۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
روند افزایشی صادرات محصولات به عراق / استفاده از ظرفیت کردستان عراق برای ارسال کالاهای ایرانی
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خبر داد:

روند افزایشی صادرات محصولات به عراق / استفاده از ظرفیت کردستان عراق برای ارسال کالاهای ایرانی

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، از ارسال محصولات صادراتی به عراق از طریق کردستان این کشور خبر داد و گفت: صادرات در ۸ ماهه امسال از نظر ارزش کالا به حدود ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است.

حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، در خصوص وضعیت روابط تجاری دو کشور با توجه به محدودیت‌های اعمال شده ارزی ناشی از تحریم‌ها، اظهار کرد: در ۱۵ سال گذشته به رقم تغییر دولت‌های عراق روند روابط تجاری کشورمان با این کشور افزایشی بوده و همچنان به عنوان شریک اول تجاری با کشورمان مبادله می‌کند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، افزود: همه ساله به دلیل وجود اعیاد و مراسمات مذهبی مانند اربعین و ماه مبارک رمضان، در ۶ماهه نخست سال روند صادراتی کشور به عراق، به کندی صورت می‌گرفت اما در ۶ماهه اول سال جاری این روند نه تنها کاهشی نبوده بلکه شاهد افزایش صادرات به این کشور بوده ایم به صورتی که این صادرات از ۵۰۰ میلیون دلار به ۶۰۰ میلیون دلار در ماه رسیده است.

وی با بیان این‌که محصولات صادراتی سهم ۲۲ درصدی را از بازار عراق کسب کرده‌اند، گفت: روند صادراتی کشور به علت مسائل داخلی عراق  و ایمن نبودن جاده‌های این کشور و همچنین کاهش تردد کامیون‌های عراقی در ماه‌های آبان و آذر به کندی صورت پذیرفت البته در حال حاضر وضع سیاسی این کشور رو به بهبود است و صادرکنندگان می توانند محصولات خود را برای عرضه در بازار عراق ارسال کنند.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارهایی که برای مقابله با این مشکل در نظر گرفته شده استفاده از ظرفیت‌های کردستان عراق است زیرا این منطقه نسبت به مناطق دیگر کشور عراق از آرامش بیشتری برخوردار است و همین امر سبب شده تا کالاهای صادراتی با توجه به محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت عراق به این منطقه صادر و از آنجا به شهرهای دیگر این کشور ارسال می‌گردد.

حسینی ادامه داد: صادرات در ۸ ماهه امسال از نظر ارزش کالا به حدود ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده، این در حالی است که این رقم در ۱۲ ماهه سال گذشته رقمی بالغ بر ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است و برآوردها حاکی از آن است که در پایان سال جدید رقمی فراتر از ارقام سال قبل را به ثبت برسانیم.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، در خصوص رفع مشکلات تعهد ارزی- ریالی صادرکنندگان به عراق نیز خاطرنشان کرد: این مشکل به صورت کامل برطرف نشده اما با توافقاتی که با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته راه حل‌های مناسبی برای حل این مسئله در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha