۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
ضررهای کرونا به کسبه استان سمنان؛ روایت ویروسی کوچک با توان بالا
بازار بررسی می کند؛

ضررهای کرونا به کسبه استان سمنان؛ روایت ویروسی کوچک با توان بالا

سمنان - این روزها ترس مردم از ویروس کرونا سبب شده تا اصناف و بازاریان متعددی در سراسر استان سمنان دچار ضررهای هنگفت شوند چرا که بازار شب عید مانند سال‌های گذشته تب و تاب طبیعی خود را ندارد.

به گزارش خبرنگار بازار، کافی است نگاهی به بازارها، پاساژها و محل‌های خرید مردم استان سمنان بیندازی تا متوجه شوی کرونا چه بلایی بر سر کسب‌وکار شب عید بازاریان و کسبه به‌ویژه کسبه خرده‌پا آورده است.

ویروس کوچکی که قدرت تخریب اقتصادی بالایی دارد و شائبه پراکنده شدن آن در شهرها موجب شده تا ضررهای هنگفتی به کسبه شهر وارد شود. شهری که بازارهایش این روزها حرارت بازارهای شب عید سال‌های قبل را به خود نمی‌بیند.

پاساژها خلوت

پاساژهایی که تا همین دو هفته پیش مملو از مشتریان بودند امروز سوت‌وکور هستند و کاسبان پشت دخل‌هایشان چشم‌انتظار مشتری‌اند تا حداقل بتوانند اجاره اسفندماهشان را دربیاورند وگرنه عطای بازار شب عید را به لقایش بخشیده‌اند.

یکی از همین کسبه به خبرنگار بازار، گفت: از زمانی که شائبه ورود کرونا به استان آمده تأثیر بسزایی بر کاسبی ما گذاشته است پاساژی که ما در آن کار می‌کنیم به‌واقع یکی از شیک‌ترین پاساژهای هسته مرکزی شهر است که باید این روزها قاعدتاً صدها نفر در آن تردد کنند اما همان‌طور که می‌بینید این مجموعه به شکل نیمه تعطیل درآمدهاست.

محمدمهدی عرب اسدی بیان می‌کند: هرساله مانند این موقع حتی نمی‌شد در این پاگرد پاساژ توقف کرد چراکه جمعیت در لابلای هم می‌لغزیدند اما امروز خودتان شاهد هستید که شرایط چگونه است درمجموع اگر بگوییم امروز ۳۰ نفر به‌کل این پاساژ سرزده‌اند دروغ نگفته‌ایم.

وی بابیان اینکه در چهار روز اخیر به‌جز روز جمعه حتی یک‌تکه لباس هم نفروخته‌ایم، می‌گوید: علاوه بر اجاره یک و نیم میلیون تومانی که باید بپردازیم متأسفانه تمام چک‌هایمان را هم به عمده‌فروشان تهرانی و حتی مخارج منزلمان را هم در اسفندماه داده‌ایم که با این شرایط مانده‌ایم چطور باید از پس آن‌ها بر آییم.

بدهی روی بدهی

دیگر کاسب نیز چنین نظری دارد وی که درزمینهٔ فست فود فعالیت دارد به خبرنگار بازار، می‌گوید: اوضاع برای ما و اصنافی که خوراکی می‌فروشند مانند شیرینی پزها و ... خراب‌تر است چراکه با خوراک مردم سروکار داریم و این بازار شب عید برای همه‌مان دشوار می‌گذرد.

وی که مغازه‌ای ۱۶۵ متری را باقیمت ماهی دو و نیم میلیون تومان اجاره کرده است، می‌گوید: تمام چک‌ها شامل اجاره اسفندماه و حتی فروردین‌ماه سال آتی، بیمه مغازه و خودرو و بیمه عمر، دانشگاه دخترم و لوازمی که برای منزل خریده‌ام را برای اسفندماه داده‌ام چراکه همیشه می‌دانم درآمد اسفندماه حداقل چهار برابر سایر ماه‌ها است اما امسال به نظر می‌رسد که همه چک‌ها برگشت بخورد چراکه نه‌تنها درآمدی ندارم بلکه ضرر مواد غذایی که فاسد می‌شوند و مدام باید دور ریخته شوند را هم باید بدهم.

چیزی که عیان است

شرایط مشخص است کافی است در پاساژها و بازار راه بروی تا متوجه شوی اوضاع چقدر غیرعادی است در خیابان‌هایی که حالت عادی ممکن است تراکم در هر ۱۰ مترمربع به ۱۳ الی ۱۵ نفر برسد و لذا امروز به کمتر از چهار نفر رسیده است و این نشان از همه‌چیز دارد.

بسیاری این روزها در خانه هستند برخی هم تا مجبور نشوند بیرون نمی‌آیند، دسته دیگر هم که بی‌اعتنا به ویروس هستند تعدادشان آن‌قدر کم است که به‌تنهایی زورشان نمی‌رسد گرمابخش بازارهای کساد این روزها شوند.

علی‌رضا صالحیان کارشناس اقتصاد اما دراین‌باره می‌گوید: طبق آماری که هم‌اکنون بر روی تارنمای اصناف استان سمنان نزدیک به ۲۱ هزار صنف در استان دارای پروانه هستند و به نظر می‌رسد همین مقدار صنف هم پروانه خود را یا دریافت نکرده‌اند یا در شرف دریافت هستند و تازه کاسبی‌شان را راه‌اندازی کرده‌اند درنتیجه می‌توان مشاهده کرد که چه قشر عظیمی از جمعیت ۷۰۰ هزارنفری استان با این موضوع کسادی بازار شب عید روبرو هستند.

وی بیان کرد: اگر هر صنف دو نفر فقط در خود داشته و هر کس سه عضو خانواده داشته باشد خواهیم دید که کسادی بازار شب عید حداقل بر روی زندگی یک‌چهارم مردم استان سمنان تأثیر مستقیم گذاشته است، حال مشاغل خدماتی و تأثیرات غیرمستقیم مانند بخش حمل‌ونقل، بیمه و ... را هم باید به این موضوع افزود تا طول و عرض این امر را متوجه شد.

حساب سرانگشتی

این استاد دانشگاه می‌گوید: با حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که ۲۰ هزار صنف در استان فقط ماهی یک‌میلیون تومان هم در اسفندماه جنس نفروشند، اصناف استان با ضرر ۲۰ میلیارد تومانی روبرو هستند حال اگر ۱۰ هزار نفر هرکدام ماهی یک‌میلیون هم اجاره دهند این ضرر به ۳۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد از طرف دیگر کل اصناف استان اعم از دارای پروانه و غیر آن‌که رقمی نزدیک به ۴۰ هزار مورد است هرکدام در اسفندماه ماهی ۵۰۰ هزار تومان هم برای هدر رفت مواد اولیه، پول کارگر و ... ضرر کنند که درواقع کمترین میزان را در نظر می‌گیریم خواهیم دید که ضرر ۳۰ میلیارد تومانی به ۵۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

صالحیان می‌گوید: همین حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که ورود یک ویروس کرونا و کاهش مشتریان در اصناف استان سمنان ‌که درواقع یکی از کم‌جمعیت‌ترین استان‌های کشور نیز محسوب می‌شود چقدر است حال فکر کنید کل اصناف کشور به نزدیک به چهار میلیون هستند در ماه اسفند چه ضرری را متحمل می‌شوند و این اثر اقتصادی کرونا است.

بازار کرونایی!

نظر دیگر کارشناس اقتصادی را نیز دراین‌باره جویا شدیمف محمدتقی همتی که بازنشسته اداره دارایی است نیز می‌گوید: علاوه بر موارد مطروحه باید گفت کرونا در بازار جهانی هم تأثیر گذاشته درنتیجه دلار و طلا را گران کرده است و این بر اقتصاد داخلی کشورمان بی‌تأثیر نیست.

همتی می‌گوید: امروز دلار نسبت به ماه قبل چقدر رشد داشته است؟ طلا و سکه چطور؟ سؤال ساده اینکه آیا این رشد عجیب و قریب که تا ۳۰ درصد هم بوده بر اقتصاد ما تأثیر نداشته است؟ همین امروز قیمت هر مترمربع خانه در سطح استان سمنان به‌طور متوسط ۲۰۰ هزار تومان افزایش‌یافته است و این یعنی اوضاع اقتصادی مردم بدتر شده است.

قلب بیمار بازار

وقتی قلب بازار از تپش بایستد یعنی قلب اقتصاد یک شهر از تپش ایستاده و اقتصاد آن شهر بیمار است و از سوی دیگر نمی‌توان مردم را مجبور کرد که در این شرایط از خانه بیرون آمد و خرید کرد. کارشناسان بهداشت و درمان روزانه به مردم توصیه می‌کنند که از خانه بیرون نیایند و از سوی دیگر بازاریان در این شرایط روزبه‌روز ضرر می‌دهند پس باید چه کرد؟

همتی کارشناس اقتصادی می‌گوید: بهترین کار این است که دولت وارد عمل شود از طرف دیگر مردم هم همدیگر را درک کنند، مثلاً آن‌کسی که مغازه‌اش را اجاره داده کمی به موجر خود مهلت دهد یا بانک‌ها سود اسفندماه را استمهال کنند.

وی می‌افزاید: کسبه حتی امروز وام هم نمی‌توانند دریافت کنند چراکه معمولاً بانک‌ها برخلاف قانون، شب عید وام به کسی نمی‌دهند درنتیجه دولت می‌تواند بانک‌ها را مکلف کند که به کسبه وام ارزان‌قیمت بدهند و اقساطش را در تابستان از آنان دریافت کند شاید بتوان با این اقدامات از این بحران اقتصادی عبور کرد.

کد خبر: ۷٬۲۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha