۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
هند چگونه از تخلف در حوزه مسئولیتهای اجتماعی جلوگیری کرد؟| قوانینی برای شفاف‌سازی اقتصاد
بازار گزارش می‌دهد؛

هند چگونه از تخلف در حوزه مسئولیتهای اجتماعی جلوگیری کرد؟| قوانینی برای شفاف‌سازی اقتصاد

هند یکی از کشورهای پیشگام در حوزه مسولیتهای اجتماعی است و اخیرا هم قوانین تازه ای در این حوزه وضع کرده است. قوانینی که باعث شد تا مسئولیتهای اجتماعی در کشور اجباری شود و بودجه آن صرف بهبود شرایط جامعه شود.

بازار؛ گروه بین الملل: از آنجا که انجام مسولیتهای اجتماعی توسط شرکتها در هند به صورت قانون درآمده است و تمامی شرکتهای بزرگ موظف هستند آن را اجرا کنند، دولت این کشور برای افزایش تاثیرگذاری این قانون اقدام به ارایه قانون های تکمیلی کرده است.

طبق قانون تازه تصویب شده در کشور هند که در روز ۲۲ ژانویه سال ۲۰۲۱ منتشر شد، شرکتها موظف هستند گزارشهای ارزیابی تاثیرگذاری بودجه تخصیص داده شده به حوزه مسئولیتهای اجتماعی انتخابی خود را به دولت ارایه دهند.

دلیل وضع این قانون تازه این طور اعلام شده است: «در سالهای گذشته بسیاری از شرکتها بودجه در نظر گرفته شده در حوزه مسئولیت اجتماعی را از طریق آژانس های خاصی برای انجام فعالیتهای غیرقانونی صرف می کردند یا اینکه پولهایی که در ظاهر برای انجام مسولیتهای اجتماعی تخصیص داده شده بود، به حساب بانکی شرکتها بازگردانده می شد. در واقع دلیل اصلی انتقال پول ها از حساب شرکت به حساب موسسات یا سازمان ها یا خیریه هایی که برای انجام مسولیتهای اجتماعی در نظر گرفته شده بودند، این بود که در ظاهر و در گزارشهای اولیه شرکت در مورد تخصیص بودجه در این حوزه صحبت شود و در عمل از طرق غیر قانونی این پول ها به حساب شرکت بازگردانده می شد و عملا تاثیری روی جامعه نداشتند. حال باید موسسه دریافت کننده بودجه تایید کند که این مبلغ را دریافت کرده است و نحوه صرف این بودجه را به صورت جزیی اعلام کند. از طرف دیگر شرکت ارایه دهنده بودجه مسولیتهای اجتماعی هم موظف است تا گزارش ارزیابی تاثیرگذاری بودجه صرف شده در حوزه مسولیتهای اجتماعی را ارایه دهد.»

تلاش برای کاهش تخلفات در این حوزه ادامه دارد
 نشریه دیلی پیونیر در این مورد نوشت: «این قانون می تواند تا اندازه زیادی از تخلف در حوزه مسولیتهای اجتماعی بکاهد و زمینه را برای تبدیل شدن یک قانون به یک طرح تاثیر گذار در اجتماع فراهم کند.»

دولت هند بر این باور است طرح اجباری بودن تخصیص بودجه برای انجام مسولیتهای اجتماعی توسط شرکتها در صورتی  می تواند روی جامعه تاثیر مثبت بر جای بگذارد که طرح عملا اجرا شود ولی بررسی های انجام شده در هند نشان می دهد بالغ بر ۵۰ درصد از شرکتها از روشهای غیر قانونی عملا از انتقال پول به جامعه و صرف شدن آن در فعالیتهایی که منافع ملی دارد خودداری می کنند. به همین دلیل است که وضع و اجرای قوانین مرتبط با حوزه مسولیتهای اجتماعی در این کشور امری ضروری و مهم است.

بر طبق قانون وضع شده در کشور هند شرکتهای بزرگ باید ۲ درصد از سود سالانه خود را برای انجام مسولیتهای اجتماعی اختصاص دهند ولی بررسی ها نشان داده است شماری از شرکتها با وجود اعلام برنامه خود برای انجام مسولیتهای اجتماعی، مبلغ مورد نظر را به حساب ذینفعان منتقل نکرده اند. به همین دلیل در روز گذشته قانون تازه ای در این کشور وضع شد که به موجب ان شرکتها باید ظرف ۶ ماه  به حساب ذی نفعان منتقل شود.

 بیزینس اینسایدردر این مورد نوشت: «در برخی از شرکتها با وجود اعلام سهم بودجه مسولیتهای اجتماعی و حتی ارایه طرح و معرفی افراد یا سازمان های دریافت کننده این بودجه، ولی انتقال پول انجام نشده است و این پول در حساب شرکت و حتی در برنامه های سرمایه گذاری شرکت باقی مانده است. در نتیجه با وجود اینکه بر مبنای اطلاعات رسمی شرکت مسولیتهای اجتماعی انجام شده است ولی عملا پولی جا به جا نشده است و منفعتی به جامعه نرسیده است. به همین دلیل دولت اعلام کرده است در فاصله شش ماه بعد از تصویب طرح مسولیت اجتماعی توسط هیات مدیره شرکتها، این بودجه باید به افراد یا سازمانهای مد نظر تخصیص داده شود و اگر در گزارشهای مالی سال بعد نشانه هایی از این انتقال وجود نداشته باشد یا خیریه ها، سازمان ها و افراد دریافت کننده این بودجه، دریافت آن را تایید نکنند، جریمه های سنگینی به شرکتی که از زیر بار انجام مسولیتهای اجتماعی فرار کرده است، تحمیل می شود.»

تخصیص زمان برای انتقال وجه مسولیتهای اجتماعی
دولت اعلام کرد در شرایط اضطراری، در صورتی که هیات مدیره شرکتها رسما از دولت برای تاخیر در ارایه این بودجه درخواست کنند، احتمال در نظر گرفتن یک بازه حداکثر ۹۰ روزه بعد از پایان دوره شش ماهه اعلام شده در قانون، وجود دارد.

هند کشوری بسیار وسیع است و شرکتها فرصتهای زیادی برای انجام مسولیتهای اجتماعی دارند. این بودجه ها می تواند برای تامین بهداشت و امنیت غذایی، ارایه خدمات پزشکی و دارویی و حتی ارایه خدمات اموزشی صرف شود و در این روزها همکاری شرکتها با دولت برای تسریع روند واکسیناسیون مردم در برابر کرونا به طرحی مهم تبدیل شده است.

کد خبر: ۷۲٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha