۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
هزینه معاملات اتریوم کاهش پیدا خواهد کرد

هزینه معاملات اتریوم کاهش پیدا خواهد کرد

با توجه به اقداماتی نظیر راه‌اندازی Eth۲، مقیاس بندی لایه دوم و پیشنهاد بهبود EIP-۱۵۵۹ که در تلاش برای کاهش هزینه تراکنش‌های اتریوم هستند، به نظر می‌رسد که در آینده این نرخ کاهش یابد.

به گزارش بازار، رایان شان آدامز (Ryan Sean Adams) به عنوان یکی از طرفداران اتریوم و حوزه‌ی دیفای (DeFi) معتقد است که هزینه بالای فعلی تراکنش‌های اتریوم می‌تواند یک نشانه مثبت و صعودی باشد. این مفسر با استناد به مقاله تحقیقاتی این هفته Grayscale با نام «ارزش اتریوم» بیان کرد که در واقع قیمت تراکنش‌های اتریوم در مقایسه با نرخ قیمت به فروش آن ارزان‌تر می‌شود. وی در اینباره چنین می‌گوید:

«این دیوانه کننده است! اگر به جنبه نرخ قیمت نسبت به فروش اتریوم نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که در واقع هزینه تراکنش‌های آن کمتر می‌شود!»

به طور معمول نسبت قیمت به فروش (P/S) با در نظر گرفتن سرمایه بازار یک شرکت و تقسیم آن بر درآمد حاصل از فروش  محاسبه می‌شود. در این مورد با در نظر گرفتن سهم بازار ۱۸۴ میلیارد دلاری اتریوم و تقسیم آن بر کل درآمد حاصل از تراکنش‌های معاملات، می‌توان معیار مشابهی به دست آورد. هر چقدر نرخ قیمت به فروش کمتر باشد، جذابیت سرمایه‌گذاری یک حوزه بیشتر خواهد بود. (با این حال باید در نظر گرفت که در حال حاضر بحث و اختلاف نشرهایی در مورد کاربرد این معیار در مورد دارایی‌های دیجیتال غیرمتمرکز وجود دارد.)

بر اساس گزارش ارائه شده توسط Grayscale، نسبت قیمت به فروش اتریوم در آغاز سال ۲۰۲۱ در حدود ۰.۰۲ بوده و در کمترین میزان خود نسبت به سه سال اخیر قرار دارد. اتریوم به معنای واقعی کلمه یک شرکت نیست و هزینه تراکنش‌های آن از نظر فنی درآمد بالایی ندارد؛ با این حال برخی از پلتفرم‌های رده بالای تجزیه و تحلیل مانند Grayscale اغلب از روش‌های سنتی برای محاسبه ارزش دارایی و جذابیت آن‌ها استفاده می‌کنند. در گزارش این پلتفرم چنین آمده است:

«نرخ پایین به دست آمده نشان می‌دهد که این شبکه درآمد بالایی نسبت به سرمایه تاریخی بازار اتر دارد و از این رو ممکن است دست کم گرفته شده باشد.»

از طرف دیگر با توجه به اقداماتی نظیر راه‌اندازی Eth۲، مقیاس بندی لایه دوم و پیشنهاد بهبود EIP-۱۵۵۹ که در تلاش برای کاهش هزینه تراکنش‌های اتریوم هستند، به نظر می‌رسد که در آینده این نرخ حتی ممکن است کاهش یابد. با این وجود، هزینه کارمزد بالای فعلی نشان دهنده‌ی تقاضای زیاد در شبکه است که در نوع خود خبر خوبی برای استخراج‌کنندگان و سرمایه‌گذاران بلند مدت اتریوم به شمار می‌رود. (با این حال برای افرادی که قصد معامله روزانه و کوتاه مدت را دارند، این هزینه تراکنش بالا چندان مطلوب نخواهد بود.)

طبق داده‌های ارائه شده توسط BitInfoCharts، متوسط هزینه تراکنش‌های شبکه اتریوم سر به فلک کشیده و به بالاترین میزان خود در سطحی نزدیک به ۲۳ دلار رسیده است. این مسئله باعث می‌شود تا استفاده از شبکه برای معاملات کوچک تقریباً ناکارآمد شده و بسیاری از فعالیت‌های حوزه امور مالی غیرمتمرکز برای تاجران و سرمایه‌گذاران با اختلال مواجه شود. اما سمت دیگر مقاله Grayscale به این شکل به بررسی جنبه‌های روشن و مثبت اتریوم می‌پردازد:

«داده‌ها نشان می‌دهد که قیمت اتریوم با فعالیت‌های بنیادی اخیر، تمایل به حرکت دارد. برخی از معیارهای مهم نظیر آدرس‌های فعال، نرخ هش و هزینه تراکنش‌های شبکه در حال رسیدن به بالاترین میزان خود هستند. این یک علامت مثبت برای سرمایه‌گذاران است.»

همچنین Grayscale معتقد است که پروتکل EIP-۱۵۵۹ با کاهش هزینه تراکنش‌های شبکه می‌تواند باعث ایجاد یک حلقه بازخوردی مثبت شده و قیمت اتریوم را بسیار افزایش دهد.

کد خبر: ۷۲٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha