۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری روسیه ظرفیت مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی ایران
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد

جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری روسیه ظرفیت مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی ایران

ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه کشور روسیه با ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت، ظرفیت های مناسبی در حوزه تجارت مواد غذایی دارد، گفت: ایران و روسیه هر دو از طرف کشورهای غربی به ویژه آمریکا مورد تحریم هستند که این مسئله فرصت ویژه‌ای برای ارتباطات منسجم اقتصادی بین دو کشور ایجاد می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدجواد ساداتی نژاد با اشاره به ضرورت افزایش تعامل تجاری ایران و روسیه، گفت: تنظیم تعاملات اقتصادی مطلوب با کشورهای همسایه همواره یکی از سیاست های استراتژیک نظام بوده است؛ ایران و روسیه دو کشور همسایه و با اشتراکات فراوان هستند که روابط تجاری راهبردی و ارتباطات تاریخی گسترده ای با یکدیگر دارند، از این رو سفر رئیس مجلس و هیئت همراه به روسیه دارای ابعاد اقتصادی مهم و راهبردی است به همین دلیل نمایندگان کمیسیون  های اقتصادی مجلس نیز رئیس مجلس را در این سفر همراهی می‌کنند.

نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی افزود: در تبیین اهمیت روابط با همسایگان می توان به این نکته دقت کرد که در برجام قرار بود تبادلات اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا و آمریکا گسترش یابد درحالیکه تمام صادرات ما به ۲۷ کشور اروپایی برابر با نیمی از صادرات ایران به کشور افغانستان است.

وی با بیان اینکه کشور روسیه نیز با حدود ۱۵۰ میلیون جمعیت و شرایط جغرافیایی خاص از لحاظ کشاورزی، ظرفیت های مناسبی در حوزه تجارت مواد غذایی دارد،  اضافه کرد: ایران و روسیه هر دو از طرف کشورهای غربی به ویژه آمریکا مورد تحریم هستند که این مسئله فرصت بسیار ویژه ای برای ارتباطات منسجم اقتصادی بین دو کشور ایجاد می کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: روسیه به دلیل تنوع اقلیمی و ظرفیت‌های خاص بازار محصولات کشاورزی ایران، علاقه مندی خاصی به تجارت در این حوزه دارد اما این دلیل که تاکنون سیاست راهبردی ثابتی در حوزه تجارت با روسیه وجود نداشته، طبیعتاً زیرساخت های لازم نیز تدبیر نشده و در نتیجه رقبای تجاری ما در منطقه از ایران پیش افتاده اند و بعضاً تا ده برابر ایران صادرات محصولات کشاورزی داشته و در برخی موارد مانند قزاقستان به بزرگترین صادر کننده به روسیه تبدیل شده اند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه این کشورها در سال های اخیر با تقویت پیمان اوراسیا و کریدور سبز، موجب شدند سهم ایران در بازار محصولات کشاورزی روسیه عدد بالایی نباشد، تصریح کرد: اگر روند تجاری ایران و روسیه را بر حسب ارزش بنگریم، صادرات محصولات کشاورزی ما به روسیه تقریبا حدود ۴۰۰ میلیون دلار و واردات ما از روسیه هم حدود ۱.۲ میلیون دلار است که این اعداد نسبت به ظرفیت خوبی که دو کشور دارند، بسیار عقب تر است در حالیکه روسیه در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی داشته است.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه همچنین ایران در بحث میوه و صیفی‌جات تنها ۱.۵ درصد (به ارزش ۴۳۶ میلیون دلار) صادرات محصولات کشاورزی به روسیه را در دست دارد و ۹۸.۵ درصد باقیمانده در اختیار رقبای تجاری ایران است، اضافه کرد: متأسفانه این آمارها مختص روابط با کشور روسیه هم نیست. به عنوان نمونه ما در بحث تولید گل، هفدهم تولیدکننده دنیا هستیم اما در صادرات آن رتبه ۱۰۷ را داریم. اما وضعیت فعلی معلول چه عواملی است؟  

شرکت‌های حرفه‌ای و کلان برای توسعه تجارت با دیگر کشورها در کشور شکل گیرد
این نماینده مردم در مجلس یازدهم یکی از موانع موجود در بحث مبادلات ایران و روسیه، موضوع نظام بانکی دانست و تصریح کرد: واقعیت این است که ما ساز و کار بانکی یکپارچه و منسجمی در روسیه نداریم که این مسئله مشکل آفرین شده است. موضوعاتی چون پایانه باری اختصاصی بین دو کشور، مشکلات اقامتی کامیون‌داران، برندسازی محصولات ایران در کشور روسیه، معضل بسته بندی محصولات و واسطه های تجاری حاکمیتی مسائل مختلفی هستند که باید در سفر به روسیه برای آن مذاکراتی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه ما نیاز داریم که شرکت‌های حرفه‌ای و با مقیاس‌های کلان در کشور شکل گیرد که نقش واسطه ای را در تجارت با دیگر کشورها ایجاد کند،  بیان کرد: همچنین در بحث استانداردهای مالی دچار فاصله هستیم و در برخی فناوری ها مانند پرتودهی محصولات کشاورزی نیازمند مشارکت با مسکو هستیم. یکی دیگر از موانع بحث گمرکات است که به دلیل واسطه بودن یک کشور ثالث در مسیر ایران و روسیه، مشکلاتی ایجاد شده و تلاش داریم در جهت حل آن حرکت کنیم.  

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه در مجموع طی سال‌های اخیر عواملی مانند ضعف دیپلماسی تجاری ایران به ویژه در حوزه سفرا، اثرپذیری از تحریم ها و ساختار سنتی نظام اقتصادی کشور، موجب شده تعاملات اقتصادی ایران با همسایگان به هیچ وجه جایگاه مطلوبی پیدا نکند، اضافه کرد: اگر ایران به دنبال جهش در تولید محصولات کشاورزی است،  روسیه به عنوان یازدهمین اقتصاد دنیا از لحاظ تولید ناخالص و ششمین اقتصاد دنیا از لحاظ درآمد سرانه و یکی از کشورهای عضو اوراسیا می تواند به عنوان یک بازار هدف صادراتیِ بسیار مناسب  دیده می شود، آن هم در شرایطی که حجم کل تجارت ایران با کشورهای عضو اوراسیا تنها ۲ درصد کل تجارت کشور است.  

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ادامه داد: نگاه ایران به بازار روسیه باید نگاهی سرمایه گذارانه،  بلندمدت و پایدار باشد که امید است در سفر رئیس مجلس به مسکو در این زمینه موفقیت هایی را شاهد باشیم.

کد خبر: ۷۲٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha