۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
تخلف اپراتورها در اعمال تعرفه پهنای باند اینترنت

تخلف اپراتورها در اعمال تعرفه پهنای باند اینترنت

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در نامه‌ای به وزارت ارتباطات، تخلف اپراتورهای تلفن همراه در اعمال تعرفه پهنای باند داخلی را تایید کرد و خواستار برخورد با این موضوع شده است.

به گزارش بازار، در حالی که برخی از کاربران اینترنت در کشور بارها از اعمال نشدن تعرفه پهنای باند داخلی برای استفاده از پلتفرم‌های داخلی شکایت کرده‌اند؛ این بار ساترا اعلام کرده است این موضوع را در نامه‌ای به وزارت ارتباطات، اطلاع داده است.

در اطلاعیه که ساترا منتشر کرده، تنها به اپراتورهای همراه اشاره شده و گرچه نامی از پلتفرم تولید محتوا برده نشده است؛ اما به نظر می‌رسد منظور این نهاد ناظر، «روبیکا» است.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «براساس برخی شکایات کاربران رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در هفته‌های اخیر، برخی اپراتورها با همکاری با یک پلتفرم اینترنتی اقدام به تبلیغات وسیع در شهر مبنی بر استفاده «رایگان» از برنامه‌های نمایشی ایرانی کرده‌اند، در حالی که پیگیری‌های ساترا نشان می‌دهد رایگان بودن فقط درباره حق اشتراک صدق می‌کند و اپراتور با محاسبه هزینه ترافیک اینترنت کاربران پلتفرم مذکور بر مبنای تعرفه اینترنت بین‌الملل، حقوق کاربران را نقض کرده است.»

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر پیشتر اعلام کرده بود به دنبال شکایت کاربران، موضوع تعرفه پهنای باند را پیگیری می‌کند. براساس مصوبات ۲۳۷، ۲۴۸ و ۲۵۱ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتورها موظف هستند هزینه ترافیک محتوای داخلی روی پلتفرم‌های داخلی را با تعرفه حداکثر نصف تعرفه بین‌الملل محاسبه کنند.

همچنین ترافیک پیام‌رسان‌های داخلی یک‌سوم هزینه ترافیک بین‌الملل محاسبه می‌شود؛ اما برخی از کاربران می‌گویند هنگام استفاده از پلتفرم‌هایی مانند «روبیکا» تعرفه بین‌الملل برای آن‌ها محاسبه می‌شود و چیزی به نام اینترنت نیم‌بها وجود ندارند.

تاکنون وزارت ارتباطات، رگولاتوری و روبیکا نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند؛ اما ساترا در نامه خود به وزارت ارتباطات، به «تخلف‌های اپراتورهای تلفن همراه» اشاره کرده و خواستار «برخورد و جلوگیری از ادامه این تخلفات» شده است.

کد خبر: ۷۳٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha