۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
مسکن و انتظار تورمی
یادداشت وارده؛

مسکن و انتظار تورمی

مشهد- در سال گذشته اتفاقات مختلف و متعددی افتاد که تقریباً همه آن‌ها منفی بودند و درواقع انتظار تورمی را در جامعه رقم زد که بسیاری از مردم به افزایش قیمت‌ها تن دادند، این بخشی از یادداشت محمدابراهیم احمدی کارشناس بازار سرمایه برای بازار است.

محمدابراهیم احمدی؛ بازار: افزایش قیمت مسکن در سال ۹۹ دلایل متعددی دارد که به دودسته تقسیم می‌شوند. یکی از دلایلی که به‌طور مستقیم با افزایش قیمت مسکن رابطه داشت بالا رفتن قیمت مصالح و تمامی هزینه‌های جانبی ساخت مربوط به پروسه اداری ساخت مسکن بود که هزینه‌های دستمزد مهندسی یا به‌اصطلاح نظارت و همین‌طور هزینه‌های شهرداری برای صدور پروانه ساخت را  در برداشت.

بخش دیگری از عوامل تأثیرگذار بر روی بازار مسکن هم عوامل خارجی بودند که روی این بازار تأثیر گذاشت به‌طور مثال کم بودن سود بانکی منجر به جاری شدن سیل نقدینگی به سمت بازارهای مختلف ازجمله مسکن شد.

از طرف دیگر دولت به دلیل اینکه بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند افزایش نرخ دلار را دامن زد که این موضوع توانست بر روی قیمت میلگرد و آهن‌آلات تأثیر بگذارد که تمامی این عوامل ناخواسته بر روی قیمت مسکن تأثیر گذاشت.

به نظر این‌جانب این اواخر افت محسوس شاخص‌های سهام در بورس که منجر به فرار سرمایه از بزرگ‌ترین بازار مالی کشور شد نیز به این موضوع دامن زد و لذا با عوامل یادشده دست‌به‌دست هم داد تا نقدینگی چشمگیری از این بازار به سمت بازار مسکن حرکت کند.

انتظار ابر تورم
اما نکته‌ای که به نظر در سال ۹۹ مفهوم آن برای مردم ما خیلی پررنگ‌تر شد اصطلاحی به‌عنوان انتظار تورمی بود.

مردم تصور می‌کردند که عوامل خارج از کشور و انتخابات آمریکا، معاهدات بین‌المللی تحریم‌ها و توافق‌ها تحریم‌ها همه این‌ها در آینده اثرگذار باشد لذا این موضوعات نیز موجب شد تا مردم انتظار یک ابر تورم را داشته باشند.

به دلیل این که سرمایه گذاران همه ساله درصدی را برای تورم سال بعد متصور بودند لذا همیشه در ماه‌های پایانی سال تکاپو برای خرید خانه وجود داشت و  برخی افراد خریدهایی را در پایان سال انجام می‌دادند اما این موضوع در ماه پایانی امسال چندان متصور نیست

این انتظار تورمی درنتیجه یک‌بار دیگر یک موج جدید از تورم را شکل داد  و این در این داستان همه باهم کمک کردند تا در حوزه‌های مختلف اتفاقات منفی اقتصادی را شاهد باشیم اما به نظرم در این ماه پایانی سال شاهد تغییرات به شکل دیگری خواهیم بود.

به نظر من نقدینگی دیگر به شکل قبل به بازار تزریق نخواهد شد زیرا توسط دولت نرخ ارز تقریباً در حال ثبات پیدا کردن است هرچند که نرخ بالایی است اما همین موضوع موجب شده تا در سایر بازارها آن رونق قبلی وجود نداشته باشد.

اتفاق دیگری که در حال حاضر شاهد آن هستیم شکاف بین توان خرید مردم و قیمت‌های مسکن است.

از طرفی شاهد افزایش بی‌حد و حصر قیمت‌ها هستیم و از طرفی نیز توان خرید مردم آن‌قدر نیست که بخواهند خریدی انجام دهند به عبارتی بخشی از این گرانی و افزایش قیمت‌ها روی کاغذ افزایش و معنا پیداکرده است.

هم‌چنین کاهش انتظارات تورمی هم در انتهای سال با توجه به اینکه احتمال قریب‌به‌یقین دولت رویکرد خود را تغییر نخواهد داد و چون ماه‌های آخر کار هست دوست ندارد با اتفاقات بد قبلی مردم آن را کنار بگذارند به همین دلیل در حال تلاش است تا به نحوی تورم را مهار کند.

ازاین‌رو من فکر می‌کنم عوامل رشد قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال حاکی از این است که قیمت مسکن با رشد حداقلی روبرو باشد.

البته اگرچه تکاپو در ماه‌های پایانی سال برای خرید خانه وجود داشته و به این دلیل که مردم یک‌درصدی را برای تورم سال بعد متصور هستند لذا برخی خریدهایی را در پایان سال انجام می‌دهند اما به نظر من این موضوع در ماه پایانی امسال چندان متصور نیست.

پیش‌ازاین بسیاری از مردم و بازاریان قبل از سال با خرید ملک برای سال آینده سودی را برای خود منظور می‌کردند اما امسال به دلیل اینکه شکاف خرید مردم و قیمت ملک افزایش زیادی پیداکرده است لذا این خریدها متوقف‌شده است.

البته به نظر این‌جانب این موضوع موجب نمی‌شود که با توجه به افزایش نهاده‌های تولید، قیمت املاک رشد نکند لذا بر این باور هستم که شاهد افزایش قیمت املاک خواهیم بود اما این افزایش قیمت‌ها مانند رقم‌های نجومی امسال و سال گذشته نخواهد بود و به نظر این‌جانب رشدی بیش از ۱۰ درصد را بیشتر تجربه نخواهد کرد.

به‌هرحال باید توان مردم‌ترمیم شده و تسهیلات بانکی متناسب باقیمت مسکن در نظر گرفته شود تا بتوان رونقی در بازار ملک مشاهده کرد و الا باید در انتظار رکود تورمی نشست مگر اینکه اتفاق جدیدی در عرصه بین‌المللی برای کشور اتفاق بیفتند نظیر برداشتن تحریم‌ها و یا آزادسازی دارایی‌های ایران در سایر کشورها که بتواند در کاهش نرخ ارز و نهاده‌های تولید تأثیرگذار باشد.

در همین حال پیش‌بینی می‌کنم ما رشد افزایش چندانی را در قیمت مسکن نداشته باشم  و در ماه پایانی سال ازآنچه قیمت مسکن در حال حاضر هست فراتر نرود و اگر افزایش وجود داشته باشد نهایتاً این عدد از ۱۰ درصد فراتر نرود.

کد خبر: ۷۳٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha