۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
 نقشه راه همکاری‌های تجاری ایران و قزاقستان تدوین شود
در وبینار بررسی فرصت‌ها و ظرفیت‌های تجاری ایران و قزاقستان مطرح شد؛

نقشه راه همکاری‌های تجاری ایران و قزاقستان تدوین شود

نشست بررسی ظرفیت‌ها و فرصت‌های تجاری ایران و قزاقستان به همت معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران و با همکاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان برگزار شد. در این نشست، مهم‌ترین فرصت‌های همکاری پیش روی ایران و قزاقستان در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی تشریح شد و حاضران پیشنهاد دادند تا باهدف بهبود روابط اقتصادی، نقشه راه مجموعه همکاری‌های ایران قزاقستان تدوین شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست بررسی ظرفیت‌ها و فرصت‌های تجاری ایران و قزاقستان به همت معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران و با همکاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان برگزار شد.

در این نشست که محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان و نمایندگان اتاق‌های استانی، روسای تشکل‌ها و کمیسیون‌های مرتبط حضور داشتند، آخرین تحولات تجاری قزاقستان، فرصت‌های پیش روی همکاری ایران و قزاقستان و همچنین موانع توسعه همکاری‌ها بحث و بررسی شد.

کرباسی در همین ارتباط، کشت فرا سرزمینی و حوزه خدمات فنی و مهندسی را ازجمله مهم‌ترین حوزه‌هایی عنوان کرد که ایران و قزاقستان می‌توانند سرمایه‌گذاری مشترک خود را معطوف به آن‌ها کنند. معاون امور بین‌الملل اتاق ایران همچنین تأکید کرد که سابقه پیمانکاران و فعالان اقتصادی این دو حوزه شناخته‌شده و کیفیت کار ایرانی‌ها نیز زبانزد است.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با تشریح مهم‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی قزاقستان تأکید کرد که باید این کشور به‌عنوان یک «هاب منطقه‌ای» موردتوجه قرار گیرد تا امکان صادرات ایران به سایر کشورهای هم‌جوار از طریق آن تسهیل شود.

او با تأکید بر این نکته که بازار قزاقستان مستعد جذب کالاهای ایرانی است و از طرفی در دولت این کشور اراده برای تقویت همکاری‌ها وجود دارد، افزود: با برطرف شدن موانع تجارت، تجار و بازرگانان ایرانی باید سبد کالاهای صادراتی خود را متنوع کنند.

بعدازآن، امیر عابدی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان به تشریح مهم‌ترین اولویت‌های همکاری ایران و قزاقستان پرداخت و راهکارهای حضور در بازار این کشور را تشریح کرد.

چرا با قزاقستان تجارت و در آنجا سرمایه‌گذاری کنیم؟ در پاسخ به این سؤال، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان ثبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، محیط مناسب برای کسب‌وکار، موقعیت جغرافیایی خاص با تأکید بر اینکه قزاقستان یک کشور استراتژیک جدید در چهارراه اروپا و آسیاست، محیط مناسب کسب‌وکار طبق آخرین آمارهای بین‌المللی، نیروی کار ماهر، حمایت کامل قانون از سرمایه‌گذار، چشم‌انداز استراتژیک جامع، زیرساخت قدرتمند ازجمله خطوط لوله اصلی، راه‌آهن، مشوق‌های مالی و غیرمالی دولت این کشور برای سرمایه‌گذاری، دسترسی به بازار منطقه و فرصت‌های گسترده همکاری بین بخش‌های مختلف را عنوان کرد.

در ادامه، مهم‌ترین فرصت‌های همکاری پیش روی ایران و قزاقستان در حوزه‌های مختلف ازجمله کشاورزی تشریح شد و حاضران در آن پیشنهاد دادند تا باهدف بهبود روابط اقتصادی، نقشه راه مجموعه همکاری‌های ایران قزاقستان تدوین شود. همچنین با اشاره به این موضوع که این کشور در حال حاضر ریاست دوره‌ای اوراسیا را بر عهده دارد، پیشنهاد شد تا ظرفیت‌های قزاقستان در این حوزه برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران با کشورهای عضو اوراسیا موردتوجه قرار گیرد.

همکاری قزاقستان با هندی‌ها در توسعه بندر چابهار نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد.

مشکلات ‌نقل‌وانتقال ‌پول ‌ناشی ‌ازتحریم‌های ‌بین‌المللی، عدم ‌شناخت ‌دقیق ‌بازار ‌قزاقستان، هزینه‌های بالای حمل‌ونقل، فقدان ‌هلدینگ‌های بزرگ‌ صادراتی، فقدان ‌شرکت‌های ‌مدیریت ‌صادرات، مقیاس کوچک ‌بنگاه‌ها ‌در ‌ایران و حضور رقبای قوی چون ترکیه و چین در این کشور به‌عنوان مهم‌ترین موانع حضور ایران در بازار قزاقستان عنوان شد.

کد خبر: ۷۳٬۰۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha