۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
کدام نشانه ها حاکی از تمایل بایدن برای نزدیکی به ایران است؟
فرانکفورتر آلگماینه آلمان:

کدام نشانه ها حاکی از تمایل بایدن برای نزدیکی به ایران است؟

برنامه هسته ای ایران در واشنگتن یکی از بزرگ ترین چالش های سیاست خارجی دولت بایدن به شمار می رود.

به گزارش بازار به نقل از فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ آلمان، «مجید ستار» در مطلبی به نوع رویارویی دولت جدید آمریکا در برابر برنامه هسته ای ایران پرداخته است.

در این یادداشت کوتاه آمده است: درباره  این نکته که بایدن در اولین سخنرانی سیاست خارجی خود به ایران فقط اشاره کوتاهی داشت، نباید به اشتباه تفسیر شود. برنامه هسته ای ایران در واشنگتن یکی از بزرگ ترین چالش های سیاست خارجی به شمار می رود. او گام های غیرمستقیمی در این راستا برداشته است.

او پنجشنبه پایان حمایت از عربستان در جنگ یمن را اعلام کرد، اما اطمینان داد به ریاض برای حفاظت از مرزهای خود کمک خواهد کرد. همچنین بلینکن در کنگره اظهار داشت که نام  حوثی ها از لیست سازمان های تروریستی خط خواهد خورد. این اقدام را نیز می توان به عنوان گامی برای فراهم ساختن مقدمات مذاکره با ایران در نظر گرفت.

در نهایت، مهم ترین پرسش این است که آیا الحاق مجدد واشنگتن به توافق هسته ای بین المللی عملی بوده و تحت چه شرایطی امکان پذیر است؟ بلینکن عصر جمعه طی یک ویدئو کنفرانس با وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس وضعیت را ارزیابی کرد.

بایدن در کارزار انتخاباتی خود می گفت اکنون نوبت تهران است و باید قبل از پیوستن مجدد آمریکا به توافق، ایران به کلیه تعهدات خود عمل کند. همچنین، بازگشت به توافق قدیمی باید بستری برای عقد یک قرارداد جامع تر باشد.

اما محمدجواد ظریف روز یکشنبه در مصاحبه ای با CNN تأکید کرد که کشورش هرگز از توافق خارج نشده، بلکه فقط "تعهدات خود" را کاهش داده است. وی بار دیگر تأکید کرد که واشنگتن باید تحریم های اقتصادی را لغو کند و از گفتگو درباره تعهدات بعدی فراتر از توافق وین خودداری کرد.

دو نکته نشان می دهد که واشنگتن ممکن است تمایل داشته باشد که به طور غیرمستقیم به ایران نزدیک شود: از طرفی، اصلاح سیاست آمریکا در مورد یمن که ایران می تواند آن را به عنوان یک امتیاز تلقی کند.

علاوه بر این، پاندمی ممکن است فرصتی برای یک رویکرد تدریجی فراهم کن. علاوه بر بلینکن، رابرت مالی نیز در کنفرانس ویدیویی شرکت داشت. سال گذشته، در حالی که مالی هنوز در "گروه بحران بین المللی" کار می کرد، پیشنهاد داده بود که به علت بحران کرونا، ایران بتواند از صندوق بین المللی پول وام دریافت کند.

کد خبر: ۷۲٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha