۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
مسئولان طولانی ترین محور کویری ایران را نمی بینند؛ تنها جاده «جنوب - شمال» شرق کشور در کما
گزارش بازار؛

مسئولان طولانی ترین محور کویری ایران را نمی بینند؛ تنها جاده «جنوب - شمال» شرق کشور در کما

کرمان- طولانی ترین جاده جنوب – شمال کشور که بندرعباس را به مشهد متصل می کند سال هاست از سوی مسئولان دیده نمی شود و با چهار فقره تصادف در هر ماه، به کما فرو رفته است.

بازار؛ گروه استان ها: مردم استان های سیستان بلوچستان، هرمزگان، کرمان، یزد و فارس برای سفر به مشهد و شمال کشور باید از بلندترین جاده کویری کشور گذر کنند جاده ای که از کویر خشک و بی آب و علف لوت و از نزدیکی گرمترین منطقه جهان می گذرد؛ دمای هوا در روزهای گرم تابستان در این جاده به ۵۰ درجه هم می رسد و حدود ۴۰۰ کیلومتر جاده از مکانی می گذرد که ابتدایی ترین امکانات ممکن را نیز ندارد.

جاده ای مملو از دست انداز و آسفالت فرسوده که در طول مسیری گرم و طولانی و خسته کننده هیچ امکانی برای استراحت کوتاه مدت راننده ها در گرمای ۵۰ درجه ای وجود ندارد.

نکته جالب اینکه به جز چند مغازه کوچک در منطقه ای به نام دیگ رستم، دیگر امکان تهیه آب وجود ندارد.

بخش قابل توجهی از محور کرمان – فردوس که بخشی از جاده اصلی است بسیار کم عرض و دو طرفه است که شامل تردد کامیونهای ترانزیتی و بیابانی در کنار خودروهای مسافرانی است که هر لحظه امکان دارد با این کامیونها برخورد کنند.

۴ تصادف در هر ماه سهم جاده کویری
وقتی به آمار نگاه می اندازیم به طور متوسط در سال ۹۷ و ۹۸ هر ماه در این محور چهار تصادف روی می دهد و در مجموع طی دو سال گذشته ۱۰ نفر در این جاده جان خود را از دست داده اند.

وضعیت این جاده اما بعد از سیل سال ۹۸ بسیار بدتر شده، سیلی که پل بزرگ و ۵ دهنه این جاده که سال ۶۴ ساخته شده بود را با خاک یکسان کرد و جاده را ماه ها بست، هم اکنون نیز وضعیت این جاده به دلیل سیلاب سال گذشته همچنان نامناسب است و بخشهای زیادی از این محور دچار خسارت جدی شده است.

پل کالیشور هم اکنون زیر بار ترافیکی قرار گرفته است اما عدم مرمت مناسب این سازه این خطر را ایجاد کرده است که با جاری شدن سیلاب بار دیگر فرو ریزد

پل کالیشور هم اکنون زیر بار ترافیکی قرار گرفته است اما عدم مرمت مناسب این سازه این خطر را ایجاد کرده است که با جاری شدن سیلاب بار دیگر فرو ریزد.

معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان در خصوص بازسازی این پل به خبرنگار بازار گفت: پل نیاز به مرمت دارد و این کار باید هر چه زودتر انجام شود، مناقصه برگزار شده است اما متاسفانه در حال حاضر اعتباری برای بازسازی وجود ندارد.

محمد عراقی زاده ادامه داد: بخشی از آسفالت جاده نیز که در سیل تخریب شده در محدوده خراسان جنوبی قرار گرفته و این استان باید در این خصوص ورود و کار را پیش ببرد.

وی افزود: تلاش داریم با اختصاص اعتبار مورد نیاز مشکلات موجود را رفع کنیم و زمینه سفر مطمئن را برای مردم مهیا کنیم.

استاندار کرمان نیز در دیدار با وزیر راه و شهرسازی چند ماه قبل با تشریح وضعیت این جاده خواستار رفع مشکلات و تسریع در دو بانده کردن جاده شد اما هنوز این وعده هم عملیاتی نشده است.

جاده در وضعیت نا مناسب رها شده است
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار اظهار داشت: متاسفانه این پروژه در وضعیت نامناسبی قرار دارد و پیمانکار دوبانده کردن جاده اعتباری در اختیار ندارد.

محمدمهدی زاهدی بیان کرد: ۲۲۰ میلیارد تومان پیمانکار دو بارنده کرمان جاده کرمان – راور – دیهوک بدهکار است و فعلا امیدوار هستیم از محل ماده ۵۶ این اعتبار را تامین کنیم.

زاهدی افزود: در صورت اینکه اعتبار اختصاص یابد، پروژه طی دو سال به اتمام می رسد اما روند فعلی تخصیص اعتبار مناسب نیست و وزارت راه و شهرسازی باید قفل این پروژه را باز کند.

وی گفت: این محور مملو از نقاط حادثه خیز است و وزیر راه و شهرسازی باید برنامه دقیق خود را برای رفع مشکلات این جاده که هر سال هزاران نفر از مردم استانهای مختلف از آن عبور می کند اعلام کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز در گفتگو با بازار افزود: متاسفانه با کمبود جدی اعتبار در خصوص اجرای این پروژه مواجه هستیم  و با وجود رایزنی هایی که کردیم هنوز اتفاقی برای رفع مشکل روی نداده است.

با کمبود جدی اعتبار در خصوص اجرای این پروژه مواجه هستیم  و با وجود رایزنی هایی که کردیم هنوز اتفاقی برای رفع مشکل روی نداده است

حاج سید علی خانی بیان کرد: پلی که هم اکنون در این محور فعال است توان سیل مجدد را ندارد، پیش از سیلاب سال ۹۸ هم از مشکلات این پروژه اطلاع داشتیم اما به دلیل خشکسالی و عدم بارندگی در این بخش از استان امکان تخریب پل کم بود.

وی افزود: سیلاب راور آنقدر عظیم بود که طی چند ساعت سازه را فرو ریخت و البته حجم قابل توجهی از آبی که در این منطقه سرازیر شد ناشی از بارندگی در استان یزد و خراسان جنوبی به ویژه طبس بود.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح دو بانده کردم محور کرمان – راور – دیهوک مراکز اقامتی مورد نیاز نیز در طول این محور ساخته شود.

هم اکنون جاده کویری دیهوک یکی از جاده های بسیار نا مناسب کشور است که کرمانی ها خاطرات زیادی از تصادفات رانندگی در این جاده دارند.

در طول این جاده کویر ۹ آب انبار وجود دارد که البته هیچ گونه ابی در آنها نگهداری نمی شود و در صورت خراب شدن خودرو و یا نیاز مسافران به آب هیچ منبعی برای تامین آب به جز مسافران عبوری از جاده وجود ندارد.

کد خبر: ۷۲٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha