۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
تداوم جنگ تجاری آمریکا با چین| تفاوتی میان بایدن و ترامپ نیست
گلوبال تایمز عنوان کرد

تداوم جنگ تجاری آمریکا با چین| تفاوتی میان بایدن و ترامپ نیست

اولین سخنرانی رئیس جمهور بایدن در مورد سیاست خارجی نشان داد سیاست وی تفاوتی با سیاست ترامپ ندارد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای توسط «ژانگ تنژون» با عنوان «شباهت سیاست بایدن با ترامپ در مورد چین» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

«جو بایدن»، رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا در اولین سخنرانی خود در مورد سیاست خارجی، چین را جدی ترین رقیب برای ایالات متحده آمریکا دانست. وی گفت ایالات متحده با سوء استفاده های اقتصادی چین مقابله خواهد کرد. وی همچنین گفت که ایالات متحده آمریکا زمانی آمادگی کار با پکن را دارد؛ که این کار به نفع آمریکا باشد.

بسیاری از اعضای کابینه دولت بایدن چهره های دولت اوباما هستند. اما تاکنون واشنگتن اراده قوی برای بهبود روابط با چین یا بازگشت به سیاست تعامل نشان نداده است.

سخنرانی بایدن در مورد سیاست خارجی و همچنین اظهارات اخیر بسیاری از اعضای اصلی کابینه، از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی، همه موضع گیری سختی نسبت به چین نشان داده اند.

اکنون واضح تر شده که سیاست بایدن در مورد چین میراث چارچوب رقابت استراتژیکی است که در دولت ترامپ فرموله شده است. به عنوان مثال مانند دولت ترامپ، دولت بایدن نیز معتقد است که چین رقیبی است که ایالات متحده را با چالش های بزرگی روبرو می کند.

به طور خاص در مورد مسائل حقوق بشر تفاوت عمده ای بین دولت های بایدن و ترامپ وجود نخواهد داشت. در مورد مسائل مربوط به هنگ کنگ، سین کیانگ و تبت ممکن است شاهد ادامه سیاست های بیشتری از واشنگتن باشیم.

بایدن در سخنرانی خود در مورد سیاست خارجی تأکید کرد که ایالات متحده با ایجاد قدرت بهتر در داخل کشور، کار با متحدان و شرکای خود، تجدید نقش خود در نهادهای بین المللی و بازپس گیری اعتبار و اقتدار اخلاقی آمریکایی ها، از یک موقعیت قدرت به رقابت می پردازد. این مهم نشان می دهد که رویکردهای بایدن در مورد چین بیشتر شبیه رویکرد اوباماست و برای مقابله با چین بیشتر به روشهای چند جانبه، متحدان و روشهای غیر نظامی متوسل خواهد شد.

باید گفت سیاست دولت بایدن در مورد چین ترکیبی از سیاست اوباما و ترامپ خواهد بود، اما در عین حال واقعیت های جدید روابط چین و ایالات متحده را منعکس می کند. به طور کلی سیاست بایدن در چین بخشهای خاصی از استراتژی ترامپ را به ارث می برد در حالی که از نظر تاکتیکی، ادامه سیاست های دوران اوباماست.

بایدن به جای تلاش برای مقابله و ایجاد فشار شدید بر چین مانند ترامپ، بر ایجاد رقابت قابل کنترل و پایدار با چین در چارچوب رقابت استراتژیک تأکید بیشتری خواهد کرد. سیاست دولت بایدن منسجم تر، منظم تر، قابل پیش بینی و عمل گراتر از دولت سابق ترامپ خواهد بود.

بایدن همچنین گفت ایالات متحده آمریکا زمانی آمادگی همکاری با پکن را دارد که انجام این کار به نفع آمریکا باشد.

باید گفت تاکنون هیچ نشانه ای از تمایل به اصلاح روابط با چین وجود ندارد. دوره چهار ساله ترامپ روابط چین و ایالات متحده را به شدت به خطر انداخته، افکار عمومی و برداشت نخبگان آمریکایی از چین را بدتر کرده است. در چنین شرایطی، برای دولت بایدن سخت است که ژستی متوسط نسبت به چین نشان دهد. علاوه بر این، سخت گیری درمورد چین به یک اجماع حزبی در ایالات متحده تبدیل شده و فضای دولت بایدن را برای حل مسائل با چین محدود می کند.

بدیهی است که ایالات متحده آمریکا در بسیاری از ابعاد از جمله مقابله با تغییرات آب و هوایی و مبارزه با بیماری همه گیر به همکاری چین نیاز دارد، اما دولت بایدن نمی خواهد این تصور را ایجاد کند که ایالات متحده آمریکا مشتاقانه برای اصلاح روابط با چین  تلاش می کند.

این کشور نمی خواهد موضع خود را ضعیف نشان دهد، اما امیدوار است که با نشان دادن سرسختی از مزایای روانی تماس و مذاکرات آینده با چین برخوردار شود. از سخنان بایدن می توان دریافت که این دولت امیدوار است واشنگتن در گفتگوهای آینده با چین در وضعیت مطلوبی قرار گیرد.

کاخ سفید اخیرا تاکید کرد که دولت بایدن سیاست صبر استراتژیک با چین را در پیش خواهد گرفت. این سیاست در واقع حالتی نسبتاً منفعل و غیرفعال است. این سیاست به معنای تأکید بیشتر بر هماهنگی و همکاری با متحدان برای مقابله با چین به جای گفتگوی مستقیم با چین است. این کشور به دنبال ایجاد ائتلافی ضد چین است.

چین گفته است که همیشه درهای خود را برای گفتگو و همکاری کاملاً باز نگه می دارد. توپ اکنون در زمین ایالات متحده آمریکاست. اگر ایالات متحده آمریکا - صرف نظر از ملاحظات مربوط به سیاست داخلی یا رقابت عمده قدرت - هنوز تمایلی به اقدام برای بهبود روابط با چین نداشته باشد، تنظیم مجدد روابط دو جانبه به شدت سخت می شود. این امر بر ثبات کلی روابط چین و آمریکا در آینده تأثیر می گذارد و به منافع ایالات متحده آمریکا آسیب می رساند.

کد خبر: ۷۲٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha