پارس آباد استان اردبیل، دو پروژه تامین آب در مناطق عشایری شهرستان ایوان در استان ایلام، و دو پروژه آبرسانی به عشایر در خراسان جنوبی از جمله این پروژه ها است. همچنین در این ایام کلنگ اجرای تعدادی از پروژه های تامین آب در مناطق عشایری این استانها توسط دکتر علائی مقدم زده شد.

پی نوشت ۲: در سال ۱۳۹۸ با اذن مقام معظم رهبری و تصویب مجلس، کلمه عشایر به بند ه تبصره ۴ قانون بودجه افزوده شد و از این محل در همان سال بیش از ۲۵۴ میلیارد تومان و در سال ۹۹ نیز ۱۳۵ میلیارد تومان از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به عشایر اختصاص یافت که با اجرای پروژه های تامین آب در مناطق عشایری توسط دولت (سازمان امور عشایر) افزایش ۲۰ درصدی برخورداری عشایر از آب پایدار و بهداشتی رقم خورد.

کد خبر: ۷۳٬۴۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha