۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۳
تصمیمات جدید شورای عالی بورس سبب مهار هیجانات بازار شد
کارشناس بازار سرمایه:

تصمیمات جدید شورای عالی بورس سبب مهار هیجانات بازار شد

دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار وارد مرحله هیجان فروش شده بود که با تصمیم جدید شورای عالی بورس مبنی بر تغییر دامنه نوسان، مهار شد.

به گزارش بازار، همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در خصوص تصمیمات اخیر شورای عالی بورس از جمله تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام از منفی دو درصد تا مثبت شش درصد افزود: یکی از راه حل‌های فروکش کردن هیجانات بازار، افزایش بازده به ریسک است که با تغییر دامنه نوسان میسر شد.

وی ادامه داد: وقتی دامنه نوسان از منفی دو درصد تا مثبت شش درصد تغییر می‌کند یعنی این بازار سه واحد احتمال صعود و یک واحد احتمال زیان دارد و به این شکل، بازار از مرحله هیجان فروش دور می‌شود.

دارابی گفت: در چند ماه اخیر عملا معامله گرها در حال فروش سهام خود بودند و اقبال آن‌ها به سمت صندوق‌ها با درآمد ثابت بیشتر شده بود.

وی افزود: به دلیل فروش سهام توسط معامله گرها، بازار به شدت هیجانی شده بود و تغییر دامنه نوسان یک ایستی به هیجان‌های بازار داد.

دارابی با اشاره به این که دولت اقدامات خوبی در خصوص مهار هیجانات بازار انجام داد گفت: با برگزاری جلسه شورای عالی بورس و اقداماتی که از طرف دولت انجام شد مثل تغییر دامنه نوسان، انتشار اوراق اختیار فروش تبعی و دریافت منابع از صندوق توسعه ملی، سبب شد که دیروز شرایط بازار با رشد چشمگیری همراه باشد.

وی در خصوص اعتماد مردم به بازار سرمایه افزود: عرضه اولیه‌ای که اخیرا توسط بازار انجام شد با استقبال چهار میلیون نفری مردم همراه بود و این امر نشان می‌دهد که مردم هنوز به بازار سرمایه اعتماد دارند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: اگر دولت می‌خواهد که مردم در اقتصاد حضور داشته باشند و به این بازار اعتماد کنند باید برای این بازار کاری انجام دهد، زیرا رابطه مردم با دولت یک رابطه یک به یک است.

دارابی گفت: دولت در شش ماهه نخست امسال در خصوص بازار سرمایه به خوبی عمل کرد، زیرا نرخ بهره پایین بوده، عرضه‌های اولیه کنترل شده بوده و دولت از بازار حمایت می‌کرد، اما از مرداد این روند تغییر کرد.

وی افزود: در سه ماهه نخست امسال نرخ بهره حدود هشت درصد بوده، اما از مرداد به بالای ۲۰ درصد رسید و تاثیر نامناسبی در بورس داشت.

دارابی گفت: اگر دولت می‌خواهد از بازار سرمایه در سال آینده استفاده کند باید در یک تعامل سازنده با مردم ارتباط داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دولت باید سهام پالایشگاه‌ها را شفاف کرده، از قیمت گذاری دستوری در حوزه خودرو و فولاد و حوزه‌های این چنینی خودداری کرده و در یک تعامل مناسب با مردم باشد.

دارابی گفت: در صورتی که یک ارتباط و تعامل مناسب بین مردم، دولت و بازار سرمایه برقرار باشد همه کارها بخوبی انجام شده و در سال آینده دولت با مشکل مواجه نخواهد شد.

کد خبر: ۷۲٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha